Vad tål 4L60-E lådan?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av FLNZ »

Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
För jag antar att det är den som sitter i min C5 -01?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
För jag antar att det är den som sitter i min C5 -01?
Den är specificerad till att den ska palla 350ft/lbs 100000miles.
hk är bara en beräknad siffra från vrid och varvtal (Hästkrafter beräknas genom att multiplicera vridmoment med varvtal. Vrid gånger varv = effekt).

Motsvarande siffra för de manuella lådorna (MN6, MN12) är 450ft/lbs)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av FLNZ »

Vad innebär 350ft/lbs?

Jag vill veta ungefär vad man kan göra med motorn, typ montera heders mm utan att man pajar lådan pga av ökad effekt, sen beror det ju på hur man kör såklart men det gör det ju även med original effekten.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av vette.se »

350ft/lbs är ca 475Nm

Så länge som det är vanliga enkla effekthöjande åtgärder som insug/headers/avgasystem/mild kam etc så är det inget problem. Lamellerna i lådan slits liksom kopplingen i en manuell bil men det är förstås väldigt beroende på hur man kör.

Det som inte fungerar är att hänga på en kompressor (+100-120Nm med std laddtryck på 7psi), många har provat och det brukar inte ta så lång tid innan det är kört. Snabbast hittills som jag vet om är 7mils körning :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av FLNZ »

Ok tack.

Man blir lite förvirrad när man läser på amerikanska forum, jag tror att man måste filtrera allt som skrivs rätt rejält.
Jag har hört att 4L60E lådan knappt håller för original effekten så det ska i princip räcka med ett vararam insug för att lådan skall ge upp i förtid.

Sen är jag lite fundersam kring original effekten på en C5 med automatlåda, ibland står det 350hk för 2001 och uppåt, i mina reg papper står det 253kw alltså 339hk.

Vad är den riktiga effekten på en C5 A4 egentligen?

Vad är att köra hårt med bilen egentligen, är fullgas körning ifrån 0 - 200km/h någon gång ibland att betrakta som hård körning eller är hård körning typ bankörning där man konstant försöker få ur så mycket som det går under en längre tid?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av 745 »

När det gäller hållbarheten på lådan så har jag aldrig läst eller hört om att den ska vara underdimensionerad för normal körning med en opreppad bil.

Effekten (enligt Black Book):
97-00 345 hkr
01- 350 hkr
Z06
01 385 hkr
02- 405 hkr

Jag tycker inte att en fullgas 0 - 200 km/h repa någon gång ibland med en varmkörd bil är att betrakta som hård körning.

Däremot tycker jag att ett 15 minuters bankörnings pass med en blandning av max gas, broms, sväng samt oftast en del slarv (ryckig körning) är att betrakta som hård körning.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av Jake »

SAE och DIN hästar är inte samma sak. det blir gärna fel när man konverterar från SAE -> KW -> DIN
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: lör jul 29, 2006 5:36
Ort: karlstad

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av n_brio1 »

efter min bil mappades hos vette efter kompressor matning tog det 4 dagar så gav lådan upp... -00 cab hade iof 335 bak
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av FLNZ »

335hk på bakhjulen?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av vette.se »

tror han menade 335 däck bak. En std bil brukar hamna på omkring 450rwhp med 7psi ladd
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tål 4L60-E lådan?

Inlägg av FLNZ »

Och jag som tycker original 275 är brett :)
Skriv svar