Byta TH400 till TH700-R4?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Byta TH400 till TH700-R4?

Inlägg av Classe »

Är lite sugen på att byta min TH400 till en TH700-R4.......känner att min låda är lite seg, växlar inte från steg 2 till 1 förutom när jag står still och
från 3 till 2 vid lägre fart än 80 km\h ........
Är det någon som har gjort detta byte och är nöjd?
Är lite skeptisk till shiftkits...
Visst det går att byta till manuell också men jag är för lat för att trampa
koppling.........
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag testade en gång att byta shiftkit, samt monterade dit en justerbar vakum-klocka.
Det blev en helt ny karaktär på lådan!

Men det är ju klart, en 700-låda är ju lite mer lättdriven, samt att den har OD är ju inte fel heller... :)

/ Micke
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Jag skickade min 400 låda till EAT i hallaryd för renovering + shiftkit. Det var det bästa jag gjort tror jag. Lådan är underbar nu. Växlar STENHÅRT vid fullgas. Som en hästspark i ryggen :twisted: En helt ny bil blev det.
Inget svar på din fråga dock :oops: ...men jag är inte skeptisk till shiftkits..
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Intressant att ni verkar positiva till shiftkit's vilka kit's har ni använt er av
Summit har flera olika så det skulle vara kul att veta vilka ni har i era lådor.Att jag är skeptisk till sådana kits beror på att jag läst att dom höjer trycket i lådan och kan orsaka läckage ( men man ska inte tro allt man läser) Justerbar vakumklocka vem säljer den Micke ?
Att testa ett shift kit kan vara ett steg för att få en låda att växla lite
sportigare....... Jag antar att TH400 är lika i utförande till Corvette som t.ex Caprice och andra "familje" bilar från GM.....
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Jag vet faktiskt inte vilket kit som sitter i min låda tyvärr.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag kommer inte heller ihåg vilket kit jag köpte. Många år sedan nu...
Men ett tips är väl att köpa något känt märke, typ B&M eller TCI.
Vakumklockan finns nog att köpa hos de flesta som jobbar med automatlådor.
Den stora orsaken till att man vill ha en justerbar, är att om man trimmat motorn och fått ändrade vakumvärden.

/ Micke
zappa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 21, 2003 12:28
Ort: eskilstuna

Inlägg av zappa »

Det låter som kickdownen lagt av, se tidigare inlägg
problem automatlåda. Växlar den upp bra? när bytte du
olja och filter i lådan senast? 400:a lådan är den krafigaste
och den som rekommenderas av de flesta för hård körning :!:
Ett shiftkit är bra om man vill ha hårdare och snabbare växlingar uppåt,
finns hos de flesta återförsäjlare av amerikanska bildelar. men hjälper
inte för att få ordning på din kickdown.

Zappa//
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Det skulle vara kul att veta hur era lådor växlar, min TH 400
växlar ner från 3 -2 om jag håller max 80-85 . Vid högre hastighet så händer inget.
Den fyrstegade lådan jag har Voyagern växlar ned vid 110-120.
Olja och filter byter jag med 2-3 års interv., kör c:a 2-300 mil om året.
zappa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 21, 2003 12:28
Ort: eskilstuna

Inlägg av zappa »

Min växlar ner i 100-110 och drar till ca 145-150 på 2:an. Har nya lameller, shiftkit, justerbar vaccummodulator, turbin med 2200rpm/stall, och en modifierad governor vilken tillåter att motorn varvar upp till 6000rpm innan lådan växlar. har även monterat extraoljekylare. :arrow: TH400 låda

Motor, 350 med nya lager i hela motorn,High volym oljepump, exremeenergy cam (compcams).
rpm airgap insug, Holly 650DP Med stort KN filter (inge hål i huven). 64CC alutoppar med vinklade stift och rullvippor. Headers med apple freeflow dämpare. Msd 6AL med HEI fördelare. trueroller drivning. neddrevad fläkt
och vattenpump (fläkten stel opererad) inga värme problem :!: Alu ventilkåpor med kopplad PCV = inga olje läckage :D
Går Fiiiint.....

Zappa//
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Zappa:
Låter som du lyckats preppa lådan bra! :)
Själv fuskade jag och köpte en färdig (begagnad) th400 med manuellt ventilhus. Orginallådan får vila på hyllan så länge... hehe
Nu växlar lådan när jag vill, aldrig annars 8)

Classe:
Orginal TH400 växlar nog ungefär som du beskriver. Har för mig att min var nästan likadan.
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Det där låter kanon Zappa det är dit jag vill komma, det börjar luta åt ett test med ett shift kit m.m..........

OK Micke det var det jag var nyfiken på, om min låda är ungefär som andra TH 400, ganska normal alltså!
Skriv svar