Vad tål 4L60-E lådan?
Vad tål 4L60-E lådan?
Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
För jag antar att det är den som sitter i min C5 -01?
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Den är specificerad till att den ska palla 350ft/lbs 100000miles.FLNZ skrev:Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
hk är bara en beräknad siffra från vrid och varvtal (Hästkrafter beräknas genom att multiplicera vridmoment med varvtal. Vrid gånger varv = effekt).
Motsvarande siffra för de manuella lådorna (MN6, MN12) är 450ft/lbs)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Vad innebär 350ft/lbs?
Jag vill veta ungefär vad man kan göra med motorn, typ montera heders mm utan att man pajar lådan pga av ökad effekt, sen beror det ju på hur man kör såklart men det gör det ju även med original effekten.
Jag vill veta ungefär vad man kan göra med motorn, typ montera heders mm utan att man pajar lådan pga av ökad effekt, sen beror det ju på hur man kör såklart men det gör det ju även med original effekten.
350ft/lbs är ca 475Nm
Så länge som det är vanliga enkla effekthöjande åtgärder som insug/headers/avgasystem/mild kam etc så är det inget problem. Lamellerna i lådan slits liksom kopplingen i en manuell bil men det är förstås väldigt beroende på hur man kör.
Det som inte fungerar är att hänga på en kompressor (+100-120Nm med std laddtryck på 7psi), många har provat och det brukar inte ta så lång tid innan det är kört. Snabbast hittills som jag vet om är 7mils körning
Så länge som det är vanliga enkla effekthöjande åtgärder som insug/headers/avgasystem/mild kam etc så är det inget problem. Lamellerna i lådan slits liksom kopplingen i en manuell bil men det är förstås väldigt beroende på hur man kör.
Det som inte fungerar är att hänga på en kompressor (+100-120Nm med std laddtryck på 7psi), många har provat och det brukar inte ta så lång tid innan det är kört. Snabbast hittills som jag vet om är 7mils körning
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Ok tack.
Man blir lite förvirrad när man läser på amerikanska forum, jag tror att man måste filtrera allt som skrivs rätt rejält.
Jag har hört att 4L60E lådan knappt håller för original effekten så det ska i princip räcka med ett vararam insug för att lådan skall ge upp i förtid.
Sen är jag lite fundersam kring original effekten på en C5 med automatlåda, ibland står det 350hk för 2001 och uppåt, i mina reg papper står det 253kw alltså 339hk.
Vad är den riktiga effekten på en C5 A4 egentligen?
Vad är att köra hårt med bilen egentligen, är fullgas körning ifrån 0 - 200km/h någon gång ibland att betrakta som hård körning eller är hård körning typ bankörning där man konstant försöker få ur så mycket som det går under en längre tid?
Man blir lite förvirrad när man läser på amerikanska forum, jag tror att man måste filtrera allt som skrivs rätt rejält.
Jag har hört att 4L60E lådan knappt håller för original effekten så det ska i princip räcka med ett vararam insug för att lådan skall ge upp i förtid.
Sen är jag lite fundersam kring original effekten på en C5 med automatlåda, ibland står det 350hk för 2001 och uppåt, i mina reg papper står det 253kw alltså 339hk.
Vad är den riktiga effekten på en C5 A4 egentligen?
Vad är att köra hårt med bilen egentligen, är fullgas körning ifrån 0 - 200km/h någon gång ibland att betrakta som hård körning eller är hård körning typ bankörning där man konstant försöker få ur så mycket som det går under en längre tid?
När det gäller hållbarheten på lådan så har jag aldrig läst eller hört om att den ska vara underdimensionerad för normal körning med en opreppad bil.
Effekten (enligt Black Book):
97-00 345 hkr
01- 350 hkr
Z06
01 385 hkr
02- 405 hkr
Jag tycker inte att en fullgas 0 - 200 km/h repa någon gång ibland med en varmkörd bil är att betrakta som hård körning.
Däremot tycker jag att ett 15 minuters bankörnings pass med en blandning av max gas, broms, sväng samt oftast en del slarv (ryckig körning) är att betrakta som hård körning.
Effekten (enligt Black Book):
97-00 345 hkr
01- 350 hkr
Z06
01 385 hkr
02- 405 hkr
Jag tycker inte att en fullgas 0 - 200 km/h repa någon gång ibland med en varmkörd bil är att betrakta som hård körning.
Däremot tycker jag att ett 15 minuters bankörnings pass med en blandning av max gas, broms, sväng samt oftast en del slarv (ryckig körning) är att betrakta som hård körning.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
SAE och DIN hästar är inte samma sak. det blir gärna fel när man konverterar från SAE -> KW -> DIN
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
efter min bil mappades hos vette efter kompressor matning tog det 4 dagar så gav lådan upp... -00 cab hade iof 335 bak
335hk på bakhjulen?
tror han menade 335 däck bak. En std bil brukar hamna på omkring 450rwhp med 7psi ladd
Och jag som tycker original 275 är brett