Fördelare
Fördelare
Jag plockade bort fördelaren för att byta axeln som var sliten.
Det gick skitbra ända fram till återmonteringen av hela enheten på blocket.
Jag glömde bort att kolla hur rotorn var placerad när jag lyfte bort fördelaren.
Nu till problemet-om jag placerar fördelaren fel i blocket så kan den ev. hamna 180 grader fel,vilket i sin tur innebär att jag ej kommer att kunna starta motorn.
Hur skall jag på lättaste sätt få fördelare att hamna rätt.
Är det att ställa rotorn så att den pekar på cylinder 1 och kolla så att cylinder 1 är i topp?
Bäckis
Det gick skitbra ända fram till återmonteringen av hela enheten på blocket.
Jag glömde bort att kolla hur rotorn var placerad när jag lyfte bort fördelaren.
Nu till problemet-om jag placerar fördelaren fel i blocket så kan den ev. hamna 180 grader fel,vilket i sin tur innebär att jag ej kommer att kunna starta motorn.
Hur skall jag på lättaste sätt få fördelare att hamna rätt.
Är det att ställa rotorn så att den pekar på cylinder 1 och kolla så att cylinder 1 är i topp?
Bäckis
Re: Fördelare
jag lyckades placera den 180 grader fel .försökte starta vilken jävla skott allt rost lossnade från avgas system .BÄCKIS skrev:Jag plockade bort fördelaren för att byta axeln som var sliten.
Det gick skitbra ända fram till återmonteringen av hela enheten på blocket.
Jag glömde bort att kolla hur rotorn var placerad när jag lyfte bort fördelaren.
Nu till problemet-om jag placerar fördelaren fel i blocket så kan den ev. hamna 180 grader fel,vilket i sin tur innebär att jag ej kommer att kunna starta motorn.
Hur skall jag på lättaste sätt få fördelare att hamna rätt.
Är det att ställa rotorn så att den pekar på cylinder 1 och kolla så att cylinder 1 är i topp?
Bäckis
Du är inte ensam arilau
Men den smällen var inget emot den gången när jag av tankspriddhet tryckte på knappen till Lustgasen ett flertal gånger och fyllde motorn med No2 och bensin.
Sedan startade jag.
Spjällen i förgasaren vek sig 90 grader rakt upp och eldklot ur sidepipsen:lol:
Men den smällen var inget emot den gången när jag av tankspriddhet tryckte på knappen till Lustgasen ett flertal gånger och fyllde motorn med No2 och bensin.
Sedan startade jag.
Spjällen i förgasaren vek sig 90 grader rakt upp och eldklot ur sidepipsen:lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet skrev:Du är inte ensam arilau![]()
Men den smällen var inget emot den gången när jag av tankspriddhet tryckte på knappen till Lustgasen ett flertal gånger och fyllde motorn med No2 och bensin.
Sedan startade jag.![]()
Spjällen i förgasaren vek sig 90 grader rakt upp och eldklot ur sidepipsen:lol:
coolt, det får du göra om och filma
coolt eldklot ur piporna...haha en annan får väl köra med tomtebloss.. 
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Synd Bäckis, att det inte gick bra.
Vet inte vad att göra mer än vrida fördelaren lite fram och tillbaka.
Är allt rätt ställt skall den puttra igång.
Taskigt om det är nåt man missat.
Nån mer som har tips?
ex Björn Leidelöf är ju en guru i det mesta.
Vet inte vad att göra mer än vrida fördelaren lite fram och tillbaka.
Är allt rätt ställt skall den puttra igång.
Taskigt om det är nåt man missat.
Nån mer som har tips?
ex Björn Leidelöf är ju en guru i det mesta.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hittade felet.
När jag plockade bort fördelare så följde axeltappen som går ner i oljepumpen med runt en bit.
Fördelaren stod ca. 60 grader fel.
Efter att jag vred runt axeltappen med en lång skruvmejsel så hittade jag rätt punkt.Efter återmontering så hoppade motorn igång ,MEN efter avgassmällen så märkte jag vilken kraft det är i en sådan smäll.
Avgassystemet hade delat på sig på två ställen,men det var bara att montera ihop igen.
Nu går motorn bättre än förväntat.
Tack för hjälpen.
Bäckis
När jag plockade bort fördelare så följde axeltappen som går ner i oljepumpen med runt en bit.
Fördelaren stod ca. 60 grader fel.
Efter att jag vred runt axeltappen med en lång skruvmejsel så hittade jag rätt punkt.Efter återmontering så hoppade motorn igång ,MEN efter avgassmällen så märkte jag vilken kraft det är i en sådan smäll.
Avgassystemet hade delat på sig på två ställen,men det var bara att montera ihop igen.
Nu går motorn bättre än förväntat.
Tack för hjälpen.
Bäckis




