Hejsan.
Sökte lite men fann inget svar.
Var sitter ID nummret för topplocket och hur kollar man upp detta nummer.
Har en taskig vipparm, måste veta vilken topp den sitter på
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt inte den sidan.
Men, gjorde en snabbkoll ute på bilen innan jag stack därifrån. Såg ingen annan märkning än den under ventilkåpan, såg jag skrev ner den.
Fann endast dessa inskriptionerna:
3890462
D13 6
T
GM4
Säger detta någon något?
Tips om sida jag kan kolla upp detta på?
Gärna även ett förslag på var man finner nummret på blocket (i bakkanten mot vxllådan eller?) samt hur man kollar upp det.
Bred skrev:Fann endast dessa inskriptionerna:
3890462
Är det inte denna i listan? Ditt nummer slutar på 462:
E, F Large “camel humps” 291, 461, 461X, 462 Original hi-perf or “fuelie” heads; chamber sizes are 62-64cc; both 1.94/1.50 & 2.02/1.60 valve versions available; 291 on 327’s thr ‘68; 291 have temp sender hole; 462 don't
Då undrar jag, måste jag köpa speciella vipparmar, eller bara köpa standard från GM?
3890462 Ports similar to 461, but better comb chamber shape, More common than 461-461X, but still rare; no acc bolt holes
Hamna visst på 3:e plats i listan.
Vad betyder "No抯 1-6 are small-chamber, hi-comp and must have dished pistons to get comp below 10.5:1"? Vad menas med "dished"?
Samma här, "Large 揷amel humps� 291, 461, 461X, 462 Original hi-perf or 揻uelie� heads; chamber sizes are 62-64cc; both 1.94/1.50 & 2.02/1.60 valve versions available; 291 on 327抯 thr � 291 have temp sender hole; 462 don't". Vad betyder 62-64 cc samt 1.94/1.50?
Står även "No抯 1-7 have nonhardened exhaust valve seats which must be replaced for use with unleaded fuel". Kör ni med blyersättningsmedel?
FUnderar även lite på hur jag man kommer fram till om man har hydrauliska lyftare elller inte. Vet ju inte vilken kam som sitter i, så det försvårar ju. Läste någonstans att om det är hydrauliska så ska stötstången fjädra lite, stämmer det?
Du har vad som populärt kallas för "musse-toppar" på svenska
Populära toppar för folk som vill hemma-trimma... dvs porta topparna mm. det är väl de topparna man vill ha om man inte köper alu-toppar kan jag tänka mig.
Jag har tex: "G Left-facing right triangle 041 ‘69-’70 350/300HP, accessory bolt holes, most have 1.94/1.50 valves" som ligger i källaren som är lite bättre än de standard toppar som sitter i min crate motor för tillfället, men än så länge är jag nöjd med min otrimmade 320 hästars motor. den är inte lika hysterisk och svårkörd som min förra motor var.
Grejen är bara det att det kostar ofta mer att göra iordning ett par gamla SB toppar än att köpa nya,balla i aluminium.
Men av orginaltopparna så e ju dom där helt funkis.
Men, som sagt. Det viktigaste jag undrar över nu är om jag kan köpa standard vipparm till cheva 350 1967-1984 eller om jag måste ha en special. Har redan beställt en standard (kostade ju faktiskt hela 40 kr ex moms) men vill ändå veta om jag kan använda den eller om jag bör ha en annan. När man bytte toppar till dessa roliga "musse" topparna, bytte man vipparmarna till en annan modell då med?
Sedan undrar jag om ni kanett enkelt sätt för att se om man har hydrauliska lyftare eller ej. Funderar lite själv på om inte mekaniska lyftare har 2 muttrar, en justermutter och en låsmutter medans hydrauliska endast har en justermutter? Kan detta stämma?