Hur va det nu??
Hur va det nu??
Hej! Bytte däck på bilarna idag. Finns det nån expert på området dra fastbulltarna på fälgarna? En gammal sägnen säger ju att man ska korsdra bultarna, det vet ju dom flesta. Men e det egentligen nån vits med det eller e det bara myt?? Vad säger ni?? 
tycker nog att man bör dra dom i kors. Sen kan man ju diskutera i all oändlighet hur detta går till när det är 5 bultat. Men lämpligen drar man ju så "rakt" över som möjligt. Anledningen är väl främst för att alu-godset inte ska bli snedbelastat. Fälgen är mjukare än man tror. Du kan ju prova en gång att försiktigt spänna utan att dra i kors, när man sen känner på den första e den ganska lös.
Klart du skall dra dem korsvis.......
Funkar även med 5 bultat mönster, bestäm dig för vilket håll du skall gå
dvs så att du får en jämn dragning....
Det absolut viktigaste är att inte dra första bulten så hårt det går på en gång....
VARFÖR
Jo drar du som f...n
på en bult, och sedan drar som f...n på bulten närmats blir fälgen skev
Inte kul... 
Funkar även med 5 bultat mönster, bestäm dig för vilket håll du skall gå
dvs så att du får en jämn dragning....
Det absolut viktigaste är att inte dra första bulten så hårt det går på en gång....
VARFÖR
Jo drar du som f...n
ok ok!! men nu pratar vi ej alu-fälgar!. (om det nu e nån skillnad?) Vi säger att vi har fyra bulltar! 1234. jag drar inte som det sägs alltså 1-3-2-4 utan 1-2-3-4. jag drar inte allt vad jag orkar. (för det ska man inte!!) utan ganska hårt på 1 sen 2 osv.. när jag e färdig så känner jag på 1:an och inser att den e bra som den e... alltså funkar det lika bra!!
Eller??
Eller??
Jag hade med dragit dom korsvis! Plus använd kopparpasta!!! en mycket beprövad metod om du exemplvis får för dig att plocka av fälgarna om ett par år så sitter dom väldigt hårt men med kopparpastan går det mycket enklare!! Glöm inte efterdra skruvarna när du kört någon mil!
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
hmm.. ok igen! hehe e dock inte nöjd med svaren för detta e nått som e inprentat hos dom flesta inklusive mig!! Jag menar inte corvette nu utan alla bilar överlag. och jag som alla andra drar korsvis men frågan va nu om det finns belägg för det?? finns det nån studie som visar att det ska korsdras eller e det som sagt bara myt???
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Hur va ....
Hej Frisk ! skämtåsido jag tror att det där med att dra bultarna korsvis är något som man bara gör, för skruvarna är ju konade så när man väl har dragit den så skall det mycket till innan den lossnar. sen om du tittar tex. på bakre sidan på skruv hålet så ligger den inte an mot navet,därför drar man korsvis lite i taget så att den inte blir skev,tills man har jämt moment på alla skruvarna MVH Jan (PS Det kan hända att jag har stavat fel, OK??
DS)
Hmm... passformen e ju perfekt när det gäller hål och gängor. Alltså om jag drar i en så vrider den ju fälgen rätt. Eller hur? om nu inte allt e genomrostat eller så. Men drar jag i alla fyra så hamnar den ju definitivt på rätt plats även om jag inte korsdrar. Det e min åsikt men nu när ingen vill hålla med mig så blir den här tråden inget rolig 
Hur ........
OK Jag håller med att passformen är rätt men om du snurrar på hjulet när du har dragit en bult så ska du se att den skevar radielt och tittar du då på baksidan så skall du se att pressvecket runt hålet inte är lika med annlägningsytan titta och fundera hur jag menar, nu måste jag ju säga att jag mena detta om plåtfälgar , men jag kan ju ha fel, så bli nu inte ledsen
MVH Jan
Ahh vilken t härligt inlägg !!
Alltså det viktiga är ju att fälgen ligger an mot stålet bakom bultarna och inte hamnr snett på eller hur?
Jag drar alltid 2 bultar för hand, ruskar fälgen samtidigt som jag drar åt så att den inte hamnar snett på nåt vis sen drar jag alla bultar KORSVIS !
Alufälgar dras efter stål är skit samma.
/Terner
Alltså det viktiga är ju att fälgen ligger an mot stålet bakom bultarna och inte hamnr snett på eller hur?
Jag drar alltid 2 bultar för hand, ruskar fälgen samtidigt som jag drar åt så att den inte hamnar snett på nåt vis sen drar jag alla bultar KORSVIS !
Alufälgar dras efter stål är skit samma.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor


