Hur stark är bakaxeln och automat lådan?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Hur stark är bakaxeln och automat lådan?

Inlägg av gbak »

Inför dragracing helgerna som snart kommer så har jag fått ett erbjudande (från min granne) att låna hans gamla Hoosier racing däck.
Praktiskt nog så är de monterade på Corvette fälgar.

Hoosier däcken är 275mm breda, de jag har idag är hårda std 255:or.
Med mina hårda däck får jag ju inget grepp alls i starten, så det är ju mycket lockande att testa med riktiga dragracing däck.

Hur stark är låda/bakaxel, klarar de det ökade greppet eller kommer jag att vrida sönder något ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Är allt bara fräsht så håller det lätt.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ok!
Det låter ju bra jag får väl ta och testa däcken nån helg framöver.

Var ute ikväll och gasade, det spinner hela 1:an ut när jag testade till 100 knyck på motorvägen.
Jag måste ha fått till min uppsättning riktigt bra, för vid 5500 rpm så bara drar mororn nåt otroligt.

Jag sneglade som hastigast på hastighetsmätaren efter 5000 rpm och vips så var jag uppe i 6500 rpm och ingen tendens till att varvtalet skulle avta eller börja misstända.
Tvåan kastar jag i ungefär vid 85-90 eller så, då är det ju nästan färdigkört :D

Borde nog ha köpt en MSD 6AL med övervarvs skydd istället för den 6A som jag nu har, kunde inte tro att det skulle vara så här mycket kraft i motorn.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Bosse Runefelt körde 10,46 med orginal delar låda/drivaxlar,det
krävs lite kusar för att få den tiden.
Det krävs c.a 550Hk för att köra 11,50 med den vikten som C2/C3 har.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

13,7 sek är min tid med G-tech.
Om man antar att jag har bra grepp och ca 350 hk vad borde jag då få för tid på 402m ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Vet inte vad du har för utväxling bak samt vikt men mellan c:a 12,6-12,9 skulle jag tro! Då pratar vi mer riktiga hästar som man kan räkna
fram på moroso sticka från Hansen Racing (inte motorhästar)
Det gäller att du får en bra 60fot tid , den har du med dig hela resan upp
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

60 fots tiden måste ju vara ganska sopig i mitt fall, då jag har dåligt fäste.
Bilen väger ca 1650 kg med förare + soppa och utväxlingen är 3,39.

Jag ska försöka få låna däcken någon kväll under veckan så får vi se om jag kan sänka min tid lite.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det funkade ju inte alls :(

9" fälgarna (med 275mm däcken) slog i bladfjädern, fastän att jag hade 16 mm spacer.
Mina muttrar räckte ju inte heller till.

Och om jag tog min ordinarie 25 mm spacer så passade inte bultcirkeln.
Spacern var lite större i bultcirkeln samt hade grövre bultar.

Även om fälgarna skulle ha passat på min 25 mm spacer så är det väl stor risk att däcken slår i skärmkanterna då de är ca 700 mm höga.
Mina däck som jag har idag är bara 650 mm höga.

Jag blir nog tvungen att lägga ner däcks testet.

Ni som kör på strippen vad har ni för mått på fälgar/slicks?
Fler än jag måste väl ha samma problem!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

MickeyThomson ET 26x10,5-15 motsvarar ungefär Gatdäck 255/60-15 (plåtfälg White spoke 7x15 finns billiga hos postorderjätten Alven-Ingvarsson)
PS. man får flytta handbromshållaren från sidan till uppsidan på bakre
bärarmarna för att inte däcket ska ta i hållaren.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

och sen en corv1-micke-special så att inte däcken tar i skärmen. så e det med mina 275/60/15 iaf :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

"corv1-micke-special" ???? Vad är det för hemligheter?

Hur mycket skiljer det i tid på 0-100 resp 402m mellan vanliga däck kontra slicks?
Är det sek eller bara tiondelar?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

gbak skrev:"corv1-micke-special" ???? Vad är det för hemligheter?

Hur mycket skiljer det i tid på 0-100 resp 402m mellan vanliga däck kontra slicks?
Är det sek eller bara tiondelar?
Det beror väl på hur mycket det spinner med vanliga däck det finns ju många varianter där.
Men om det är som du sa tidigare att det spinner hela ettan ut så lär det ju vara en hel del skillnad slicks Vs backelitpuckar :lol:

Specialen ovan är beskriven i en gammal tråd men som jag kommer ihåg så var det ett stopp för att bilen inte skulle fjädra ner så mycket att däcken tar i skärmen.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Om du håller dig till dom storlekarna som jag körde med så tar det ej i skärmkanterna eller bärarmen, ska du köra på strippen ha rätt fälg och inga (spacerplattor)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Finns det någon i Sth området som har slicks på fälg (som passar min C3) som kan tänka sig att hyra eller låna ut dessa, endast för en eller ett par testrepor på motorvägen en mörk kväll?

Jag är mest nyfiken på hur stor skillnaden blir mot mina sk "bakelit puckar".
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar