jahapp då var det dags förproblem igen,Tändstifts frågor m,m

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

jahapp då var det dags förproblem igen,Tändstifts frågor m,m

Inlägg av vett74 »

Jo tog ju ut bilen igår från vinterförvaringen gick bra första biten,men
efter en bit så började den missa på tändningen.
Stannade och kollade under huven lyfte på fördelarlocket där såg allt bra ut.
startade bilen och den gick bra igen.
körde hem och började kolla på fördelarlocket,tog lös kabeln som går till tändspolen och tittade på kontakterna dom var alldeles full med korrision
så ja slipade upp dom och satte ihop igen,då gick den som vanligt
Men i morse när jag skulle starta var den alldeles död... :evil:
Tänkte att de tär väl bara å byta locket och rotorn.
gjorde det här ikväll men nu tänder den inte på alla cylindrar.
har dubbelkollat alla kablar hittar inget fel.
Kan nått stift gått sönder när den inte gick igång?, luktade lite bensin då.
nån som har en ide?
Har bytt det mesta i vinter under huven:Brytare,tändstift,renoverat förgasaren,bränslefilter,rotor och fördelarlock.
Tändkablarna är väl 3 år typ
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skulle prova med nya stift..
Kasta inte bäver i trähus.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Håller med föregående talare! Det är faktiskt mycket vanligt att stift lägger av om dom av någon anledning surar igen och det är omöjligt att rengöra dom på något sätt eller att få dom att fungera igen.

Mvh, Björn

PS Det kan räcka med att t.ex. motorn går på tok för fett på tomgång för att stift ska "slå igen". En klassiker är trimmad motor med fel "power valve" i förgasaren = mycket fet tomgångsblandning och stift som slår igen efter en stund på tomgång.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm
kom fram till att det var kabeln mellan tändspolen och fördelaren som var
dålig...
körde den till jobbet idag..
men...
nu när jag skulle köra hem den så började den gå dåligt på alla cylindrar
tvärt åsså gick det till sig åsså dåligt igen ja så höll den på....
var så här förra året också men inte lika mycket.
ja vette då f*n va som är fel nån som har ett förslag?
har renoverat förgasaren bytt tändstift brytarspetsar,fördelarlock,rotor.bränslefilter,sugit ur all bensin ur tanken.
Tänkte att det var vatten.
??????
blir galen och gör nått dumt snart........
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

fjädrarna till ventilerna kanske?? :roll:
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Men inte skall du väl göra något dumt... :)

Hur ser stiften ut efter den krånglat nu då?
Bytte du tändkablar?
Hur är status på tändspolen, eller kablarna till den? Inget som glappar eller är oxiderat?
Inne i fördelaren, allt sitter fast som det skall? Vikterna med fjädrar rör sig fritt utan att haka eller kärva?
Förgasaren, det är inte en flottör eller nål som hänger sig ibland? Kanske kommit in smuts till nålarna efter renovering?

Kanske några punkter att kolla...
/ Micke
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jaj*vlar tog bort fördelarlocket och tittade ner på mina nya brytarspetsar....
såg att det låg nått skrot vid den ena,tittade lite närmare,kontaktytan på ena sidan har spruckit och fallit lös ner i fördelaren :evil:
heavy duty brytarspetsar var det,skulle tåla hur mycket som helst...
så det var bara att skruva isär fördelaren och tömma den på metalldelar.
måste va ett fabrikationsfel.
men fatta f*n inte hur bilen kunde gå bra ibland?
Skriv svar