Ny bil!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Ny bil!

Inlägg av Kermit »

Äntligen står corvetten i garaget!

Efter en hel del funderade fram och tillbaks så finns nu en 1968:as BB-corvette stående i mitt garage :D. Lite våld gick det åt också, biltrailern var på gränsen lagom bred, fick pilla in gummit över kanten med ett däckjärn men fälgen klarade sig med någon millimeter till godo ;)

Tyvärr blir det inte att åka ut och glida i den så jättefort, eftersom den är nedplockad för lack (har många lådor med delar till den).. Dessutom sitter det en inte så jättesnygg customfront på den så jag klurar på att försöka byta frontparti.. Så nu har man något att projekta med närmaste åren.

Eftersom jag inte skruvat isär den själv och inte har skruvat i corvetter tidigare kan det ju behövas lite hjälp med vissa delar, så jag tänkte höra om det finns någon bra bok / liknande som man kan ha hjälp av som täcker de flesta delar av corvetten? Motorn är nyrenoverad och klar, men finns det något bra som beskriver övriga saker som t ex elsystem, lister, inredning, paneler mm?

Jag kommer säkert att terrorisera forumet med frågor ett tag framöver också, verkar finnas mycket kunnigt och hjälpsamt folk här :D
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Grattis!
Vi ser fram emot lite bilder.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Grattis till Corvetten!

Angående böcker;
En Haynes (eller alternativt Chilton) manual täcker det mesta som är "basic", och har kopplingscheman för el och vacuum.

Sen kan det vara bra att skaffa en "Assembly Manual", dvs en likadan manual som användes när bilen skruvades ihop. Där finns skisser på alla delar till minsta skruv, samt åtdragningsmoment. Dock ingen text.

Vidare finns det "Shop Manual", dvs Chevrolets officiella verkstadshandbok, som täcker reparationer och underhåll.

Sen finns det massor av böcker typ "How to restore your corvette" och så vidare.

Börja med Haynes samt en assembly manual är mitt råd.
Haynes finns tex att köpa på amazon.com, assembly manual måste du nog köpa på en corvettefirma.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Tack tack! Får se vad man gett sig in på, är osäker på om jag ska skratta eller gråta.. ;) Var ute och tog lite bilder nyss, här kommer några:

Bild

Bild

EDIT: Finns några bilder till på http://www.rallymedia.nu/corvette/
Senast redigerad av Kermit den sön feb 19, 2006 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Johan Fräjdin skrev:Grattis till Corvetten!

Angående böcker;
En Haynes (eller alternativt Chilton) manual täcker det mesta som är "basic", och har kopplingscheman för el och vacuum.

Sen kan det vara bra att skaffa en "Assembly Manual", dvs en likadan manual som användes när bilen skruvades ihop. Där finns skisser på alla delar till minsta skruv, samt åtdragningsmoment. Dock ingen text.

Vidare finns det "Shop Manual", dvs Chevrolets officiella verkstadshandbok, som täcker reparationer och underhåll.

Sen finns det massor av böcker typ "How to restore your corvette" och så vidare.

Börja med Haynes samt en assembly manual är mitt råd.
Haynes finns tex att köpa på amazon.com, assembly manual måste du nog köpa på en corvettefirma.
Ok, tack så jättemycket för bra tips :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag köpte "Chevrolet Corvette Restoration Guide" men jag tycker inte att den var speciellt bra. Finns säkert bättre böcker.
http://www.amazon.com/gp/product/076030 ... oding=UTF8
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Grattis till bilen, hoppas att det mesta finns med för det drar lätt iväg när man ska kompletera upp med delar.

Har själv köpt Haynes och Asembley Manual

Har även "How to restore your corvette 1968 to 1982" men den är väl nget man jobbar efter utan mer en interesant läsning som ger en översikt.
Senast redigerad av Sandberg den sön feb 19, 2006 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Tack tack.. jo, har börjat söka ny frontdel, den som sitter på är ju verkligen inte vacker.. det blir nog steg 1 :) Men i övrigt verkar de flesta små delar finnas med, så jag tror och hoppas att det ska vara lugnt. Men men, tiden får utvisa ;)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Grattis till corvetteköpet. Ser verkligen bra ut, men håller med om att fronten är sådär....men men finns ju inte så många BB corvetter att välja på, så då får man ta det som finns :)

Vad är det för motor som följer med? 454? Trimmad eller standard? Nån bild på den skulle också va kul :)

MVH Krille
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Jo, man får hålla tillgodo med det man hittar ;) Eller snarare det man har råd med - den var relativt billig, men då är det å andra sidan en del jobb. Jag hade nog aldrig haft råd med en "nyckelfärdig" BB :-/

Motorn är en borrad 454 (LS5).. Rätt så standard än, får se om det ska trimmas senare. Bilen ska då bli körbar först ;)

Jag har inte så mycket (bra) bilder på den, den är nämligen inte levererad än :) Tidigare ägaren som är en bekant har gått igenom motorn nyligt och inte hunnit sätta ihop den än, så han ska sätta ihop / provstarta den innan jag tar den.. den kommer på efterkälken med andra ord, men den kommer iaf med nybytta slitdelar, lackat block, nylackade ventilkåpor mm. Hittade en bild iaf, fast den var kanske inte så intressant: Motorbild
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Är det föressten någon som vet om det går att köpa en "halv" front någonstans, dvs från där huven slutar i framkant och frammåt (cirka)? Jag har bara hittat hela dörr-till-dörr-frontar, men tänkte att det kanske är mindre jobb samt billigare att hitta bara främre delen och försöka byta ut den.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det där ser ju ut som ett roligt projekt 8)
men som sagt försök å få tag i en originalfront så blir det finfint :D
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Kermit skrev:Är det föressten någon som vet om det går att köpa en "halv" front någonstans, dvs från där huven slutar i framkant och frammåt (cirka)? Jag har bara hittat hela dörr-till-dörr-frontar, men tänkte att det kanske är mindre jobb samt billigare att hitta bara främre delen och försöka byta ut den.
http://www.corvettesweden.com !!?

BOKTIPS: http://www.helminc.com/helm/product2.as ... 5C9HBNCJ07
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Hittar bara fronter för 73-74 där, vill såklart ha med "chromebumpers".. Sedan måste jag ha från hjulhusen och frammåt i så fall, så det räcker inte med bara yttersta biten :(. Antar att man får hitta någon corvette som ska säljas i delar eller liknande.

Ganska precis som killen på stingray.nu gjort alltså: http://www.stingray.nu/roadster/front.gif
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Grattis !

Inlägg av Stingray73 »

Grattis !

Ser ut som du har några timmar framför dig i garaget !
Kan man skymta en KomplexCorvette i förgrunden ?
Senast redigerad av Stingray73 den mån feb 20, 2006 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Det man inte vet har man ingen aning om !
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Tack :) Jo, det lär bli några timmar ( / månader / år ) innan den börjar likna något.. Har man inget att göra så skaffar man sig, som man brukar säga :lol:

Jo, det är en fattigmanscorvette, jag började med att skaffa det näst bästa innan jag hittade en riktig ;)
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Grattis!
Skaffa en hel framända. Den du har passar inte med torkarluckearrangemanget uppe vid vindrutan. Luftutsläppen på skärmsidorna passar inte heller. (om du nu inte vill ha fronten kvar son den är förståss).
Hursomhelst, du har i alla fall skaffat dig fritidssyselsättning för ett tag framöver...
//Frasse

PS. såg på blocket häromsistens att de sålde en bil i delar, var någonstans uppåt landet. Kanske kan vara värt att kolla.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Frasse skrev:Grattis!
Skaffa en hel framända. Den du har passar inte med torkarluckearrangemanget uppe vid vindrutan. Luftutsläppen på skärmsidorna passar inte heller. (om du nu inte vill ha fronten kvar son den är förståss).
Hursomhelst, du har i alla fall skaffat dig fritidssyselsättning för ett tag framöver...
//Frasse

PS. såg på blocket häromsistens att de sålde en bil i delar, var någonstans uppåt landet. Kanske kan vara värt att kolla.
Jag är lite osäker, vad menar du med att luftutsläppen på skärmsidorna inte passar? Passar mot vad? Att dom inte är orginal eller? Och beskriv gärna lite mer om torkarluckearrangemanget du pratade om, det vore kul att veta mer exakt vad som skiljer från orginal (är ju inte så hemma på dom här än som sagt).

Jo, att jag har att göra är det ingen som säger emot.. Hade självklart varit enklare att spara ett tag till, men jag har inte tålamod för sådant ;)

Jag har sökt runt på blocket men inte hittat någon reservdelsbil (fast jag vet att jag såg en krockad för några veckor sedan), så den är väl såld. Jag antar att jag får beställa en front från ecklers eller liknande. Finns det någon svensk återförsäljare för kompletta fronter?
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Hedemora Bildemont !

Inlägg av Stingray73 »

http://www.blocket.se/vi/7060930.htm?ca=15_s

Tyvärr är det väl just prylarna som dy behöver som ser värst ut
Det man inte vet har man ingen aning om !
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Blocket under Bilar säljes:Insänd av HEDEMORA BILDEMONTERING 13 jan, 13:40. Tyvärr var det en -74, men en del grejer passar. (inte plasten).
Vindrutetorkarna var dolda under en vacumstyrd lucka på bilen från början. Det är lite svårt att se på bilderna, men jag tycker att det ser ut som om skärmkanterna mot vindrutan är för en lång huv (73 och uppåt-ingen lucka). Grunkorna till luckan säljs ibland på det förhatliga Ebay.
Luftutsläppen är hålet bakom framhjulet, såg olika ut på olika årsmodeller, på -68 var det gälar i plasten. Förivrade mig lite här gallren kom inte förrän -70.
Finns åtminstonde 2 leverantörer som jag vet om: EAT, Corvette Sweden adresserna finns under annonsörer.
//Frasse
bengt krantz
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 20, 2006 16:31

Inlägg av bengt krantz »

Hej och grattis till ett vad jag ser kul objekt. Du säger att fronten skall bytas ut till en orginal,men om jag inte ser helt fel på dina bilder så
ser det ut som skärmarna med luftventilationen på sidorna är från 73 och framåt. ( se det som en upplysning, inte som kritik)

Lycka till
1609 B.Krantz
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Man kan ju med fördel köra med lång huv även om man byter fronten, så slipper man den vacuumstyrda luckan över torkarna = ett problem mindre.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Ok, tack för en massa matnyttig info. Jag började själv precis fundera på det här med lång och kort huv, men då var det utrett också :)

Att luftintagen inte är orginal vet jag om, hela fronten med skärmar och allt är ju tidigare utbytt (och bakdelen också för den delen, men den är återställd nu iaf), så det är ju en hel del saker som inte är orginal på den.

Jag väger fortfarande mellan att bara byta ut delen längst fram (enklast och billigast) eller att köpa en komplett front (dvs dörr-till-dörr, dyrt men snyggt och korrekt). Det senare låter ju bäst, jag får se vad totalsumman blir med allt krom, jobbet att byta fronten etc, det kommer säkert att kosta.

Jag ska kolla runt lite hos svenska leverantörer.. Men EAT länkar ju till någon amerikansk site, är de bara en importör eller gjuter de egna prylar?

Synd på den på blocket, var ju krockad på exakt fel ställe :)
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Hej igen,
kollade på Corvette swedens hemsida
http://www.corvettesweden.com/plast/68-78.htm
Nummer 401 och uppåt är vad du söker. De tillverkar bitarna själva, dyra men säkert billigare än att ta dem från usa. Förresten är sprängskissen bra, den visar hur skroten såg ut som ny!
http://motors.ebay.com/Parts-Accessories_W0QQcatZ6028, prova den här sidan om du ska leta beg. originaldelar (finns inte nya till allting). Sök på corvette68 till att börja med.
//Frasse
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Kermit skrev: Jag väger fortfarande mellan att bara byta ut delen längst fram (enklast och billigast) eller att köpa en komplett front (dvs dörr-till-dörr, dyrt men snyggt och korrekt). Det senare låter ju bäst, jag får se vad totalsumman blir med allt krom, jobbet att byta fronten etc, det kommer säkert att kosta.
Hej!

Du får igen pengarna hur lätt som helst (tror jag :wink:) om du byter fronten mot den riktiga med stående gälar, kort huv och allt krom. Skulle inte komma på tanken att köpa ett mellanting om jag skulle köpa en till.

Grattis till förvärvet! Du har alla möjligheter! 8)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Jo, har surfat runt, räknat lite på ekonomin, lekt lite i photoshop mm, och det står rätt klart att jag måste få dit en komplett orginalfront på något vänster ;)

Jag är lite konfunderad nu, jag hittade två st dyrare framdelar (den här på ebay och den här på ecklers). Ecklers har även en som verkar vara exakt samma fast 1/3 av priset och sakna innerskärmar (den här). Kan någon upplysa mig om den stora skillnaden på dessa som gör en så pass stor prisskillnad? Ok att den saknar innerskärmar, men dom kan väl inte vara SÅ dyra..

Corvette sweden verkar ju bara sälja skärmar mm löst så man får pussla ihop sin egen framdel, det känns ju klart bäst att ha en komplett direkt från början.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Finns ett antal andra shoppar i U.S som t.ex:

http://www.zip-products.com/Zip/assets/ ... URLCheck=1
http://www.corvettecentral.com/
http://www.madvet.com/

Kanske också värda att titta in till. Har för mej att Ecklers är bland de dyrare. :roll:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

skulle nog vara bäst om du fick tag i en här i sverige,skulle tro att frakten är rent galen på en så där stor bit,och det är ju rätt lätt att den blir skadad också
Om du nu inte kan skicka med den i nån container :?:
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Jo, håller på att söka runt efter folk i sverige som kan tänkas sälja sådana, men inte med så stor framgång än så länge. Förra ägaren till bilen visste någon som eventuellt kunde hjälpa mig, men han är bortrest till i helgen så jag får ge mig till tåls ett tag. Om någon vet var man hittar sådant i sverige (eller om någon ska lägga en större order från usa där man kan dela containerkostnader mm) får ni gärna säga till
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det är jättekul att byta front om man lyckas :) Du kan titta hur jag gjorde på min hemsida, det var förvisso bara halva fronten men ändå :)

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Skriv svar