BB 572a
BB 572a
Någon som kan förklara de här med höjder på motorer? hur vet jag om de får plats under huven
Har kollat lite på nya kartong motorer och vad jag förstår så kan höjden skilja lite på tex zz502 motorer beroende på olika insug om man vill ha 450-600 hp men jag kan inte se total höjden eller vad betyder de här / block:Sportsman Tall Deck Bow Tie Gen VI, 10.200'' Deck Height. Eller helt enkelt går de och lägga i en zz572 motor i en c3 utan några större konster
tycker den ser så mycket manligare ut en zz502a
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Om man bortser ifrån det vanliga problemet med frigång under huven så kan det bli lite marigt med en talldeckmotor då den blir lite bredare än standard.
Men tar man bort Bromsservo och ev ACpaketet(om sådant finnes) så bör det rimligen få plats.
Allt går att lösa om bara viljan finns.
Men tar man bort Bromsservo och ev ACpaketet(om sådant finnes) så bör det rimligen få plats.
Allt går att lösa om bara viljan finns.
Kasta inte bäver i trähus.
det går men du får nog mest problem med att styrboxen tar i headersen allt blir ju länge ut på dom där monstren... samt att du behöver nog en ny huv
här är en bild på en som tryckt ner en 598 talldeck i sin 68
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1178077053
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1176150063
här är en bild på en som tryckt ner en 598 talldeck i sin 68
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1178077053
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1176150063
mm Jag vet inte om 572:an e större än 502:an men ac:n får du ta bort och styrservo får du byta ut till nån annan typ, smal cylinderformad, sen e det ruskigt tight med headers! Sen bygger ju 502:an en tum uppåt jämnfört med en 454:a och det går ju även ut åt sidorna pga V-formen. Tror det va en tum iaf, eller va det en cm?
Så e 572:an större än 502:an så har du bekymmer men det finns ju inga problem som inte går att lösa!
Sen om du inte bara e ute efter motorvolym så kan jag nämna att en 502:a räcker hur långt som helst!! Och räcker inte dina 502 hk så e den superlätt att trimma upp ett par hundra hk till utan att det märks minsta slitage
Så e 572:an större än 502:an så har du bekymmer men det finns ju inga problem som inte går att lösa!
Sen om du inte bara e ute efter motorvolym så kan jag nämna att en 502:a räcker hur långt som helst!! Och räcker inte dina 502 hk så e den superlätt att trimma upp ett par hundra hk till utan att det märks minsta slitage
har ju varken bromservo eller styrservo
orange och fin är den ju men är motorn högre och breddare så lär de ju vara lite jobb med att få ner den och få ditt hedders mm
men ska man nu köpa en ny motor så är de ju lika bra och se till att man får hk så man kan göra en säker omkörning och så
Har pratat med en svensk firma som kan bygga en 502a med +600hk för 112000kr och för en 502hk vill dom ha 83000kr å då tillkommer förgasare och tändning så slut summan blir ju som en 572 om man kan ordna frakten lite vettigt.
ja pris så brukar jag säga med att man lever bara en gång och då kan man ju lika bra ha kul och inte samla pengar på banken
mitt måtto är att de alltid ska va minus på banken då vet man att man lever. monterade du på dina coatade headers direkt på din ej inkörda motor? tänkte också sätta på sådana men läser man på deras hemsida så blir man lite skeptiskt då de står att garantien upphör direkt och att dom kommer rosta. Är ju ingen höjdare på Engelska men de var väl nått med att man måste köra dom rejält varma första gången å så var de väl något mer med de.
såhär står de
WARNING! Breaking in an engine with ceramic-coated headers WILL result in damage to the coating and will VOID all warranties. Ceramic-coated headers require several heat cycles to fully cure before they will withstand extreme heat. HOOKER recommends using a cast-iron exhaust manifold or an old header to break in new engines to avoid coating damage.
frisken:
1. är du säker på att dina hedders är cotade om de är rostfria? känns extremt korkat att cota något som är rostfritt... men jänkare är ju kända för att sälje på billet, super duper cote bla bla bla
2. heddersbulten innanför 8ans cylinder är på väg ut
1. är du säker på att dina hedders är cotade om de är rostfria? känns extremt korkat att cota något som är rostfritt... men jänkare är ju kända för att sälje på billet, super duper cote bla bla bla
2. heddersbulten innanför 8ans cylinder är på väg ut
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ser ut att vara en bild från när det mekades. Så dom har nog inte dragit alla bultar än..
Jag är rätt övertygad om att man inte får plats med en 572 innanför någon orginalhuv. då det är väldigt trångt även under en l88 huv med en 502:a.
sen är det ju det med headers med. en 572:a behöver ganska grova primärrör vilket inte får plats. jag har 2" primärrör (tror jag) och det är precis så det får plats, hade inte varit fel med snäppet grövre primärrör för min del.
Jag är rätt övertygad om att man inte får plats med en 572 innanför någon orginalhuv. då det är väldigt trångt även under en l88 huv med en 502:a.
sen är det ju det med headers med. en 572:a behöver ganska grova primärrör vilket inte får plats. jag har 2" primärrör (tror jag) och det är precis så det får plats, hade inte varit fel med snäppet grövre primärrör för min del.
-69, 502, Coupé
Jo bilden e tagen när motorn precis hade kommit i, därför är inte alla skruvar dragna. Men dom glänser lika bra idag. Vad jag menade med rostfritt va just att dom är ceramic coatade.
Mina primärpipor är 2,5". Sen har jag en L88:a huv och det e ett tillplattat! 3" luftfilter som sitter i med div. modifikationer. Trångt helt enkelt. Är 572:an större än 502:an yttermått sett?? Man kan ju slopa kuddarna på motorfästerna om man vill få ner motorn lite extra men resultatet blir ju ännu lägre markfrigång. jag har nu 6,5cm oljetråg-mark. Detta kan man iofs lösa med en mindre oljetrågskåpa men då får man ju sämre smörjning säger vissa !???! Ska man inte ha förgasare utan insprutningslösning så kan man kanske komma ner lite på höjden med.
Hål i huven e ju en annan lösning.
Mina primärpipor är 2,5". Sen har jag en L88:a huv och det e ett tillplattat! 3" luftfilter som sitter i med div. modifikationer. Trångt helt enkelt. Är 572:an större än 502:an yttermått sett?? Man kan ju slopa kuddarna på motorfästerna om man vill få ner motorn lite extra men resultatet blir ju ännu lägre markfrigång. jag har nu 6,5cm oljetråg-mark. Detta kan man iofs lösa med en mindre oljetrågskåpa men då får man ju sämre smörjning säger vissa !???! Ska man inte ha förgasare utan insprutningslösning så kan man kanske komma ner lite på höjden med.
Hål i huven e ju en annan lösning.
2 1/4
2 3/8
2 1/2
Dessa storlekar på primärrören hittar jag på hooker headers men inte för just corvette?? så kanske har jag inte det då eller så har dom slutat tillverka dom?? Eller så har jag nån av dom jag hittade men det stog inte om det va för corvette eller va det va till för bil
http://www.who-sells-it.com/images/cata ... f_9354.pdf
2 3/8
2 1/2
Dessa storlekar på primärrören hittar jag på hooker headers men inte för just corvette?? så kanske har jag inte det då eller så har dom slutat tillverka dom?? Eller så har jag nån av dom jag hittade men det stog inte om det va för corvette eller va det va till för bil
http://www.who-sells-it.com/images/cata ... f_9354.pdf
Ok!
Härligt.. vad har du för storlek på kollektorn?
Härligt.. vad har du för storlek på kollektorn?
Senast redigerad av Jonathan den ons okt 31, 2007 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
-69, 502, Coupé


