Byta TH400 till TH700-R4?
Byta TH400 till TH700-R4?
Är lite sugen på att byta min TH400 till en TH700-R4.......känner att min låda är lite seg, växlar inte från steg 2 till 1 förutom när jag står still och
från 3 till 2 vid lägre fart än 80 km\h ........
Är det någon som har gjort detta byte och är nöjd?
Är lite skeptisk till shiftkits...
Visst det går att byta till manuell också men jag är för lat för att trampa
koppling.........
från 3 till 2 vid lägre fart än 80 km\h ........
Är det någon som har gjort detta byte och är nöjd?
Är lite skeptisk till shiftkits...
Visst det går att byta till manuell också men jag är för lat för att trampa
koppling.........
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
Intressant att ni verkar positiva till shiftkit's vilka kit's har ni använt er av
Summit har flera olika så det skulle vara kul att veta vilka ni har i era lådor.Att jag är skeptisk till sådana kits beror på att jag läst att dom höjer trycket i lådan och kan orsaka läckage ( men man ska inte tro allt man läser) Justerbar vakumklocka vem säljer den Micke ?
Att testa ett shift kit kan vara ett steg för att få en låda att växla lite
sportigare....... Jag antar att TH400 är lika i utförande till Corvette som t.ex Caprice och andra "familje" bilar från GM.....
Summit har flera olika så det skulle vara kul att veta vilka ni har i era lådor.Att jag är skeptisk till sådana kits beror på att jag läst att dom höjer trycket i lådan och kan orsaka läckage ( men man ska inte tro allt man läser) Justerbar vakumklocka vem säljer den Micke ?
Att testa ett shift kit kan vara ett steg för att få en låda att växla lite
sportigare....... Jag antar att TH400 är lika i utförande till Corvette som t.ex Caprice och andra "familje" bilar från GM.....
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Jag kommer inte heller ihåg vilket kit jag köpte. Många år sedan nu...
Men ett tips är väl att köpa något känt märke, typ B&M eller TCI.
Vakumklockan finns nog att köpa hos de flesta som jobbar med automatlådor.
Den stora orsaken till att man vill ha en justerbar, är att om man trimmat motorn och fått ändrade vakumvärden.
/ Micke
Men ett tips är väl att köpa något känt märke, typ B&M eller TCI.
Vakumklockan finns nog att köpa hos de flesta som jobbar med automatlådor.
Den stora orsaken till att man vill ha en justerbar, är att om man trimmat motorn och fått ändrade vakumvärden.
/ Micke
Det låter som kickdownen lagt av, se tidigare inlägg
problem automatlåda. Växlar den upp bra? när bytte du
olja och filter i lådan senast? 400:a lådan är den krafigaste
och den som rekommenderas av de flesta för hård körning
Ett shiftkit är bra om man vill ha hårdare och snabbare växlingar uppåt,
finns hos de flesta återförsäjlare av amerikanska bildelar. men hjälper
inte för att få ordning på din kickdown.
Zappa//
problem automatlåda. Växlar den upp bra? när bytte du
olja och filter i lådan senast? 400:a lådan är den krafigaste
och den som rekommenderas av de flesta för hård körning

Ett shiftkit är bra om man vill ha hårdare och snabbare växlingar uppåt,
finns hos de flesta återförsäjlare av amerikanska bildelar. men hjälper
inte för att få ordning på din kickdown.
Zappa//
Min växlar ner i 100-110 och drar till ca 145-150 på 2:an. Har nya lameller, shiftkit, justerbar vaccummodulator, turbin med 2200rpm/stall, och en modifierad governor vilken tillåter att motorn varvar upp till 6000rpm innan lådan växlar. har även monterat extraoljekylare.
TH400 låda
Motor, 350 med nya lager i hela motorn,High volym oljepump, exremeenergy cam (compcams).
rpm airgap insug, Holly 650DP Med stort KN filter (inge hål i huven). 64CC alutoppar med vinklade stift och rullvippor. Headers med apple freeflow dämpare. Msd 6AL med HEI fördelare. trueroller drivning. neddrevad fläkt
och vattenpump (fläkten stel opererad) inga värme problem
Alu ventilkåpor med kopplad PCV = inga olje läckage
Går Fiiiint.....
Zappa//

Motor, 350 med nya lager i hela motorn,High volym oljepump, exremeenergy cam (compcams).
rpm airgap insug, Holly 650DP Med stort KN filter (inge hål i huven). 64CC alutoppar med vinklade stift och rullvippor. Headers med apple freeflow dämpare. Msd 6AL med HEI fördelare. trueroller drivning. neddrevad fläkt
och vattenpump (fläkten stel opererad) inga värme problem


Går Fiiiint.....
Zappa//
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Zappa:
Låter som du lyckats preppa lådan bra!
Själv fuskade jag och köpte en färdig (begagnad) th400 med manuellt ventilhus. Orginallådan får vila på hyllan så länge... hehe
Nu växlar lådan när jag vill, aldrig annars
Classe:
Orginal TH400 växlar nog ungefär som du beskriver. Har för mig att min var nästan likadan.
Låter som du lyckats preppa lådan bra!

Själv fuskade jag och köpte en färdig (begagnad) th400 med manuellt ventilhus. Orginallådan får vila på hyllan så länge... hehe
Nu växlar lådan när jag vill, aldrig annars

Classe:
Orginal TH400 växlar nog ungefär som du beskriver. Har för mig att min var nästan likadan.