stingray frågor

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

stingray frågor

Inlägg av NOsilence »

Hejsan alla Glada :)
Jag går i funderingar om att sadla om till corvette 1968-1976. Tycker helt klart om de äldre modellerna. Vad är era åsikter, vilka årsmodeller tycker ni är vettigast?

Mitt önskemål är att bilen ska kunna gå bra på rakor iaf, väghållning är väll något de äldre bilarna inte har så mkt att komma med om jag fattat rätt.....

Jag har ingen kunnskap om gammla v8:er. Kostar det mkt att trimma och få mer HK? Det verkar ju finnas så många olika motoralternativ, vad ligger HK i orginalutförande på de olika modellerna?

Hoppas någon tar sig lite tid för att svara på några frågot
Tack på förhand.
///NO$ilence
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det finns ju bara en!!! :D
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av NOsilence »

du får gärna skriva mer utförligt varför.... :)
///NO$ilence
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Kan tyvärr väldigt lite, då jag nyligen köpt min drömbil. men det är som att leva i en dröm nu när jag har den också! :D Jag hade sån himmla tur!!letade efter en sån som jag har rätt länge, men så pratade jag med en vän som sa att jag inte skulle köpa nån bil fören jag pratat med en kille! så jag ringe upp han och berättade vad jag ville ha och han sa :: jag vet en som ska sälja exakt en sån du letar efter :D så var saken klar...nu väntar jag bara på våren så jag får leka av mig ordentligt! :twisted:
det jag köpte var en -72 big block LS6, orginal ligger den på 425hk,tror jag, men så e den lite hottad så jag har väl 500+ i den nu. vad det har kostat har jag ingen aning om :roll: , betalade 220,000kr för den...men hade han begärt 300000 så hade jag köpt den ändå.nu orkar jag snart inte skriva mer :lol: ...det lilla jag kört hitintills..WOW!men det e klart.den sägs göra över 300 men 200 då behövs en bred väg!!.....
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det har aldrig suttit en LS6 454 orginal i en 72:a. Den 454 som satt orginal i 72:an gav 270 hästar vid 4000 varv.

Om du vill veta vad alla Corvetter hade för motorer i orginalutförande så kan du besöka min sida, www.stingray.nu, klicka på CORVETTE HISTORIA till vänster, sedan 1972 och sedan TEKNISKA SPECIFIKATIONER.

/Tommy
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo jag sa aldrig att motorn jag har är orginal... vad det satt för en BB-motor i den orginal vet jag ej!?:wink:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

OJ OJ OJ!!!! Var just och kolla på din hemsida Tommy!Grymmt bra! :D
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

frisk skrev:jo jag sa aldrig att motorn jag har är orginal... vad det satt för en BB-motor i den orginal vet jag ej!?:wink:

Ahhh..... jag läste det så... Sorry :)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

frisk skrev:OJ OJ OJ!!!! Var just och kolla på din hemsida Tommy!Grymmt bra! :D
Tack för komplimangen, såna gör att det är kul att lägga tid och energi på en hemsida :) Har du signat upp för mitt nyhetsbrev också?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo. nu har jag det också! :D undrar bara vad det är?? bara porr förstås :lol:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

frisk skrev:Jo. nu har jag det också! :D undrar bara vad det är?? bara porr förstås :lol:
Ja, vad annars, Corvette porr
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Inte många svar till NOsilence här inte... :)

Ok, jag börjar:
Klart du skall skaffa en Vette! Vilken modell styrs ju egentligen av hur mycket pengar du vill spendera. Lite förenklat kan man säga att det finns 2 modellalternativ x 2 karossalternativ, samt 3 motoralternativ för varje år.
Innan 1973 hade corvetten kromad kofångare fram och bak. Dessa årsmodeller är lite mer eftertraktade och således dyrare. Efter 1973 har de kofångare fram och bak i gummi som är integrerade i karossen, dessa modeller ligger lägre i pris. Vidare finns alla årsmodeller 68-76 utom 1976 i cab respektive coupeutförande.
När det gäller motorerna så finns det för de flesta årsmodeller en 5,7 liters (smallblock) basmotor, en 5,7 liters mellanmotor, samt en 7,4 liters bigblock motor. Hästkraftsmässigt skiljer det inte så mycket mellan smallblock mellanmotorn och bigblocken, men den senare är mycket mer eftertraktad, och är således dyrare (om du lyssnat på en så förstår du varför).
De äldre modellerna har starkare motorer, sen så blir de succesivt svagare fram till 1976, främst pga olika avgaskrav. 1976 hade basmotorn endast 165(!) hp om jag inte minns fel.
Trimma? Det finns knappast någon övre gräns för hur mycket pengar man kan plöja ner (och hur mycket effekt man kan få ut :)), men man får nog ändå säga att trimma en V8 är ganska enkelt och billigt jämfört med andra entusiastbilar.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Johan Fräjdin skrev:Inte många svar till NOsilence här inte... :)
Innan 1973 hade corvetten kromad kofångare fram och bak. Efter 1973 har de kofångare fram och bak i gummi som är integrerade i karossen.
Och 1973 hade dom bara kromad kofångare bak. 73:an är fortfarande en favvisbil för mig med sin hungriga front och klassiska bakdel. Se till att hitta en med bigblock i så fall som du trimmar LÄTT så har du en ekonomisk, rytande dröm ;)

/Tommy
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av NOsilence »

hehe tack för era svar, ska kolla på en stingray nästa vecka för att provköra och fatta mig en egen uppfattning. :)

Läste DN på nätet igår, OPEC ska dra åt kranen, minska ner med 4% på oljan. Bensinen kommer kosta en slant över 10kr.

Detta gör mig lite små sne, jobbigt att ha en törstig v8, eller vad säger ni?
///NO$ilence
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Så länge jag har kul så får soppan kosta 20 spänn litern.. :lol:
Fräjdin,du glömde 427an :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Stingray skrev:
Johan Fräjdin skrev:Inte många svar till NOsilence här inte... :)
Innan 1973 hade corvetten kromad kofångare fram och bak. Efter 1973 har de kofångare fram och bak i gummi som är integrerade i karossen.
Och 1973 hade dom bara kromad kofångare bak. 73:an är fortfarande en favvisbil för mig med sin hungriga front och klassiska bakdel. Se till att hitta en med bigblock i så fall som du trimmar LÄTT så har du en ekonomisk, rytande dröm ;)

/Tommy
Jag kan bara hålla med.Men det e sällan man ser orden "Ekonomisk" och "BigBlock" i samma mening :lol: :lol:
Bosse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse »

Vad det gäller bensinen så är det ju småslantar. Du kanske kör ca 500 mil om året. Det gör kanske 4-5 tusen mer i kostnad än en vanlig BMW eller liknande bil med lite pulver under huven. Men känslan och njutningen att köra en gammal C3-a överväger det med god marginal.
Min 72-a cab med smallblock ca 250 hk drar inte mer än ca 1,4 -1,6 lit/mil vid lite blandad körning. Ditmonterat brytarlöst tändsystem och en väl inställd Holleyförgasare kanske bidrar något.
Jag önskar mej också ibland en Big-block. Men det är nog mest för soundet. Har förstått att de som kör bigblock har betydligt mer problem med motor och drivlina än de som har en lite slöare smallblock.
Du bör vara bra duktig på att skruva själv om du väljer bigblock. ( Det är inte jag) och att ha lite extra slantar i fickan när det jävlas.
Lycka till med köpet. Du kommmer inte att ångra dej när kliver in i din egen Vette.
Bosse
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Ytterligare en apropå bensin:

Min lätt trimmade (270hk eller så) 72:a drog den enda gången då jag effektivt har testat att mäta upp den under 1.2 l/mil på en långkörning. Men då tog jag det lugnt. Så fort man börjar pumpa lite på gasen så skickar man ju in några deciliter i förgasaren... :)
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Har själv en 74, skulle nog passa mig för att köpa en nyare, då det vart en massa krav på avgas reningar osv. (-Hk)
Skulle med eftertanke inte köpa en 74 heller då den orginal har lite ferre hästar en 73 och neråt!
Men har en 68 motor i min som testades i sommras till 378Hk men efter vissa mod så bör det vara 400+ nu 8)

Se pärlan!
http://gasa.mer.nu/includes/thumbnails. ... &storlek=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Pratar ni om bensin???? :roll: vad har det för betydelse? ju mer den drar dest o bättre!, eller?? :lol: min går alldeles utmärkt mellan bensinstationerna...Här kan ni se min : http://members.fortunecity.se/frisk1
Bosse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse »

Erik!
Så lugnt har jag aldrig klarat av att köra.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Köpa corvette

Inlägg av Ingo »

Man kan inte säga att någon corvette är bättre eller sämre utan vad det är frågan om är vad du ska använda bilen till ,hur mycket du tänker åka varje sommmar,samt hur mycket pengar du har.
Tänk så här vilken årsmodell av en bruksbil är den äldsta du kan tänka dig köra?,en corvette av samma årsmodell har samma problem med att kännas omodern etc.
ta som exempel de mest populära 63-67,snygga ,och med bigblockare jäkligt snabba,men att köra den kan jämföras med att köra en Volvo Amazon. 68-83 är väl som att följa volvo 140 ungefär fast trängre lite primitivare ,men betydligt roligare.C4 är ju en modernare bil med bättre driftillgänlighet och caben fungerar faktiskt att åka med som bruksbil vilket är tveksamt i dom äldre,där den mest är ett regnskydd.Men lider man av klaustrofobi är det inte rätt bil. C5 har jag ingen uppfattning om förutom att jag tycker det verkar finnas mer plats .Så var det effekten då.En småblockare är definitivt inget dåligt val för bilen blir lättare fram och smidigare att hantera,vilket ger bätte vägegenskaper.Är man ingen storskruvare är nog tillförlitligheten i en orörd småblockare det rätta valet,en trimmad småblockare är också betydligt billigare än en trimmad bigblockare.Ska man nu ha en "värsting" är frågan om man ska plåga den på gatan och lite drgracing eller bara pysa?,Sextiotalsvärstingar med matching numbers o dyl bör väl få en pysartillvaro,ska man trimma är det väl minst skadligt med modernare 454:or.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Bosse skrev:Har förstått att de som kör bigblock har betydligt mer problem med motor och drivlina än de som har en lite slöare smallblock.
Du bör vara bra duktig på att skruva själv om du väljer bigblock. Bosse
Det är inte mer problem med en BB än en SB, det hela hänger ihop med hur motor drivlina är ihosatt från början. Det är ingen skillnad i att skruva BB eller SB heller, det är samma principer på det mesta, enda skillnaden är att BB är lite större....

/Tommy
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Bigblock

Inlägg av Ingo »

Att skruva chevrolet är bedårande enkelt jämfört med vissa andra jänkemotorer eftersom att allt finns att få tag på och oftast begagnat,men kostnaden på vissa bigblockdelar har rusat iväg (men jämför man med Chrysler hemi,och fords FE motorer är det jättebilligt)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Re: Bigblock

Inlägg av Stingray »

Ingo skrev:Att skruva chevrolet är bedårande enkelt jämfört med vissa andra jänkemotorer eftersom att allt finns att få tag på och oftast begagnat,men kostnaden på vissa bigblockdelar har rusat iväg (men jämför man med Chrysler hemi,och fords FE motorer är det jättebilligt)
Blir det svårare att skruva för att delarna är svårare att få tag i? :shock:

Det enda som är riktigt svårt att få tag på är 427, 454 block, framförallt 4-bultade då dessa oftast plockades ur orginalbilen för att placeras i en racebil där motorras ofta förekom. Men jag skulle vilja påstå att blocken är det enda som är svårt att få tag i, därför blir dom extremt dyra... allta annat i orginalutförande är relativt lätt att hitta.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Får väl säga mitt också i den här diskutionen!
Håller med stingray! hehe
ju större desto lättare att serva,eller?
dessutom e ju bilen anpassad för en hiskelis massa HK, (bara att trimma på)
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

Stingray skrev:
Bosse skrev:Har förstått att de som kör bigblock har betydligt mer problem med motor och drivlina än de som har en lite slöare smallblock.
Du bör vara bra duktig på att skruva själv om du väljer bigblock. Bosse
Det är inte mer problem med en BB än en SB, det hela hänger ihop med hur motor drivlina är ihosatt från början. Det är ingen skillnad i att skruva BB eller SB heller, det är samma principer på det mesta, enda skillnaden är att BB är lite större....

/Tommy
.... å möö fränare.. :wink:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

meka bigblock

Inlägg av Ingo »

Ska man bygga en perfekt "C3"a ska man ta en bigblockscorvette och plocka ut bigblockaren och sälja till någon mindre vetande....,sedan bygger man en riktig småblockare enklaste en 383;a men 400 motorerna går också att få att röra på sig.fördelen är att vetten blir lättare fram så det går betydligt bättre att svänga,men man kan ändå nyttja den hårdare fjädringen på bigblocks bilen.
(Elakt va?)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Fjolligt!! 8)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: meka bigblock

Inlägg av Peter »

Ingo skrev:Ska man bygga en perfekt "C3"a ska man ta en bigblockscorvette och plocka ut bigblockaren och sälja till någon mindre vetande(Elakt va?)
Sluta nu,alla vill egentligen åka Bigblock :wink:
Skriv svar