Hur stark är bakaxeln och automat lådan?
Hur stark är bakaxeln och automat lådan?
Inför dragracing helgerna som snart kommer så har jag fått ett erbjudande (från min granne) att låna hans gamla Hoosier racing däck.
Praktiskt nog så är de monterade på Corvette fälgar.
Hoosier däcken är 275mm breda, de jag har idag är hårda std 255:or.
Med mina hårda däck får jag ju inget grepp alls i starten, så det är ju mycket lockande att testa med riktiga dragracing däck.
Hur stark är låda/bakaxel, klarar de det ökade greppet eller kommer jag att vrida sönder något ?
Praktiskt nog så är de monterade på Corvette fälgar.
Hoosier däcken är 275mm breda, de jag har idag är hårda std 255:or.
Med mina hårda däck får jag ju inget grepp alls i starten, så det är ju mycket lockande att testa med riktiga dragracing däck.
Hur stark är låda/bakaxel, klarar de det ökade greppet eller kommer jag att vrida sönder något ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ok!
Det låter ju bra jag får väl ta och testa däcken nån helg framöver.
Var ute ikväll och gasade, det spinner hela 1:an ut när jag testade till 100 knyck på motorvägen.
Jag måste ha fått till min uppsättning riktigt bra, för vid 5500 rpm så bara drar mororn nåt otroligt.
Jag sneglade som hastigast på hastighetsmätaren efter 5000 rpm och vips så var jag uppe i 6500 rpm och ingen tendens till att varvtalet skulle avta eller börja misstända.
Tvåan kastar jag i ungefär vid 85-90 eller så, då är det ju nästan färdigkört
Borde nog ha köpt en MSD 6AL med övervarvs skydd istället för den 6A som jag nu har, kunde inte tro att det skulle vara så här mycket kraft i motorn.
Det låter ju bra jag får väl ta och testa däcken nån helg framöver.
Var ute ikväll och gasade, det spinner hela 1:an ut när jag testade till 100 knyck på motorvägen.
Jag måste ha fått till min uppsättning riktigt bra, för vid 5500 rpm så bara drar mororn nåt otroligt.
Jag sneglade som hastigast på hastighetsmätaren efter 5000 rpm och vips så var jag uppe i 6500 rpm och ingen tendens till att varvtalet skulle avta eller börja misstända.
Tvåan kastar jag i ungefär vid 85-90 eller så, då är det ju nästan färdigkört
Borde nog ha köpt en MSD 6AL med övervarvs skydd istället för den 6A som jag nu har, kunde inte tro att det skulle vara så här mycket kraft i motorn.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
13,7 sek är min tid med G-tech.
Om man antar att jag har bra grepp och ca 350 hk vad borde jag då få för tid på 402m ?
Om man antar att jag har bra grepp och ca 350 hk vad borde jag då få för tid på 402m ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
60 fots tiden måste ju vara ganska sopig i mitt fall, då jag har dåligt fäste.
Bilen väger ca 1650 kg med förare + soppa och utväxlingen är 3,39.
Jag ska försöka få låna däcken någon kväll under veckan så får vi se om jag kan sänka min tid lite.
Bilen väger ca 1650 kg med förare + soppa och utväxlingen är 3,39.
Jag ska försöka få låna däcken någon kväll under veckan så får vi se om jag kan sänka min tid lite.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det funkade ju inte alls
9" fälgarna (med 275mm däcken) slog i bladfjädern, fastän att jag hade 16 mm spacer.
Mina muttrar räckte ju inte heller till.
Och om jag tog min ordinarie 25 mm spacer så passade inte bultcirkeln.
Spacern var lite större i bultcirkeln samt hade grövre bultar.
Även om fälgarna skulle ha passat på min 25 mm spacer så är det väl stor risk att däcken slår i skärmkanterna då de är ca 700 mm höga.
Mina däck som jag har idag är bara 650 mm höga.
Jag blir nog tvungen att lägga ner däcks testet.
Ni som kör på strippen vad har ni för mått på fälgar/slicks?
Fler än jag måste väl ha samma problem!
9" fälgarna (med 275mm däcken) slog i bladfjädern, fastän att jag hade 16 mm spacer.
Mina muttrar räckte ju inte heller till.
Och om jag tog min ordinarie 25 mm spacer så passade inte bultcirkeln.
Spacern var lite större i bultcirkeln samt hade grövre bultar.
Även om fälgarna skulle ha passat på min 25 mm spacer så är det väl stor risk att däcken slår i skärmkanterna då de är ca 700 mm höga.
Mina däck som jag har idag är bara 650 mm höga.
Jag blir nog tvungen att lägga ner däcks testet.
Ni som kör på strippen vad har ni för mått på fälgar/slicks?
Fler än jag måste väl ha samma problem!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
"corv1-micke-special" ???? Vad är det för hemligheter?
Hur mycket skiljer det i tid på 0-100 resp 402m mellan vanliga däck kontra slicks?
Är det sek eller bara tiondelar?
Hur mycket skiljer det i tid på 0-100 resp 402m mellan vanliga däck kontra slicks?
Är det sek eller bara tiondelar?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det beror väl på hur mycket det spinner med vanliga däck det finns ju många varianter där.gbak skrev:"corv1-micke-special" ???? Vad är det för hemligheter?
Hur mycket skiljer det i tid på 0-100 resp 402m mellan vanliga däck kontra slicks?
Är det sek eller bara tiondelar?
Men om det är som du sa tidigare att det spinner hela ettan ut så lär det ju vara en hel del skillnad slicks Vs backelitpuckar
Specialen ovan är beskriven i en gammal tråd men som jag kommer ihåg så var det ett stopp för att bilen inte skulle fjädra ner så mycket att däcken tar i skärmen.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Finns det någon i Sth området som har slicks på fälg (som passar min C3) som kan tänka sig att hyra eller låna ut dessa, endast för en eller ett par testrepor på motorvägen en mörk kväll?
Jag är mest nyfiken på hur stor skillnaden blir mot mina sk "bakelit puckar".
Jag är mest nyfiken på hur stor skillnaden blir mot mina sk "bakelit puckar".
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h


