Höjd?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Höjd?

Inlägg av Målarn59 »

Hej någon!
Har fått problem tror jag? :evil:
Har ca 2cm kvar från förgasarns övre kant till motorhuven tar i.
Ngn som har en bra lösning?
Finns det ngt luftfilter som droppar på sidorna vid förgasarn?
Måste jag byta huv?
Vad e det för huv som passar till en -75:a?
Lite panik nu? :shock:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

2 cm? Vad har du för insug?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ett DART insug som följde med topparna från summit sen sitter det en holly på det och vad jag räknat ut så är det 2 cm ca kvar till huven
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

vad jag menar e att dete 2cm kvar ovanför förgasarns högsta punkt
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

låter tajt.. det skulle vara ett gränsfall med dropbase och 2" filter, om inte annat skulle väll vingmuttern skrapa i.. sen är det väll sämre luftflöde med mindre filter?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

luftflödet e nog inga problem(?) då det tydligen räcker med 3" filter för min motor. Och jag har dropbase, den djupa varianten. Men 2cm låter som att det inte blir mycket plats för skruven som Keller säger. Du har ingen som du kan få låna och testa av?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Testade en burk som va 6cm hög o 32,5 omkrets verkar som höjden skulle kunna funka men måste minska omkretsen för huven sjunker ju i framkant...
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Några tips på mina knep jag tog till med min förra motor:

Skaffa ett lock med filter, så att du tar luft ovanifrån oxå som komplement. (kolla höjden mot motorhuven med modellera utan vingmutter!)

Slipa bort chokehuset, så att du inte stryper luften till sekundärportarna. (jag behövde aldrig någon choke)

Lämna insuget till någon som har en fräs, och fräs ner ytan mot förgasaren så mycket du vågar eller kan, så spar du utrymme mot huven. (10-20mm extra borde du väl kunna slipa ner på ditt insug?!?)

/ Micke
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

edelbrock har ju en trekantig muff som inte bygger så mkt i höjd, det kan du ju undersöka oxå.. =)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Istället för att slipa bort chokehuset finns det mainbodies att köpa utan för en rimlig peng: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Om du har choketornet kvar med så lite utrymme ovanför kommer motorn att gå med choke jämt, annars.

Mät spalten med aluminiumfolie som du rullar ihop lätt till en boll, så kladdar du inte ned med lera. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

vett74 skrev:med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Nädu...går inte med performer, inte ens med hammare och spik.. :cry:
Mellan två bilar!
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Fransson skrev:
vett74 skrev:med 2 cm så tror jag inte ens en "drop base air cleaner" fungerar tyvärr
bara å kapa i huve eller byta till någon högre......
eller så köper du ett annat insug,edelbrocks insug ska ju gå å få in under huven med ett drop base,tex ett Performer.....
Nädu...går inte med performer, inte ens med hammare och spik.. :cry:
joo om man har en nyare vette så är huven lite högre
din e ju så låg :)
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Byter nog huv tills vidare i alla fall det va en vänlig skäl i Jakobsberg som förbarmade sig :lol:
Tack för alla tipps
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

känns som om att byta insug skulle varit ganska enkelt att genomföra, finns rätt bra, låga holley/weiand variant dualplane, som funkar minst lika bra som diverse edelbrock. med ett fint brett register så du slipper "hi tower" dart varianten eller? till en marginell utgift.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ja det ligger nog mycket i det du säger har funderat själv i dom banorna.
Men har problem att få den o gå rent,får fixa det först o se hur den går,men det lutar nog åt att byta insug för snyggare huv än den jag har finns inte :roll:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

kör själv med ett torker insug men det är ju på min 327´a levererar inte lika mycket effekt som dual plane insugen dock
kommer ganska starkt efter 5500 rpm iaf 8)
Skriv svar