Måste man ha en fjäder i den nedre kylarslangen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Måste man ha en fjäder i den nedre kylarslangen?

Inlägg av Nicke454 »

Jag har ingen....

Har även problem med vatten temperaturen.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Måste o måste,det e ju bra om den finns där för att eliminera risken för att slangen sugs ihop. Dock tror jag det e realivt ovanligt.
Kasta inte bäver i trähus.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Jag måste försöka hitta varför bilen går varm, det går bra på tomgång men sedan när man kör så ökar den bara i temp hela tiden.

Någon annan som kör med en stallspeed på 3000, tänkte om oljekylaren"som sitter framför kylaren" värmer upp kylaren.

Ska det sitta någon typ av plåtar under kylaren som leder in luften till kylaren?
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Det ska sitta en "läpp" under fronten som hjälper till att styra upp luft till kylen. Så är det iaf på min 72:a. Men ingenting direkt under kylen vad jag kan minnas...

Har du fläktkåpan kvar?
Hur är tändningen inställd?
Hur är förgasaren / bränslesystemet? Den kanske går magert?

Bara några förslag...

/ Micke
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Fläktkåpan har jag bockat till av aluminium

Motorn är nyrenoverad och bänkad
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

jag hade också samma bekymmer på min 74:a ,på tomgång var det normal
men när ja började köra så ökade temperaturen hela tiden.
så jag fixade till en 1,5mm alu. plåt under bilen mellan fronten och kylaren.
tror det skall vara någon orginal bit,men den fattades på min.
har inte haft värme bekymmer sen dess.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Vad bra att höra från någon som haft samma problem.

Jag ska se till att ha en plåt där med.

Vad har du för motor

Orginalkylare?

Fläkt?

Mvh/Nicke454
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ett litet tips är att stövla ner till eran lokala Volvohandlare och smöra in er hos Verkstadschefen för att komma åt dom fläktar till V70n som dom har bytt på garantin och slängt.
På dessa klipper man bort varvtalsstyrningen från Bosch (det e den som kunde börja brinna) och vips så har man en elfläkt med kåpa och ett flöde som kyler en potent BB utan problem. Passar med väldigt få modifikationer.
Detta kräver dock att man hivar den mekaniska fläkten med tillhörande kåpa. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Jag har idag alukåpa med en MR.gasket fläkt (14" och 1,800 cfm)

Det borde väl räcka...eller
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

jag har en 350 som är borrad 0,60" smått trimmad, orginal vatten pump,fläkt å kylare.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

ok...

jag har bigblock, men det borde väl inte vara så mycket skilnad

borde fan få min i bra temp med
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

jag sökte efter felet en halv sommar,tyckte ja provade allt
ny termostat,tvättade kylsystemet,provade me olika el fläktar,luftade systemet mm.
då var det var en på corvette club finland som hade haft samma fel,fixade till
en lika plåt så blev det ok.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Det låter bra det.....

Om du skulle ha en bild på hur det ser ut

Skulle va kul att se
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Låter ju giftigt med en plåt för dig!

Men vill bara påpeka att bara för man har bänkat en motor, är det ingen garanti på att förgasaren är rätt inställd. Blir ju alltid lite annat motstånd för motorn med annan drivlina samt avgassystem mm.
Vidare har man ju kanske inte exakt liknande bränslesystem (pump,ledningslängder/diameter mm)
Se bara på motortemperaturen när man sätter den i en annan miljö...

Om du inte kört på rullande landsväg, då borde det mesta fungera bra :)

Hoppas du får ordning på det, lycka till.

/ Micke
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Jo det förstår jag...

Men, avgassystemet är samma som vid bänkning, bränsleledningen är bytt efter rekomendation från dom som bänka, och jag kör med lika pump och tryck, lika tändning och tändsystem.

Nu är man mekarsugen....
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

ikväll får ja inga bilder för ja vinterförvarar corvetten 15km hemifrån.. :(
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

ok

Tack för tippsen :D
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Nu har jag kollat nedre kylarslangen och den var tillplattad, möjligen har flödet försämrats.

Ska ändra lite på den och montera en fjäder invändigt.

Jag har även byggt en plåt från fronten fram till kylaren som ska leda in luften+en extra läpp under den som ska föra in mer luft.

Har även mätt upp vad givaren ger i ohm vid 98C, nu kan jag ohm mäta och se ungefär vad jag har för temp i motorn. Om man nu inte kan lita på mätaren i bilen.

Sedan väntar en testur...i år eller?
Skriv svar