Identifikation av topplock

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Identifikation av topplock

Inlägg av Bred »

Hejsan.
Sökte lite men fann inget svar.
Var sitter ID nummret för topplocket och hur kollar man upp detta nummer.
Har en taskig vipparm, måste veta vilken topp den sitter på :oops:

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Du kan prova denna sida...
http://www.fastnuf.com/Headguide.html
Tar du bort ventilkåporna, så bör du kunna hitta numret på toppen.
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt inte den sidan.
Men, gjorde en snabbkoll ute på bilen innan jag stack därifrån. Såg ingen annan märkning än den under ventilkåpan, såg jag skrev ner den.

Fann endast dessa inskriptionerna:
3890462
D13 6

T

GM4

Säger detta någon något?

Tips om sida jag kan kolla upp detta på?
Gärna även ett förslag på var man finner nummret på blocket (i bakkanten mot vxllådan eller?) samt hur man kollar upp det.

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Bred skrev:Fann endast dessa inskriptionerna:
3890462
Är det inte denna i listan? Ditt nummer slutar på 462:
E, F Large “camel humps” 291, 461, 461X, 462 Original hi-perf or “fuelie” heads; chamber sizes are 62-64cc; both 1.94/1.50 & 2.02/1.60 valve versions available; 291 on 327’s thr ‘68; 291 have temp sender hole; 462 don't

Kolla på bild E & F är det inte samma "form" som framändan av din topp? http://www.fastnuf.com/Headguide.html
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Jepp, det är den.

Då undrar jag, måste jag köpa speciella vipparmar, eller bara köpa standard från GM?

3890462 Ports similar to 461, but better comb chamber shape, More common than 461-461X, but still rare; no acc bolt holes

Hamna visst på 3:e plats i listan.
Vad betyder "No抯 1-6 are small-chamber, hi-comp and must have dished pistons to get comp below 10.5:1"? Vad menas med "dished"?

Samma här, "Large 揷amel humps� 291, 461, 461X, 462 Original hi-perf or 揻uelie� heads; chamber sizes are 62-64cc; both 1.94/1.50 & 2.02/1.60 valve versions available; 291 on 327抯 thr � 291 have temp sender hole; 462 don't". Vad betyder 62-64 cc samt 1.94/1.50?

Står även "No抯 1-7 have nonhardened exhaust valve seats which must be replaced for use with unleaded fuel". Kör ni med blyersättningsmedel?

FUnderar även lite på hur jag man kommer fram till om man har hydrauliska lyftare elller inte. Vet ju inte vilken kam som sitter i, så det försvårar ju. Läste någonstans att om det är hydrauliska så ska stötstången fjädra lite, stämmer det?

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Du har vad som populärt kallas för "musse-toppar" på svenska :)
Populära toppar för folk som vill hemma-trimma... dvs porta topparna mm. det är väl de topparna man vill ha om man inte köper alu-toppar kan jag tänka mig.

Jag har tex: "G Left-facing right triangle 041 ‘69-’70 350/300HP, accessory bolt holes, most have 1.94/1.50 valves" som ligger i källaren som är lite bättre än de standard toppar som sitter i min crate motor för tillfället, men än så länge är jag nöjd med min otrimmade 320 hästars motor. den är inte lika hysterisk och svårkörd som min förra motor var.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Grejen är bara det att det kostar ofta mer att göra iordning ett par gamla SB toppar än att köpa nya,balla i aluminium.
Men av orginaltopparna så e ju dom där helt funkis.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Hmm, låter roligt :D

Men, som sagt. Det viktigaste jag undrar över nu är om jag kan köpa standard vipparm till cheva 350 1967-1984 eller om jag måste ha en special. Har redan beställt en standard (kostade ju faktiskt hela 40 kr ex moms) men vill ändå veta om jag kan använda den eller om jag bör ha en annan. När man bytte toppar till dessa roliga "musse" topparna, bytte man vipparmarna till en annan modell då med?

Sedan undrar jag om ni kanett enkelt sätt för att se om man har hydrauliska lyftare eller ej. Funderar lite själv på om inte mekaniska lyftare har 2 muttrar, en justermutter och en låsmutter medans hydrauliska endast har en justermutter? Kan detta stämma?

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Skriv svar