Instrumentpanelen
Instrumentpanelen
Ska ta bort vänstra delen av instrumentpanelen på min 70:a för att komma åt hastighet & varvräknare. I Chilton manualen är ju detta barnsligt lätt. Skruva bort skruvarna som håller panenlen, vik ner styrstången och dra ut panelen. Men den där plastringen som sitter utanpå styrstången, precis runt "tiltgångjärnet" e ju i vägen! Hur får man bort den!
Du måste nog släppa ner rattstången mer, annars får du aldrig bort instrument panelen!
Har du lossat rattstången från styrsnäckan, och de två skruvarna som sitter mot torpedväggen nere vid pedalerna?
Ev måste du lossa på den bockade plåtbiten som sitter på torpedväggen på motorsidan också, kommer inte riktigt ihåg.
Glöm inte bort att ha nåt stöd mot rattstången så att den inte hänger fritt i luften inne i kupen.
Har du lossat rattstången från styrsnäckan, och de två skruvarna som sitter mot torpedväggen nere vid pedalerna?
Ev måste du lossa på den bockade plåtbiten som sitter på torpedväggen på motorsidan också, kommer inte riktigt ihåg.
Glöm inte bort att ha nåt stöd mot rattstången så att den inte hänger fritt i luften inne i kupen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Försök INTE bryta bort ringen med våld. Den går bara att få loss om man demonterar hela rattstången.
Jag vill minnas att det är väldigt trångt att få loss panelen och det är inte säkert att det räcker med att lossa stångens fyra (tre?) bultar som håller stången i höjdled som sagt ovan. Du får jobba dig inåt allt eftersom det inte går att få väck panelen. Rattstången är fäst i:
- Höjdledsfästena
- Torpedväggen
- Styrsnäckan
Vill du göra det extra enkelt att komma åt så demonterar du den hela vägen.
Jag vill minnas att det är väldigt trångt att få loss panelen och det är inte säkert att det räcker med att lossa stångens fyra (tre?) bultar som håller stången i höjdled som sagt ovan. Du får jobba dig inåt allt eftersom det inte går att få väck panelen. Rattstången är fäst i:
- Höjdledsfästena
- Torpedväggen
- Styrsnäckan
Vill du göra det extra enkelt att komma åt så demonterar du den hela vägen.
Om du inte har "för stora" händer så kommer du åt mätarna från baksidan utan att lossa instrumentpanelen.
Det sitter en liten plåt flärp på baksidan av varje mätare som du ska trycka rakt in mot mätaren, när du skall lossa höljet.
Tryck in den och dra höljet bakåt.
När du sedan skall tillbaka med höljet så är det bara att sikta och trycka in höljet så snäpper flärpen över höljet och låser fast det.
Ev kan det hjälpa lite om du lossar på mittkonsolen mellan instrument brädorna då når du varvräknaren från sidan.
Ta hjälp av någon som håller i och drar/trycker mätarwiren från utsidan medans du själv pillar från insidan.
Det är mycket supertrångt men det går.
Du kanske kan montera bort en stol så att du kan ligga och bättre komma åt underifrån.
Pilen visar vart du ska trycka på fläpen, den syns inte speciellt bra bakom allt bråte under instrumentpanelen.

Det sitter en liten plåt flärp på baksidan av varje mätare som du ska trycka rakt in mot mätaren, när du skall lossa höljet.
Tryck in den och dra höljet bakåt.
När du sedan skall tillbaka med höljet så är det bara att sikta och trycka in höljet så snäpper flärpen över höljet och låser fast det.
Ev kan det hjälpa lite om du lossar på mittkonsolen mellan instrument brädorna då når du varvräknaren från sidan.
Ta hjälp av någon som håller i och drar/trycker mätarwiren från utsidan medans du själv pillar från insidan.
Det är mycket supertrångt men det går.
Du kanske kan montera bort en stol så att du kan ligga och bättre komma åt underifrån.
Pilen visar vart du ska trycka på fläpen, den syns inte speciellt bra bakom allt bråte under instrumentpanelen.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
En anledning till att wire'n går sönder är att mätarna kärvar rejält.
Det kan vara läge att plocka bort bägge mätarna och smörja upp dem en gång för alla.
Det kan vara läge att plocka bort bägge mätarna och smörja upp dem en gång för alla.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag har lyckats ta bort panelen (två ggr) enbart genom att ta loss muttrarna från ratten vid insidan torpeden och upp mot instrumentbrädan.
Lite bändande men inte alltför mycket våld.
Men det går inte att ta varvräknaren från sidan.
passa på att byta alla lampor också. Det är väl ett 10-tal

Lite bändande men inte alltför mycket våld.
Men det går inte att ta varvräknaren från sidan.
passa på att byta alla lampor också. Det är väl ett 10-tal

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Hur har du tid med det här Ornet? Hur går det då med garagebyggetornet skrev:Jag har lyckats ta bort panelen (två ggr) enbart genom att ta loss muttrarna från ratten vid insidan torpeden och upp mot instrumentbrädan.
Lite bändande men inte alltför mycket våld.
Men det går inte att ta varvräknaren från sidan.
passa på att byta alla lampor också. Det är väl ett 10-tal![]()
Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Hallå Ornet!
Har'u vaknat också?
Hur går det me garaget?
Snön är väl snart på väg där du bor.....
oops nån var visst lite snabbare......
Stunta i lamporna, mina är 30 år och funkar fortfarande.
Jag köpte 3 lampor av Hansen racing (i reserv) de kostade 80:- och jag har inte bytt nån av dem ännu.
Fattar inte ens varför jag köpte dem.....
Har'u vaknat också?
Hur går det me garaget?
Snön är väl snart på väg där du bor.....
oops nån var visst lite snabbare......
Stunta i lamporna, mina är 30 år och funkar fortfarande.
Jag köpte 3 lampor av Hansen racing (i reserv) de kostade 80:- och jag har inte bytt nån av dem ännu.
Fattar inte ens varför jag köpte dem.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
För att det kommar att reta gallfeber på dig när den första går sönder, och sen nästa och nästa.....Fattar inte ens varför jag köpte dem.....
Har hunnit lägga halva taket i helgen, sen kom regnet
Jag är så trött på trä nu.
Skall plocka ut en motor på en Camaro till helgen. Vilken befrielse
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Kör bara i dagsljus
Strålkastarna är ju helkassa på min kärra så ett par schysta Maglights lyser nog bättre än mina sealed beam lampor.
Strålkastarna är ju helkassa på min kärra så ett par schysta Maglights lyser nog bättre än mina sealed beam lampor.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ornet
Vad blir det för storlek på garaget?Pub del på loftet eller
.
Lars
Vad blir det för storlek på garaget?Pub del på loftet eller
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Tack för bilder Ornet. Har gjort som du. Lossat de två större bultarna under "steering Column cover" då sjunker rattstången något. Jag tror jag behöver mer för att greja vajrarna. Till varvräknaren sitter ingen monterad alls och jag måste se vart den ska ut genom torpeväggen också. Vad mer ska man skruva bort för att ytterligare sänka stången?
Tog bort mittpanelen och de e gränsfall om man kan ta vajern därifrån små händer på en orangutan kanske kommer åt. Men jag fick i alla fall byta lite trasiga alampor där.
Jo det är lite klurande och trixande. kommer inte ihåg exakt vilka bultar på torpeden men gjorde som du och skröv på de jag såg. Man får trycka ner stången lite.
Tänkte inte på att du har det lite värre i och med att du har vire. På min är det ju elektronisk.
Hånta.
9,9x15,6 blir det.
Yngsta sonen har paxat för minst halva vinden som lägenhet. 18år och full av hormoner. Undras vad han skall göra där
Nåväl. Har ju ett påtryckningsmedel för att han skall hjälpa till och snickra om han får flytta in
Tänkte inte på att du har det lite värre i och med att du har vire. På min är det ju elektronisk.
Hånta.
9,9x15,6 blir det.
Yngsta sonen har paxat för minst halva vinden som lägenhet. 18år och full av hormoner. Undras vad han skall göra där
Nåväl. Har ju ett påtryckningsmedel för att han skall hjälpa till och snickra om han får flytta in
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Fått isär alltihopa nu. Skickar mätarna på "service" samt diverse annat nytt i panelen, lampor inte minst. Nu till nästa fråga. När man river i gamla grejer kommer ju nya projekt som ett brev på posten. När jag tog bort övre instrumentbrädan och det som sitter runt rutan så är det ju ganska rostigt samt läge för att byta ruta. Nu kan man ju se hela rutans infästning hela vägen runt är nog limmat tror jag. Ni som har (haft) rostiga rutramar hur gjorde ni med dom?
Har ni bytt ruta? Har ingen lust att stänga igen allt nu när det verkar läge att ge sig på rutramen och rutan.
Har ni bytt ruta? Har ingen lust att stänga igen allt nu när det verkar läge att ge sig på rutramen och rutan.

