Avgassystem?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Avgassystem?

Inlägg av Jonathan »

Ska bygga ett avgassystem till min corvette.
undrar då om jag bör sätta dit ett rör som går imellan de olika avgasrören?
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

-Ja
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

beror väl på?? Jag har det inte och den går tillräckligt bra :) Beror, vad jag har hört, på vad man har under huven, men samtidigt e det väl aldrig fel. Det finns ju en anledning till varför folk har det kanske?
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

frisk skrev:beror väl på?? Jag har det inte och den går tillräckligt bra :) Beror, vad jag har hört, på vad man har under huven, men samtidigt e det väl aldrig fel. Det finns ju en anledning till varför folk har det kanske?
även om det inte ger nåt extra, så låter det mycket bättre tycker jag... blir ett råare ljud när man gasar...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Kan inte det ta bort lite av känslan, gillar när bilen liksom rytmiskt gungar i tackt med motorns puls....... :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Frisk/ Där har Du ännu en anledning till varför Din bil går på12-13 sek någonting,,,,,
Gör man läxan rättt belönas man.
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tycker det e fantastiskt tillräckligt med dom tiderna :P

Tror det förhåller sig så här... Kör man på höga varv då vill man ha så lite motstånd som möjligt, helst inga rör alls men om man har långa rör så kan det uppstå virvlar eller nått som kan motverka utblåset. Detta utjämnas med ett rör mellan avgasrören. Men! Om man som jag kör med en motor som inte går på höga varv så vill man ha lite motstånd i rören. Detta gynnar vridmomentet vid lägre varv. Alltså kan det ju kvitta med detta "mellanrör" om man inte har en högvarvig racemaskin?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

spännande!,,,Låter som "vi i femman"...
Du kan ju ta de teorierna för "fråga Lund",,,,eller varför inte doktorera i ämnet??...*blink*
Allt detta berörs i många artiklar och böcker varje år sedan förra seklets början,,,,,inget nytt under solen.
Svaret är entydigt.

Dock är bilbyggen ofta en kmpromiss mellan slutresultat/kostnad och bekvämlighet.

mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

E du politiker???


Tala om om jag har fel eller om nått stämmer istället. Jag kan ju bara vidarefodra det jag har hört av dina likasinnade som vet allt.... men samtidigt säger ni olika hela tiden :roll: Beskriv gärna lite ingående;)



ps. Tro inte allt som står skrivet.ds.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

sorry , tidsbrist

prova att googla X-pipe eller H-pipe så bör det stå en del...eller om andra kan fylla i. Mitt svar står som inlägg 2 i tråden
trevlig helg
mvh R
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Verkar som X-pipe is the way to go :shock: :shock:
Stefan
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Jag har läst mej till att H- X-Pipe gör att motorn upplever systemet som grövre iom att ena cylinderbanken kan läcka över till den andra och på det viset utnyttja rören optimalt, då avgas pulserna inte kommer samtidigt i de båda headersena. Man ska tydligen placera övergången där avgaserna är som hetast, och det kan man kolla genom att spraya färg (ej värmetålig) som får torka på rören och sedan se vart det bränns bort först.

Det är enklast att bygga H istället för X på C3:an då vi har genomföringarna i rambalken att ta hänsyn till och jag tror att det blir för långt bak om man läger X:et bakom den. Framför vill man ju gärna har kvar lite markfrigång oxå och då är H:et lättast.

Vet inte om man dödar ut ljudet oxå på något vis, men jag är iaf nöjd hur det låter ur mitt och då har jag H direkt bakom sprängkåpan till kopplingen. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Stämmer till punkt och pricka
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

2QIK4U skrev:Stämmer till punkt och pricka
Va bra! 8)

Så här låter det oxå: http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... _comp2.wav

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

En H/X pipa ger mellan 0-12 hästar, och 5-8 är medel.. och ger ALLTID ett längre motorljud max 3db, 2db är medel.. Vill man har raggarmuller och kan leva utan den ENORMA effektökningen så varför inte..

Har man olidlig resonans i systemet, så kan en H-pipa på rätt ställe helt eliminera denna..
Senast redigerad av Jake den mån mar 06, 2006 10:06, redigerad totalt 1 gånger.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

lägg gärna in bilder på hur ni har byggt era H-X rör om ni har, så man får ideer.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

faktum är att man tom påvisat större effektvinster än så...men som alltid är det en fråga om kompromisser när man bygger bil och det passar inte alla...

sen har vi de som inte vill ha mer effekt för det går alltför fort,,,rdan vid 13 sek....*blink*
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

ja upp med bilder nu!
-69, 502, Coupé
Skriv svar