Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av gbak »

När jag plockade bort oljetråget ikväll så såg jag att veven skavt på skvalp-plåten så pass mycket så den släppt i punktsvetsarna och låg lös i botten på tråget.
Spelar det nån roll om man är utan plåten?

Så här såg den ut innan jag stukade den:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av Chrippe »

Jag tycker du ska ha den kvar , skvalpplåten är ju till för att oljan ska rinna ner till oljepumpen , utan att vevaxeln stör flödet ner.
Plåten hindrar #bromsning av flöde ner till pumpen, #negativ bromsning av vevaxeln(effekt), #man vill ha mer olja till vev/ramlagrerna inte mer under kolvarna, #skumning av olja.
/Christer 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av gbak »

Det här tråget är ju för grunt, eftersom vevens motvikter slagit i plåten!
Och det är ju inte otroligt eftersom det är en vev med 3,75" i slag.

Så då är det ett nytt djupare tråg (med skvalp-plåt) som är lösningen.
Veven slår ju inte i plåten när man vrider runt motorn för hand, det skulle ju höras ett skrapljud då .
Troligen så flexar veven och blocket så pass mycket vid högt varvtal, så att de fjädrar ut någon mm och då slår i plåten.


Chrippe kan du förklara lite utförligare?

-Bromsning av flöde ner till pumpen. Varför skall flödet ner till pumpen bromsas, jag trodde man vill ha ner oljan snabbt till pumpen, så att den inte suger luft?
-Negativ bromsning av vevaxeln(effekt) Så är det nog men det borde vara marginellt eftersom plåten sitter där tråget är som grundast!
-Man vill ha mer olja till vev/ramlagrerna inte mer under kolvarna. Hur skulle det kunna bli mindre olja under kolvarna med en skvalpplåt?
-Skumning av olja. Måste ju vara marginellt eftersom plåten sitter där tråget är som grundast!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av Chrippe »

Jag menar att inte att plåten förhindrar flödet tvärtom , Oljan skall ner till pumpen och pumpa ut igen till vev/ramlagrerna, utan att skvalpa omkring.
Meningen med skvalpplåten är väl att så mycket olja som möjligt skall rinna under plåten till pumpen så fort som möjligt.
Jag har nog ett annat tråg än du för jag mera spelrum mellan tråg och skvalpplåten än vad det ser ut på din .
/Christer 8)
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av olof »

skvalpplåten har den fuktionen att hålla kvar olja i tråget vid gaspådrag och i kurvor så den inte rinner undan från pickupen.
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av gbak »

Jag är också av den uppfattningen att plåten framförallt skall hålla oljan på plats vid kraftiga accelerationer.
Men om man ser på hur plåten är utformad och tänker på att oljan trycks bakåt vid acceleration så inser man ju att det inte finns något som stoppar oljan i trågets bakkant.
Så det borde inte bli någon större skillnad om jag kör utan plåt.

Om jag däremot tvärbromsar så kommer plåten att stoppa oljan från att rusa frammåt.
Det kanske är det som är meningen med plåten, fast det har jag aldrig hört talas om....?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av Chrippe »

Jag kom på att min skvalpplåt sitter monterat med ramlagerbultarna med pinnbult.
/Christer 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av gbak »

Jag hade en sån också men den kolliderade rejält med 383 veven så den åkte bort....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av Ricky »

Chrippe skrev:Jag kom på att min skvalpplåt sitter monterat med ramlagerbultarna med pinnbult.
Då heter den "windidge tray" och är till för att suget runt den roterande veven inte ska "dra" upp olja från tråget.

Skvalpplåten som sitter fast i tråget håller oljan kvar under inbromsning och sidokrafter.

Personligen skulle jag inte ta bort någon av dom utan anpassa eller köpa en som passar den motor jag har.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån sep 17, 2007 19:25
Ort: Torslanda

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av Nilsson »

Hej!
Det är bara att punkta fast den igen, så behöver du inte grubbla mer på det. Dom flesta byggnadsplåtslagerierna har en punktsvets, så åk till en och få det gjort på några sekunder.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Hur viktig är skvalp-plåten i oljetråget?

Inlägg av gbak »

Jo, jag är nog också inne på att skära bort den del där veven slagit i och punkta tillbaka plåten ett par mm lägre än där den satt fast tidigare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar