Måste man ha en fjäder i den nedre kylarslangen?
Måste man ha en fjäder i den nedre kylarslangen?
Jag har ingen....
Har även problem med vatten temperaturen.
Har även problem med vatten temperaturen.
Jag måste försöka hitta varför bilen går varm, det går bra på tomgång men sedan när man kör så ökar den bara i temp hela tiden.
Någon annan som kör med en stallspeed på 3000, tänkte om oljekylaren"som sitter framför kylaren" värmer upp kylaren.
Ska det sitta någon typ av plåtar under kylaren som leder in luften till kylaren?
Någon annan som kör med en stallspeed på 3000, tänkte om oljekylaren"som sitter framför kylaren" värmer upp kylaren.
Ska det sitta någon typ av plåtar under kylaren som leder in luften till kylaren?
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

Det ska sitta en "läpp" under fronten som hjälper till att styra upp luft till kylen. Så är det iaf på min 72:a. Men ingenting direkt under kylen vad jag kan minnas...
Har du fläktkåpan kvar?
Hur är tändningen inställd?
Hur är förgasaren / bränslesystemet? Den kanske går magert?
Bara några förslag...
/ Micke
Har du fläktkåpan kvar?
Hur är tändningen inställd?
Hur är förgasaren / bränslesystemet? Den kanske går magert?
Bara några förslag...
/ Micke
jag hade också samma bekymmer på min 74:a ,på tomgång var det normal
men när ja började köra så ökade temperaturen hela tiden.
så jag fixade till en 1,5mm alu. plåt under bilen mellan fronten och kylaren.
tror det skall vara någon orginal bit,men den fattades på min.
har inte haft värme bekymmer sen dess.
men när ja började köra så ökade temperaturen hela tiden.
så jag fixade till en 1,5mm alu. plåt under bilen mellan fronten och kylaren.
tror det skall vara någon orginal bit,men den fattades på min.
har inte haft värme bekymmer sen dess.
Ett litet tips är att stövla ner till eran lokala Volvohandlare och smöra in er hos Verkstadschefen för att komma åt dom fläktar till V70n som dom har bytt på garantin och slängt.
På dessa klipper man bort varvtalsstyrningen från Bosch (det e den som kunde börja brinna) och vips så har man en elfläkt med kåpa och ett flöde som kyler en potent BB utan problem. Passar med väldigt få modifikationer.
Detta kräver dock att man hivar den mekaniska fläkten med tillhörande kåpa.
På dessa klipper man bort varvtalsstyrningen från Bosch (det e den som kunde börja brinna) och vips så har man en elfläkt med kåpa och ett flöde som kyler en potent BB utan problem. Passar med väldigt få modifikationer.
Detta kräver dock att man hivar den mekaniska fläkten med tillhörande kåpa.
Kasta inte bäver i trähus.
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

Låter ju giftigt med en plåt för dig!
Men vill bara påpeka att bara för man har bänkat en motor, är det ingen garanti på att förgasaren är rätt inställd. Blir ju alltid lite annat motstånd för motorn med annan drivlina samt avgassystem mm.
Vidare har man ju kanske inte exakt liknande bränslesystem (pump,ledningslängder/diameter mm)
Se bara på motortemperaturen när man sätter den i en annan miljö...
Om du inte kört på rullande landsväg, då borde det mesta fungera bra
Hoppas du får ordning på det, lycka till.
/ Micke
Men vill bara påpeka att bara för man har bänkat en motor, är det ingen garanti på att förgasaren är rätt inställd. Blir ju alltid lite annat motstånd för motorn med annan drivlina samt avgassystem mm.
Vidare har man ju kanske inte exakt liknande bränslesystem (pump,ledningslängder/diameter mm)
Se bara på motortemperaturen när man sätter den i en annan miljö...
Om du inte kört på rullande landsväg, då borde det mesta fungera bra
Hoppas du får ordning på det, lycka till.
/ Micke
Nu har jag kollat nedre kylarslangen och den var tillplattad, möjligen har flödet försämrats.
Ska ändra lite på den och montera en fjäder invändigt.
Jag har även byggt en plåt från fronten fram till kylaren som ska leda in luften+en extra läpp under den som ska föra in mer luft.
Har även mätt upp vad givaren ger i ohm vid 98C, nu kan jag ohm mäta och se ungefär vad jag har för temp i motorn. Om man nu inte kan lita på mätaren i bilen.
Sedan väntar en testur...i år eller?
Ska ändra lite på den och montera en fjäder invändigt.
Jag har även byggt en plåt från fronten fram till kylaren som ska leda in luften+en extra läpp under den som ska föra in mer luft.
Har även mätt upp vad givaren ger i ohm vid 98C, nu kan jag ohm mäta och se ungefär vad jag har för temp i motorn. Om man nu inte kan lita på mätaren i bilen.
Sedan väntar en testur...i år eller?