Avgassystem?
Avgassystem?
Ska bygga ett avgassystem till min corvette.
undrar då om jag bör sätta dit ett rör som går imellan de olika avgasrören?
undrar då om jag bör sätta dit ett rör som går imellan de olika avgasrören?
-69, 502, Coupé
- Fredriksson
- Corvettefantast
även om det inte ger nåt extra, så låter det mycket bättre tycker jag... blir ett råare ljud när man gasar...frisk skrev:beror väl på?? Jag har det inte och den går tillräckligt braBeror, vad jag har hört, på vad man har under huven, men samtidigt e det väl aldrig fel. Det finns ju en anledning till varför folk har det kanske?
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Tycker det e fantastiskt tillräckligt med dom tiderna
Tror det förhåller sig så här... Kör man på höga varv då vill man ha så lite motstånd som möjligt, helst inga rör alls men om man har långa rör så kan det uppstå virvlar eller nått som kan motverka utblåset. Detta utjämnas med ett rör mellan avgasrören. Men! Om man som jag kör med en motor som inte går på höga varv så vill man ha lite motstånd i rören. Detta gynnar vridmomentet vid lägre varv. Alltså kan det ju kvitta med detta "mellanrör" om man inte har en högvarvig racemaskin?

Tror det förhåller sig så här... Kör man på höga varv då vill man ha så lite motstånd som möjligt, helst inga rör alls men om man har långa rör så kan det uppstå virvlar eller nått som kan motverka utblåset. Detta utjämnas med ett rör mellan avgasrören. Men! Om man som jag kör med en motor som inte går på höga varv så vill man ha lite motstånd i rören. Detta gynnar vridmomentet vid lägre varv. Alltså kan det ju kvitta med detta "mellanrör" om man inte har en högvarvig racemaskin?
spännande!,,,Låter som "vi i femman"...
Du kan ju ta de teorierna för "fråga Lund",,,,eller varför inte doktorera i ämnet??...*blink*
Allt detta berörs i många artiklar och böcker varje år sedan förra seklets början,,,,,inget nytt under solen.
Svaret är entydigt.
Dock är bilbyggen ofta en kmpromiss mellan slutresultat/kostnad och bekvämlighet.
mvh R
Du kan ju ta de teorierna för "fråga Lund",,,,eller varför inte doktorera i ämnet??...*blink*
Allt detta berörs i många artiklar och böcker varje år sedan förra seklets början,,,,,inget nytt under solen.
Svaret är entydigt.
Dock är bilbyggen ofta en kmpromiss mellan slutresultat/kostnad och bekvämlighet.
mvh R
-
- Corvetteexpert
Jag har läst mej till att H- X-Pipe gör att motorn upplever systemet som grövre iom att ena cylinderbanken kan läcka över till den andra och på det viset utnyttja rören optimalt, då avgas pulserna inte kommer samtidigt i de båda headersena. Man ska tydligen placera övergången där avgaserna är som hetast, och det kan man kolla genom att spraya färg (ej värmetålig) som får torka på rören och sedan se vart det bränns bort först.
Det är enklast att bygga H istället för X på C3:an då vi har genomföringarna i rambalken att ta hänsyn till och jag tror att det blir för långt bak om man läger X:et bakom den. Framför vill man ju gärna har kvar lite markfrigång oxå och då är H:et lättast.
Vet inte om man dödar ut ljudet oxå på något vis, men jag är iaf nöjd hur det låter ur mitt och då har jag H direkt bakom sprängkåpan till kopplingen.
//Lasse
Det är enklast att bygga H istället för X på C3:an då vi har genomföringarna i rambalken att ta hänsyn till och jag tror att det blir för långt bak om man läger X:et bakom den. Framför vill man ju gärna har kvar lite markfrigång oxå och då är H:et lättast.
Vet inte om man dödar ut ljudet oxå på något vis, men jag är iaf nöjd hur det låter ur mitt och då har jag H direkt bakom sprängkåpan till kopplingen.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
Va bra!2QIK4U skrev:Stämmer till punkt och pricka

Så här låter det oxå: http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... _comp2.wav
//Lasse
Lasse E
En H/X pipa ger mellan 0-12 hästar, och 5-8 är medel.. och ger ALLTID ett längre motorljud max 3db, 2db är medel.. Vill man har raggarmuller och kan leva utan den ENORMA effektökningen så varför inte..
Har man olidlig resonans i systemet, så kan en H-pipa på rätt ställe helt eliminera denna..
Har man olidlig resonans i systemet, så kan en H-pipa på rätt ställe helt eliminera denna..
Senast redigerad av Jake den mån mar 06, 2006 10:06, redigerad totalt 1 gånger.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707