Instrumentpanelen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Instrumentpanelen

Inlägg av antos »

Ska ta bort vänstra delen av instrumentpanelen på min 70:a för att komma åt hastighet & varvräknare. I Chilton manualen är ju detta barnsligt lätt. Skruva bort skruvarna som håller panenlen, vik ner styrstången och dra ut panelen. Men den där plastringen som sitter utanpå styrstången, precis runt "tiltgångjärnet" e ju i vägen! Hur får man bort den!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Du måste nog släppa ner rattstången mer, annars får du aldrig bort instrument panelen!
Har du lossat rattstången från styrsnäckan, och de två skruvarna som sitter mot torpedväggen nere vid pedalerna?
Ev måste du lossa på den bockade plåtbiten som sitter på torpedväggen på motorsidan också, kommer inte riktigt ihåg.
Glöm inte bort att ha nåt stöd mot rattstången så att den inte hänger fritt i luften inne i kupen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Försök INTE bryta bort ringen med våld. Den går bara att få loss om man demonterar hela rattstången.

Jag vill minnas att det är väldigt trångt att få loss panelen och det är inte säkert att det räcker med att lossa stångens fyra (tre?) bultar som håller stången i höjdled som sagt ovan. Du får jobba dig inåt allt eftersom det inte går att få väck panelen. Rattstången är fäst i:
- Höjdledsfästena
- Torpedväggen
- Styrsnäckan

Vill du göra det extra enkelt att komma åt så demonterar du den hela vägen.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

OK tack för alla tips :lol: Men ska det va så här mycke jobb, vad jag vill göra är att komma åt Hastighets/Varvräknare för att sätta i nya vajrar
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du inte har "för stora" händer så kommer du åt mätarna från baksidan utan att lossa instrumentpanelen.
Det sitter en liten plåt flärp på baksidan av varje mätare som du ska trycka rakt in mot mätaren, när du skall lossa höljet.
Tryck in den och dra höljet bakåt.

När du sedan skall tillbaka med höljet så är det bara att sikta och trycka in höljet så snäpper flärpen över höljet och låser fast det.

Ev kan det hjälpa lite om du lossar på mittkonsolen mellan instrument brädorna då når du varvräknaren från sidan.

Ta hjälp av någon som håller i och drar/trycker mätarwiren från utsidan medans du själv pillar från insidan.

Det är mycket supertrångt men det går.
Du kanske kan montera bort en stol så att du kan ligga och bättre komma åt underifrån.

Pilen visar vart du ska trycka på fläpen, den syns inte speciellt bra bakom allt bråte under instrumentpanelen.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Tack, bra beskrivning. Tar nog varvräknaren från sidan för den måste bytas, fast de e kanske lika marigt med mittkonsollen? har inte tittat på den än.. Hastighetsmätarvajern kanske nöjer sig med en uppsmörjning och då smörjer man väl från lådan sett antar jag.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

En anledning till att wire'n går sönder är att mätarna kärvar rejält.
Det kan vara läge att plocka bort bägge mätarna och smörja upp dem en gång för alla.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jag har lyckats ta bort panelen (två ggr) enbart genom att ta loss muttrarna från ratten vid insidan torpeden och upp mot instrumentbrädan.
Lite bändande men inte alltför mycket våld.
Men det går inte att ta varvräknaren från sidan.
passa på att byta alla lampor också. Det är väl ett 10-tal :?
Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

ornet skrev:Jag har lyckats ta bort panelen (två ggr) enbart genom att ta loss muttrarna från ratten vid insidan torpeden och upp mot instrumentbrädan.
Lite bändande men inte alltför mycket våld.
Men det går inte att ta varvräknaren från sidan.
passa på att byta alla lampor också. Det är väl ett 10-tal :?
Bild
Hur har du tid med det här Ornet? Hur går det då med garagebygget :?: :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hallå Ornet!
Har'u vaknat också?
Hur går det me garaget?
Snön är väl snart på väg där du bor.....


oops nån var visst lite snabbare......


Stunta i lamporna, mina är 30 år och funkar fortfarande.
Jag köpte 3 lampor av Hansen racing (i reserv) de kostade 80:- och jag har inte bytt nån av dem ännu.
Fattar inte ens varför jag köpte dem.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Fattar inte ens varför jag köpte dem.....
För att det kommar att reta gallfeber på dig när den första går sönder, och sen nästa och nästa..... :wink:

Har hunnit lägga halva taket i helgen, sen kom regnet :cry:
Jag är så trött på trä nu.
Skall plocka ut en motor på en Camaro till helgen. Vilken befrielse :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kör bara i dagsljus :D
Strålkastarna är ju helkassa på min kärra så ett par schysta Maglights lyser nog bättre än mina sealed beam lampor.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Ornet

Vad blir det för storlek på garaget?Pub del på loftet eller :D .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Tack för bilder Ornet. Har gjort som du. Lossat de två större bultarna under "steering Column cover" då sjunker rattstången något. Jag tror jag behöver mer för att greja vajrarna. Till varvräknaren sitter ingen monterad alls och jag måste se vart den ska ut genom torpeväggen också. Vad mer ska man skruva bort för att ytterligare sänka stången? :roll: Tog bort mittpanelen och de e gränsfall om man kan ta vajern därifrån små händer på en orangutan kanske kommer åt. Men jag fick i alla fall byta lite trasiga alampor där.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

OK Hittat två skruvar nere i torpedväggen (inifrån) under en svart plastkåpa provar med dessa två.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jo det är lite klurande och trixande. kommer inte ihåg exakt vilka bultar på torpeden men gjorde som du och skröv på de jag såg. Man får trycka ner stången lite.
Tänkte inte på att du har det lite värre i och med att du har vire. På min är det ju elektronisk.


Hånta.
9,9x15,6 blir det.
Yngsta sonen har paxat för minst halva vinden som lägenhet. 18år och full av hormoner. Undras vad han skall göra där :lol:
Nåväl. Har ju ett påtryckningsmedel för att han skall hjälpa till och snickra om han får flytta in :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Fått isär alltihopa nu. Skickar mätarna på "service" samt diverse annat nytt i panelen, lampor inte minst. Nu till nästa fråga. När man river i gamla grejer kommer ju nya projekt som ett brev på posten. När jag tog bort övre instrumentbrädan och det som sitter runt rutan så är det ju ganska rostigt samt läge för att byta ruta. Nu kan man ju se hela rutans infästning hela vägen runt är nog limmat tror jag. Ni som har (haft) rostiga rutramar hur gjorde ni med dom?
Har ni bytt ruta? Har ingen lust att stänga igen allt nu när det verkar läge att ge sig på rutramen och rutan.
Skriv svar