BB 572a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

BB 572a

Inlägg av claesson »

Någon som kan förklara de här med höjder på motorer? hur vet jag om de får plats under huven :oops: Har kollat lite på nya kartong motorer och vad jag förstår så kan höjden skilja lite på tex zz502 motorer beroende på olika insug om man vill ha 450-600 hp men jag kan inte se total höjden eller vad betyder de här / block:Sportsman Tall Deck Bow Tie Gen VI, 10.200'' Deck Height. Eller helt enkelt går de och lägga i en zz572 motor i en c3 utan några större konster :?: tycker den ser så mycket manligare ut en zz502a :twisted: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Om man bortser ifrån det vanliga problemet med frigång under huven så kan det bli lite marigt med en talldeckmotor då den blir lite bredare än standard.
Men tar man bort Bromsservo och ev ACpaketet(om sådant finnes) så bör det rimligen få plats.
Allt går att lösa om bara viljan finns.
Kasta inte bäver i trähus.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det går men du får nog mest problem med att styrboxen tar i headersen allt blir ju länge ut på dom där monstren... samt att du behöver nog en ny huv :D
här är en bild på en som tryckt ner en 598 talldeck i sin 68 :shock:
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1178077053
http://forums.corvetteforum.com/attachm ... 1176150063
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

mm Jag vet inte om 572:an e större än 502:an men ac:n får du ta bort och styrservo får du byta ut till nån annan typ, smal cylinderformad, sen e det ruskigt tight med headers! Sen bygger ju 502:an en tum uppåt jämnfört med en 454:a och det går ju även ut åt sidorna pga V-formen. Tror det va en tum iaf, eller va det en cm? :roll:
Så e 572:an större än 502:an så har du bekymmer men det finns ju inga problem som inte går att lösa! :)
Sen om du inte bara e ute efter motorvolym så kan jag nämna att en 502:a räcker hur långt som helst!! Och räcker inte dina 502 hk så e den superlätt att trimma upp ett par hundra hk till utan att det märks minsta slitage :twisted:
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

har ju varken bromservo eller styrservo 8) orange och fin är den ju men är motorn högre och breddare så lär de ju vara lite jobb med att få ner den och få ditt hedders mm :cry: men ska man nu köpa en ny motor så är de ju lika bra och se till att man får hk så man kan göra en säker omkörning och så :lol: Har pratat med en svensk firma som kan bygga en 502a med +600hk för 112000kr och för en 502hk vill dom ha 83000kr å då tillkommer förgasare och tändning så slut summan blir ju som en 572 om man kan ordna frakten lite vettigt.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag betalade 100,000kr för min monterat och klart och då ingick mina coatade headers. Så har du lite referens. Dollarn e ju billigare nu iofs. Slå till!! 8) Man lever bara i bästa fall en gång! :wink:
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

ja pris så brukar jag säga med att man lever bara en gång och då kan man ju lika bra ha kul och inte samla pengar på banken :wink: mitt måtto är att de alltid ska va minus på banken då vet man att man lever. monterade du på dina coatade headers direkt på din ej inkörda motor? tänkte också sätta på sådana men läser man på deras hemsida så blir man lite skeptiskt då de står att garantien upphör direkt och att dom kommer rosta. Är ju ingen höjdare på Engelska men de var väl nått med att man måste köra dom rejält varma första gången å så var de väl något mer med de.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Rosta??? Dom e ju rostfria! :roll: Mina blänker som om dom vore nya.
Sen e det ju alltid marigt med garanti på en motor från US. Skickar man tillbaks den om det e nått som e galet?? Blir ju nästan billigare att köpa en till? :lol:
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

såhär står de :arrow: WARNING! Breaking in an engine with ceramic-coated headers WILL result in damage to the coating and will VOID all warranties. Ceramic-coated headers require several heat cycles to fully cure before they will withstand extreme heat. HOOKER recommends using a cast-iron exhaust manifold or an old header to break in new engines to avoid coating damage.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mmm men men ... bilder säger mer än tusen ord eller hur va det? :lol:
Trångt e det iaf.

Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

frisken:

1. är du säker på att dina hedders är cotade om de är rostfria? känns extremt korkat att cota något som är rostfritt... men jänkare är ju kända för att sälje på billet, super duper cote bla bla bla

2. heddersbulten innanför 8ans cylinder är på väg ut ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ser ut att vara en bild från när det mekades. Så dom har nog inte dragit alla bultar än..

Jag är rätt övertygad om att man inte får plats med en 572 innanför någon orginalhuv. då det är väldigt trångt även under en l88 huv med en 502:a.
sen är det ju det med headers med. en 572:a behöver ganska grova primärrör vilket inte får plats. jag har 2" primärrör (tror jag) och det är precis så det får plats, hade inte varit fel med snäppet grövre primärrör för min del.
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo bilden e tagen när motorn precis hade kommit i, därför är inte alla skruvar dragna. Men dom glänser lika bra idag. Vad jag menade med rostfritt va just att dom är ceramic coatade.

Mina primärpipor är 2,5". Sen har jag en L88:a huv och det e ett tillplattat! 3" luftfilter som sitter i med div. modifikationer. Trångt helt enkelt. Är 572:an större än 502:an yttermått sett?? Man kan ju slopa kuddarna på motorfästerna om man vill få ner motorn lite extra men resultatet blir ju ännu lägre markfrigång. jag har nu 6,5cm oljetråg-mark. Detta kan man iofs lösa med en mindre oljetrågskåpa men då får man ju sämre smörjning säger vissa !???! Ska man inte ha förgasare utan insprutningslösning så kan man kanske komma ner lite på höjden med.
Hål i huven e ju en annan lösning. :wink:
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

2.5"? Finns det? brukar vara 21/8".
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

2 1/4
2 3/8
2 1/2

Dessa storlekar på primärrören hittar jag på hooker headers men inte för just corvette?? så kanske har jag inte det då eller så har dom slutat tillverka dom?? Eller så har jag nån av dom jag hittade men det stog inte om det va för corvette eller va det va till för bil
:roll:

http://www.who-sells-it.com/images/cata ... f_9354.pdf
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok!

Härligt.. vad har du för storlek på kollektorn?
Senast redigerad av Jonathan den ons okt 31, 2007 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

4" på kollektorn. Sen har jag avsmalnat rören när dom går igenom växellådsbalken från 3" till "typ" 2,5".
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok!

Jag har bara 3" kollektor, sen dubbelt 3" hela vägen. även igenom balken = trångt.
-69, 502, Coupé
Skriv svar