BBK throttle body

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

BBK throttle body

Inlägg av madcow »

Så var den på plats - 52mm BBK throttle body...
Anledningen till att jag bytte var ett glapp i spjällaxeln på originalet
och skall man ändå byta kan man ju alltid byta till något skojigare... :lol:

Omedelbart märks inte så mycket, mer än att den svarar bättre på gasen och att jag blev av med svajig tomgång - beroende på glappet i spjällaxeln.

En sak jag inte räknat med men ändå åkte på var att byta slangen till insuget - den gamla var för tight av någon outgrundlig anläggning - en ny original passade perfekt.

Tidbloms petade dit prylarna hastigt och lustigt.

Någon som har ett tipps på nästa lilla modifiering ?
Inget vansinnes trim - jag kör Vetten till jobbet varje dag under sommaren - 4,5 mil dit och 4,5 hem så man vill åka hyfsat bekvämt och snålt - drar för stunden 1,07 - 3,5 mil motorväg i god fart :twisted: och 1 mil i köer och trafikljus - och plattan hamnar i mattan när tillfälle ges - inte illa :P
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Mera O2=Mera bränsle. :roll: Jag förmodar att du har en ställbar regulator om inte köp en! Som med allting som har med förbränning att göra så måst man gå hela vägen för att uppnå någon effekt ökning. :P Mv A/B
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Ställbar regulator är redan på plats...
Chippa ???
/T
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

klart man kan chippa. Det finns rätt mycket att välja på men det bästa är om du får ett anpassat ef dina modifieringar som du har gjort.Ang lite mer lättfixat är att porta plenumet, förmodligen såg du att hålen till spjällhuset är koniska, slipa upp dom så det matchar spjällhuset. Du har även en kant direkt inanför som stör flödet. Lite små fnul och trix! :wink: :wink:
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Tack för tippset - det blir portning i vinter :)
/T
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

trimtips

Inlägg av Ingo »

försök få tag på en tpis trimhandbok där finns tips om hur du portmatchar plenum etc. Men troligtvis måst du väl skaffa en gammal för tpi börjar ju vara stenålder.Vad kör du med för bränsletryck?,det kan ändra karaktären markant bara små justeringar. Det finns två saker som påverkar bränsleförbrukning och effekt rätt radikalt det ena har du gjort nämligen bytt spjällhus,nästa steg är topparna.Fastpak påstås ge 30 hästar,mindre motstånd i ljuddämparna 5-10 hästar.galler o flänsar i maf 6-7hästar(men egentligen bara om man trimmar mer),skära upp gallret framför luftfilter är ett måste,åtminstone före 90 års modell, vid hårdare trimning.Sätt in ett lågmotståndsluftfilter typ KN(men olja inte för mycket).Montera rullvippor 8-20 hästar beroende på typ. kamaxel. radikalast är väl kompressor men det blir både dyrt och mycket skruvning.
Skriv svar