Lite frågor...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Lite frågor...

Inlägg av DeffeDefect »

Bild

Så har rivningsjobbet börjat och frågorna hopar sig…

Hittade varför min låda läcker olja. De främre skruvarna till kåpan går bara runt så de spänner inte kåpan ordentligt. Därför tror jag att jag måste ta ut lådan för att går igenom den. Dessutom var min läckande servostyrning bara en nippel som läcker men…

Lite frågor:
- Tänkte inte demontera kylaren men jag får inte bort fläktkåpan på ett enkelt sätt. Ska jag dessutom tabort motor + låda så måste jag väl ta bort kylaren? Någon som har några bra tipps på detta? Har en fungerande AC som jag tänker behålla…
- Om jag ska låta lådan sitta kvar på motorn när jag tar ut den, hur får jag enklast ut kardanen. Någon som har några instruktioner på detta? Och var i #%# sitter oljepluggen till växellådsoljan?
- Jag tyckte lådan växlade sent när man växla manuellt. Den reagerade en stund efter man petade in en växel. Finns det nått kit man kan stoppa in i lådan för att snabba upp växlingarna.
- Jag tror det ska sitta en M40 låda i bilen men hur kan man utröna om det verkligen är det?

Bild

Mvh/
DeffeDefect
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Lite frågor...

Inlägg av gbak »

DeffeDefect skrev: Lite frågor:
- Tänkte inte demontera kylaren men jag får inte bort fläktkåpan på ett enkelt sätt. Ska jag dessutom tabort motor + låda så måste jag väl ta bort kylaren? Någon som har några bra tipps på detta? Har en fungerande AC som jag tänker behålla…
När jag skall ut med motorn så plockar jag alltid loss kylaren, brukar inte vara något större problem, det blir så mycket enklare att mecka utan den.
Plocka bort fläkten och remskivorna så går det nog. Vill du inte ta bort kylaren så kan du alltid snitta upp fläktkåpan i botten, skruvas sedan ihop med nåt litet bleck. Då är det mycket lätt att få bort den


- Om jag ska låta lådan sitta kvar på motorn när jag tar ut den, hur får jag enklast ut kardanen. Någon som har några instruktioner på detta?
Det går att lossa motor och låda tillsammans eller var för sig.

Innan du lossar kardanen. så märk upp hur de olika delara sitter så att du kan montera tillbaka på samma sätt efteråt, då kardanen är balanserad


Och var i #%# sitter oljepluggen till växellådsoljan?
Finns ingen plugg på orginal tråget :D
Vill du byta olja får du lätta på skruvarna och låta oljan strömma ut i en balja.
Ta svärmor till hjälp så slipper du bli kladdig!


- Jag tyckte lådan växlade sent när man växla manuellt. Den reagerade en stund efter man petade in en växel. Finns det nått kit man kan stoppa in i lådan för att snabba upp växlingarna.
Ett shiftkit gör att växlingarna blir mer disinkta och hårdare, kostar inte många kronor.

- Jag tror det ska sitta en M40 låda i bilen men hur kan man utröna om det verkligen är det?
M40 är väl samma som TH400 och har elektrisk kickdown switch, sitter en liten kontakt på vänstra sidan av lådan.
TH350 har väl en mekanisk wire om jag inte har fel.
Det finns ett antal trådar om du söker, där samma fråga ställts och där det finns länkar för att komma vidare


Mvh/
DeffeDefect
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar