När jag plockade bort oljetråget ikväll så såg jag att veven skavt på skvalp-plåten så pass mycket så den släppt i punktsvetsarna och låg lös i botten på tråget.
Spelar det nån roll om man är utan plåten?
Jag tycker du ska ha den kvar , skvalpplåten är ju till för att oljan ska rinna ner till oljepumpen , utan att vevaxeln stör flödet ner.
Plåten hindrar #bromsning av flöde ner till pumpen, #negativ bromsning av vevaxeln(effekt), #man vill ha mer olja till vev/ramlagrerna inte mer under kolvarna, #skumning av olja.
Det här tråget är ju för grunt, eftersom vevens motvikter slagit i plåten!
Och det är ju inte otroligt eftersom det är en vev med 3,75" i slag.
Så då är det ett nytt djupare tråg (med skvalp-plåt) som är lösningen.
Veven slår ju inte i plåten när man vrider runt motorn för hand, det skulle ju höras ett skrapljud då .
Troligen så flexar veven och blocket så pass mycket vid högt varvtal, så att de fjädrar ut någon mm och då slår i plåten.
Chrippe kan du förklara lite utförligare?
-Bromsning av flöde ner till pumpen. Varför skall flödet ner till pumpen bromsas, jag trodde man vill ha ner oljan snabbt till pumpen, så att den inte suger luft?
-Negativ bromsning av vevaxeln(effekt) Så är det nog men det borde vara marginellt eftersom plåten sitter där tråget är som grundast!
-Man vill ha mer olja till vev/ramlagrerna inte mer under kolvarna. Hur skulle det kunna bli mindre olja under kolvarna med en skvalpplåt?
-Skumning av olja. Måste ju vara marginellt eftersom plåten sitter där tråget är som grundast!
Jag menar att inte att plåten förhindrar flödet tvärtom , Oljan skall ner till pumpen och pumpa ut igen till vev/ramlagrerna, utan att skvalpa omkring.
Meningen med skvalpplåten är väl att så mycket olja som möjligt skall rinna under plåten till pumpen så fort som möjligt.
Jag har nog ett annat tråg än du för jag mera spelrum mellan tråg och skvalpplåten än vad det ser ut på din .
Jag är också av den uppfattningen att plåten framförallt skall hålla oljan på plats vid kraftiga accelerationer.
Men om man ser på hur plåten är utformad och tänker på att oljan trycks bakåt vid acceleration så inser man ju att det inte finns något som stoppar oljan i trågets bakkant.
Så det borde inte bli någon större skillnad om jag kör utan plåt.
Om jag däremot tvärbromsar så kommer plåten att stoppa oljan från att rusa frammåt.
Det kanske är det som är meningen med plåten, fast det har jag aldrig hört talas om....?
Hej!
Det är bara att punkta fast den igen, så behöver du inte grubbla mer på det. Dom flesta byggnadsplåtslagerierna har en punktsvets, så åk till en och få det gjort på några sekunder.