Byte av länkarmsbussningar m.m.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Byte av länkarmsbussningar m.m.

Inlägg av DeffeDefect »

Efter en rejäl motortvätt så ser jag att bussningarna till övre och undre länkarmarna är kassa. Har försökt läsa mig till hur man enbart byter bussningarna men blir inte riktigt klok på det hela. Måste jag ta av hela länkarmen och vad menas med att pressa/borra ut bussningen?

http://i182.photobucket.com/albums/x197 ... C00056.jpg
http://i182.photobucket.com/albums/x197 ... C00057.jpg
http://i182.photobucket.com/albums/x197 ... C00058.jpg

Har en liten läcka till servokolven, finns det någon bra tätning som klarar bromsolja?
http://i182.photobucket.com/albums/x197 ... C00059.jpg


För er som är intresserade att följa en nybörjares desperata försök till en corvette renovering så kommer jag att lägga upp en ny tråd i garaget… kan jag ju bjuda någon på ett gott skratt... :lol:

Tackar på förhand för den hjälp jag fått och kommer att behöva...

Mvh/
DeffeDefect

(jag gjorde om dina bilder till länkar, försök att inte lägga upp bilder större än max 800px i bredd. /Admin)
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Det blir till att riva hela framvagnen, och när den ändå är nere så skall du passa på att byta kullederna också. Komplett sats ( front suspension kit deluxe) med polyuretanbussningar, kulleder, leder till styrstagen och idler arm kostar 229,95$ hos ZIP. Ja det är riktigt du måste antingen pressa eller borra ur ( med hålsåg) ur de gamla bussningarna. Jag har ett dokument som beskriver hela proceduren. Jag gjorde jobbet själv förra vintern. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ställde samma fråga på DC för ett tag sedan, men bytte inte mina utan lät dem vara kvar. Kan anstå till nästa vinter.

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=90303
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Tackar för infon.
Instruktionerna på DC är nog klockrena och fullt begripliga om man fick några bilder med på köpet :?

Om jag läste dem rätt så kan man göra jobbet på plats bara man kan såga runt det yttersta delen av gummit...
Hmmm, kanske en aktivitet till nästa vinter. Har massor av annat så måste fixas å donas med... å sommaren rusar mot en...

//D
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: ons sep 20, 2006 20:57
Ort: haninge

Inlägg av arilau »

jag håller på att byta bussningar ,att få loss dom jävlä helvete .att få tillbaks dom nya måste åka till nån som har hydralpress på måndag.men jag är också en glad amatör.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tjena "Deffe" besvarar ditt PM här så fler kan bli hjälpta av svaret, eller ohjälpta! :lol:

Med risk för att jag glömmer något, men du märker ju när alla skruvar är lösa att du kan få väck allt skrot. :lol:

1. Fixa fryspåsar och tuschpenna för att lägga alla skruvar, muttrar och liknande i. Märk påsarna och knyt igen dom. Fota gärna mycket så du har bilder på hur allt satt fast, t.ex. antal shims på varje bult i övre infästningen mot ramen där man korrigerat hjulinställningen.

2. Lossa "ragjointen" som sammankopplar styrstången med styrsnäckan.

3. Lossa framhjulen och hissa framändan på bilen så högt du kan och ställ den på plallbockar. du kan ha pallbockarna mot ramen typ där dörrarna börjar för att få bilen att "stegra" mycket, men då måste du stödja fronten också så att inte tyngden av motorn böjer bilen så mycket.

4. Skruva loss stötdämparna.

5. Lossa bromsoken och häng dom med ståltråd i fästet för bromsröret i ramen t.ex. Lyft bort bromsskivorna

6. Sätt domkraften mot a-armens inre fäste, och lossa de tre skruvarna som den sitter fast med, två fram och en bak.

7. Sänk domkraften SAKTA så att fjädern inte hoppar ut! (Jag lade en kedja genom fjädern men den behövdes inte.)

8. Lossa alla anslutnigar och bultar för styrningen. Servoslangar också!

9. Lossa alla bultar som nu håller kvar framvagnen. Även där krängningshämmaren sitter mot ramen längst fram, så följer krängningshämmaren med.

Lycka till!
Mvh. Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Skriv svar