Inte många svar till NOsilence här inte...
Ok, jag börjar:
Klart du skall skaffa en Vette! Vilken modell styrs ju egentligen av hur mycket pengar du vill spendera. Lite förenklat kan man säga att det finns 2 modellalternativ x 2 karossalternativ, samt 3 motoralternativ för varje år.
Innan 1973 hade corvetten kromad kofångare fram och bak. Dessa årsmodeller är lite mer eftertraktade och således dyrare. Efter 1973 har de kofångare fram och bak i gummi som är integrerade i karossen, dessa modeller ligger lägre i pris. Vidare finns alla årsmodeller 68-76 utom 1976 i cab respektive coupeutförande.
När det gäller motorerna så finns det för de flesta årsmodeller en 5,7 liters (smallblock) basmotor, en 5,7 liters mellanmotor, samt en 7,4 liters bigblock motor. Hästkraftsmässigt skiljer det inte så mycket mellan smallblock mellanmotorn och bigblocken, men den senare är mycket mer eftertraktad, och är således dyrare (om du lyssnat på en så förstår du varför).
De äldre modellerna har starkare motorer, sen så blir de succesivt svagare fram till 1976, främst pga olika avgaskrav. 1976 hade basmotorn endast 165(!) hp om jag inte minns fel.
Trimma? Det finns knappast någon övre gräns för hur mycket pengar man kan plöja ner (och hur mycket effekt man kan få ut

), men man får nog ändå säga att trimma en V8 är ganska enkelt och billigt jämfört med andra entusiastbilar.