Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av DeffeDefect »

Så har vinter renoveringen äntligen kommit igång... :?
Har jag dock fastnat och kommer inte längre... :evil:
Bild
Hur f*n får jag ut bulten som håller ”rear trailing arm” (vad heter de på Svenska?). Har försökt smörja, vrida på distans bläcken, vricka, banka, tigersåg, men de ger sig inte... Tyvärr kan jag inte använda skärbrännare där jag står nu men är det någon som har något förslag???

Tar gärna även emot förslag, gärna bilder, på bra plats för att installera en elektrisk bränslepump..

Här kan du följa mitt jobb:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 483#p58483


Mvh/
Deffe Defect
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av Peter »

Tror att Tigersåg och ett bra blad e den rätta vägen att gå. :?
Kasta inte bäver i trähus.
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av adde2k3 »

Hej!

Jag har vart med om samma sak. Det såg ännu värre ut hos mig tror jag:) Hursomhelst... Det tog TID. Jag gjorde som du, bankade, slog, försökte såga osv osv, många timmar... lönlöst till en början:)

Finmekande när det är som bäst. Farsan sa vid ett tillfälle "akta så du inte kröker ramen".

Verktyg:
-huggmejsel, kofot
-slägga, hammare
-borrmaskin, borrar och smörjolja
-vinkelslip

Lösningen:

1. rostlösare
2. tag bort "ståltråden" (kommer inte håg vad det heter nu...) som håller fast shimsen (distansbrickorna)
3. slå med huggmejsel och slägga/hammare så att du "vickar" på shimsen till trailingarms. Dvs slå lite underifrån till shimsen rör sig uppåt, sedan lite ovanfrån... det kan ta ett bra tag innan skiten rör sig.
4. efter ett bra tag är shimsen lösa och du kan ta bort dem. Nu är trailingarmen mer eller mindre lös i sidled.
5. slipa/såga bort muttern och den del av skruven som du kommer åt på utsidan mot skärmen med VINKELSLIP
6. ta fram BORRMASKINEN och börja med typ 4mm på andra sidan av bulten (~2-3cm från bultens skalle). Smörj som en galning, det är en hård bult. Kasta borren när den går av och hämta en ny. När du kommit genom så tar du en större borr. 7. Nu är axeln av och sitter varken fast i någon mutter eller bultskalle och går därmed att ta bort!

PS: för mig var det omöjligt att såga genom bulten vid bultskallen där den sitter.
DeffeDefect skrev:Så har vinter renoveringen äntligen kommit igång... :?
Har jag dock fastnat och kommer inte längre... :evil:
Bild
Hur f*n får jag ut bulten som håller ”rear trailing arm” (vad heter de på Svenska?). Har försökt smörja, vrida på distans bläcken, vricka, banka, tigersåg, men de ger sig inte... Tyvärr kan jag inte använda skärbrännare där jag står nu men är det någon som har något förslag???

Tar gärna även emot förslag, gärna bilder, på bra plats för att installera en elektrisk bränslepump..

Här kan du följa mitt jobb:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 483#p58483


Mvh/
Deffe Defect
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av Chrippe »

Om det är muttern och bulten längst fram för bakre bärarmen du vill ha bort , (börja med att lyfta upp bärarmen med en domkraft så bärarmen inte hänger och spänner på bulten) som även brukar vara fast rostad på hylsorna för bussningarna.
Ta bort muttern från bulten , sen får du spreja typ 5-56 runt bussningarna där framme sen får du banka med en lämplig hammare på bultändan jag brukar först ta ett tjockare järn sen ett slag don så bulten förflyttar sig i sidled innåt.
/Christer 8)
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av DeffeDefect »

adde2k3 skrev:Hej!


Lösningen:

1. rostlösare
2. tag bort "ståltråden" (kommer inte håg vad det heter nu...) som håller fast shimsen (distansbrickorna)
3. slå med huggmejsel och slägga/hammare så att du "vickar" på shimsen till trailingarms. Dvs slå lite underifrån till shimsen rör sig uppåt, sedan lite ovanfrån... det kan ta ett bra tag innan skiten rör sig.
4. efter ett bra tag är shimsen lösa och du kan ta bort dem. Nu är trailingarmen mer eller mindre lös i sidled.
5. slipa/såga bort muttern och den del av skruven som du kommer åt på utsidan mot skärmen med VINKELSLIP
6. ta fram BORRMASKINEN och börja med typ 4mm på andra sidan av bulten (~2-3cm från bultens skalle). Smörj som en galning, det är en hård bult. Kasta borren när den går av och hämta en ny. När du kommit genom så tar du en större borr. 7. Nu är axeln av och sitter varken fast i någon mutter eller bultskalle och går därmed att ta bort!

PS: för mig var det omöjligt att såga genom bulten vid bultskallen där den sitter.

Hej och tack för tipsen!

Jag har kommit så långt så att jag kan röra shimsen upp och ned men får inte ut rackarna... Tror jag har gjort av med 3 flaskor rostlösare... Jag får gå på shimsen igen och skaffa mig bättre blad till tigersågen.

Chrippe, tack för ditt tips men tro mig har bankat mig blå och det ända som händer är att bulten har blivit plattare :(


Någon som har några bra tips på placering av bränslepump?
Hittat några här men inget jag gillar till 100%
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... -pump.html

http://s182.photobucket.com/albums/x316 ... /?start=40
Senast redigerad av DeffeDefect den mån mar 23, 2009 14:30, redigerad totalt 1 gånger.
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av adde2k3 »

har du testat med kofot eller liknande för att få ut shimsen?

det går som sagt att borra av axeln om tigersågen inte funkar... men då måste shimnsen bort först.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av Chrippe »

På bilden du visar så sitter ju muttern kvar på höger sida ?? varför är den inte bortgängad ?
/Christer 8)
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av DeffeDefect »

Chrippe skrev:På bilden du visar så sitter ju muttern kvar på höger sida ?? varför är den inte bortgängad ?

Jo den är borta. Jag tog bara bilden innan jag började arbetet. :D

Mvh/
Detlef "DeffeDefect" Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av Chrippe »

I see !
/Christer 8)
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...

Inlägg av DeffeDefect »

Äntligen är skiten av...!

Fick höra att vissa skims inte hade någon öppning så jag gav upp dem... men efter mycket bankade och försök till sågande så lossnade ett skims... därefter följde jag ungefär som "adde2k3" skrev fast jag tog en roterande fil och fila jack i bulten, kapa sågklingan för att få den mer stabil sedan olja jag som fn medan jag sågade... skam den som ger sig men shit så tufft det var...

Bild

Nu kan jobbet börja...
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Skriv svar