Hur va det nu??

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Hur va det nu??

Inlägg av frisk »

Hej! Bytte däck på bilarna idag. Finns det nån expert på området dra fastbulltarna på fälgarna? En gammal sägnen säger ju att man ska korsdra bultarna, det vet ju dom flesta. Men e det egentligen nån vits med det eller e det bara myt?? Vad säger ni?? :roll:
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

tycker nog att man bör dra dom i kors. Sen kan man ju diskutera i all oändlighet hur detta går till när det är 5 bultat. Men lämpligen drar man ju så "rakt" över som möjligt. Anledningen är väl främst för att alu-godset inte ska bli snedbelastat. Fälgen är mjukare än man tror. Du kan ju prova en gång att försiktigt spänna utan att dra i kors, när man sen känner på den första e den ganska lös.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Klart du skall dra dem korsvis.......
Funkar även med 5 bultat mönster, bestäm dig för vilket håll du skall gå
dvs så att du får en jämn dragning....

Det absolut viktigaste är att inte dra första bulten så hårt det går på en gång....

VARFÖR :?: :?:
Jo drar du som f...n :twisted: på en bult, och sedan drar som f...n på bulten närmats blir fälgen skev :cry: :cry: :cry: Inte kul... :cry:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok ok!! men nu pratar vi ej alu-fälgar!. (om det nu e nån skillnad?) Vi säger att vi har fyra bulltar! 1234. jag drar inte som det sägs alltså 1-3-2-4 utan 1-2-3-4. jag drar inte allt vad jag orkar. (för det ska man inte!!) utan ganska hårt på 1 sen 2 osv.. när jag e färdig så känner jag på 1:an och inser att den e bra som den e... alltså funkar det lika bra!!

Eller??
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 flames »

Jag hade med dragit dom korsvis! Plus använd kopparpasta!!! en mycket beprövad metod om du exemplvis får för dig att plocka av fälgarna om ett par år så sitter dom väldigt hårt men med kopparpastan går det mycket enklare!! Glöm inte efterdra skruvarna när du kört någon mil!
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Spelar ingen roll om du har stål eller lättmetall fälgar, de kan slå sig ändå...
Som sagt - korsvis skallde dras, kopparpasta är super - då får du loss dem enkelt .... Rostar inte fast....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hmm.. ok igen! hehe e dock inte nöjd med svaren för detta e nått som e inprentat hos dom flesta inklusive mig!! Jag menar inte corvette nu utan alla bilar överlag. och jag som alla andra drar korsvis men frågan va nu om det finns belägg för det?? finns det nån studie som visar att det ska korsdras eller e det som sagt bara myt???
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

...men hur mycket jobbigare är det att dra dem i kors?? Det lär ju inte bli sämre i alla fall... :shock:
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Äsch skit i det då!! :P
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

frisk,
Jag tycker att du skall vara lite rebell och dra dem i tur och ordning medsols. 8)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Där sa du nått!!! Härmed intygas det att jag Christian Frisk kommer att fortsättningsvis dra bultarna medsols tills en eller fler fälgar går sönder alternativt lossnar! :wink:

ps. Det lär aldrig hända!ds.
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av jonce »

Hej Frisk En riktig REBELL drar dom motsols 8) och låtsas som om ingenting har hänt. :roll:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok...vilket håll det blir får vi se bara Frölunda vinner sm-guld!! :shock:
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Hur va ....

Inlägg av jonce »

Hej Frisk ! skämtåsido jag tror att det där med att dra bultarna korsvis är något som man bara gör, för skruvarna är ju konade så när man väl har dragit den så skall det mycket till innan den lossnar. sen om du tittar tex. på bakre sidan på skruv hålet så ligger den inte an mot navet,därför drar man korsvis lite i taget så att den inte blir skev,tills man har jämt moment på alla skruvarna MVH Jan (PS Det kan hända att jag har stavat fel, OK?? :wink: DS)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hmm... passformen e ju perfekt när det gäller hål och gängor. Alltså om jag drar i en så vrider den ju fälgen rätt. Eller hur? om nu inte allt e genomrostat eller så. Men drar jag i alla fyra så hamnar den ju definitivt på rätt plats även om jag inte korsdrar. Det e min åsikt men nu när ingen vill hålla med mig så blir den här tråden inget rolig :(
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Hur ........

Inlägg av jonce »

OK Jag håller med att passformen är rätt men om du snurrar på hjulet när du har dragit en bult så ska du se att den skevar radielt och tittar du då på baksidan så skall du se att pressvecket runt hålet inte är lika med annlägningsytan titta och fundera hur jag menar, nu måste jag ju säga att jag mena detta om plåtfälgar , men jag kan ju ha fel, så bli nu inte ledsen :cry: MVH Jan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok. Fortsättning lär följa! :)
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne »

Hade du dragit ihop motorn också medsols Frisk?
Eller hur man nu ska säga, för det blev väl korsdrag i den av sig själv sedan?

"Janne 289"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:P
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ahh vilken t härligt inlägg !!

Alltså det viktiga är ju att fälgen ligger an mot stålet bakom bultarna och inte hamnr snett på eller hur?
Jag drar alltid 2 bultar för hand, ruskar fälgen samtidigt som jag drar åt så att den inte hamnar snett på nåt vis sen drar jag alla bultar KORSVIS !

Alufälgar dras efter stål är skit samma.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar