572cui motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

572cui motor

Inlägg av Hånta »

Är det möjligt att stoppa i en 572cui motor i en Corvette?
Eller är det ett annat block än en 502:a ?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo men det e större än 502:an så det blir te att ändra lite
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Kan du utveckla dig lite mera Frisk.Är de bredare eller högre?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Den byggd på talldeck, dvs blocket är högre. Minns ej dock hur mycket, men det hittar du nog om du söker lite. Det medför bl.a. att inga headers passar, sen så blir det trångt för bromsservot också + lite annat. :wink:

GM perf parts: http://www.gmperformanceparts.com/Parts ... p?engine=3

Ska du köpa en så är Scoggin-Dickey väldigt hjälpsamma. Var på väg att köpa en 502 av dem förut. http://www.sdparts.com/catalog/crateeng ... gines.aspx

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Här har du en galning i Usa som tryckt ner ett sådant monster i en stackars C3: :D
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... hlight=572
Vette rackarns hur han lyckats men det ser ut som han höjt L88 huven för att få plats.
Kan nog tänka mig att han kör med kuggstångs styrning också för styrboxen får nog inte plats
Cool som faen iallafall 8)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

mumma bil 8)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo men bromsservo funkar inte med 502:an heller om man inte sätter på nån annan typ av bromsservo än corvettes. Huven behöver ev. höjas om man kör med förgasare. Skulle man ha insprutning på en sån, om det nu finns?, så kan jag tänka mig att det räcker med en vanlig l88-huv (highrise). Styrservon borde dock få plats tycker jag.
Headers har han ju så det går säkert med viss modifikation. För på 502':an finns inga mm över att spela med samtidigt kommer dom ju upp högre med 572:an så det kanske klarar sig ändå?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Annars räcker 540 cui gott, tro mig :D
Och de byggda på 9,8 deck, alltså låga blocket
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Herre jävlar vad den motorn andades ut bra med gas :twisted:
Vill ha :wink:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar