Har ni gjort några ramförstärkningar?
Har ni gjort några ramförstärkningar?
Jag håller på med en byggsats från -72. (Coupe, BB). När jag nu ändå har karossen av tänkte jag modifiera ramen enligt anvisningarna från "Chevrolet Power 5:th edition". Kanske inte alla punkter för då går det nog inte att besikta, men en del skulle nog kunna användas. Har någon av Er gjort detta på era bilar?
Vad jag fränst funderar på är om man bör spänna fast ramen i någon fixtur innan man svetsar igång, eller om det kan räcka med att hålla koll på måtten under resans gång.
Om nu någon har provat liknande förstärkningar:
märkte Ni nå´n skillnad?
//Frasse
Vad jag fränst funderar på är om man bör spänna fast ramen i någon fixtur innan man svetsar igång, eller om det kan räcka med att hålla koll på måtten under resans gång.
Om nu någon har provat liknande förstärkningar:
märkte Ni nå´n skillnad?
//Frasse
-
2QIK4U
Det är alltid bra att SVETSA fast den,,,fast det blir mkt svårjobbat och jag brukar svetsa ramarna lösa vilket funkar. Speciellt som Du bara tar en liten bit i taget och sedan flyttar Dig till ett helt annat stället på ramen.
Ja det är en enorm skillnad!! annars hade aldrig GM påvisat behovet.
Lycka till!
mvh R
Ja det är en enorm skillnad!! annars hade aldrig GM påvisat behovet.
Lycka till!
mvh R
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Har ni gjort några ramförstärkningar?
Det är bra stor skillnad om du boxar ramen som det är gjort på min. Den blir väldigt stadig och det finns ingen tendens till att dörrar kärvar eller dyligt, om du hissar upp bilen lite snett med domkraft och så.Frasse skrev:Om nu någon har provat liknande förstärkningar:
märkte Ni nå´n skillnad?
//Frasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Tackar för synpunkterna. Kommer att göra en del mods enligt Chevrolets räcerbilavdelnings anvisningar under vintern. Kan ju vara kul om bilen stannar kvar på asfalten även vid våldsam kurvtagning.
Om det är fler som tänker göra något liknande så kan jag försöka scanna in aktuella sidor från Power Manualen. Det är i alla fall kul läsning i höstmörkret.
Kör hårt!
//Frasse
Om det är fler som tänker göra något liknande så kan jag försöka scanna in aktuella sidor från Power Manualen. Det är i alla fall kul läsning i höstmörkret.
Kör hårt!
//Frasse
-
2QIK4U
No worries!
Har inte tänkt nöja mig med svetsövningarna. Det får bli renovering av fram o bakvagn också. Men däck och fälgar vållar mig bekymmer.
Vill helst ha kvar originallooken med plåtfälgar/ snobbringar, dock lär det väl inte finnas många prestandadäck i 15", åtminstonde har inte jag hittat några. Såg däremot att det finns billet-alufälgar som ser ut som originalplåtfälgar, finns tydligen upp till 18". Så hoppet är inte ute!
//Frasse
Har inte tänkt nöja mig med svetsövningarna. Det får bli renovering av fram o bakvagn också. Men däck och fälgar vållar mig bekymmer.
Vill helst ha kvar originallooken med plåtfälgar/ snobbringar, dock lär det väl inte finnas många prestandadäck i 15", åtminstonde har inte jag hittat några. Såg däremot att det finns billet-alufälgar som ser ut som originalplåtfälgar, finns tydligen upp till 18". Så hoppet är inte ute!
//Frasse
Hej! är helt ny här och en vette i delar :DFrasse skrev:Tackar för synpunkterna. Kommer att göra en del mods enligt Chevrolets räcerbilavdelnings anvisningar under vintern. Kan ju vara kul om bilen stannar kvar på asfalten även vid våldsam kurvtagning.
Om det är fler som tänker göra något liknande så kan jag försöka scanna in aktuella sidor från Power Manualen. Det är i alla fall kul läsning i höstmörkret.
Kör hårt!
//Frasse
ska snart lämna iväg min ram på lack men skulle vara kul om man kunde göra något åt väghollningen :roll:
Skulle va väldigt tacksam för manualen
mvh Joel
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hej Joel,
Jag har en 20-sidig artikel "Race Car Chassis Preparation" från Chevy Action om just Corvette, men jag har den bara i papperskopia. Vill du kan jag kopiera den åt dej. Bor i Hökåsen så det skulle bara vara för dej och komma och hämta den hemma hos mej sen.
//Lasse
Jag har en 20-sidig artikel "Race Car Chassis Preparation" från Chevy Action om just Corvette, men jag har den bara i papperskopia. Vill du kan jag kopiera den åt dej. Bor i Hökåsen så det skulle bara vara för dej och komma och hämta den hemma hos mej sen.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
2QIK4U
Det finns MÅNGA hp däck som ger mkt mer performance än ditt chassie nånsin kommer leverera.... du vet de körde 350 km/h redan på 60talet....långt innan dagens "performance däck" fanns.....ungefär lika insiktsktfullt som att tro att dagens ungdomamr är den värsta generationen eller att ens egen var den första som uppfunnit "bra sex"....
(de gamla grekerna var nog värre än oss).....
mvh R
(de gamla grekerna var nog värre än oss).....
mvh R
-
2QIK4U
Antar det är mer en fråga om däck för att köra i kurvor...Frasse skrev:Vette 69:
Fick du tag i manualen?
"R":
Jag misstänker att de körde hårt redan innan Grekerna tog vid!
Kom igen med lite tips på BRA däck i 15" storlek!
//Frasse
BF Goddrich Euro T/A eller Comp T/A....hänger med långt längre än vad chassiet gör.....allt annat är mer för de som vill vara balla vid fikabordet.
Finns utrymme rekomenderar jag 295x50x15 bak och 265x60x15 fram.
Euro T/A bör räcka för de flesta då de är lite bekvämare att åka med när man fisåker med.
Vet ej vad grekerna hade för däck,,,*s*
mvh R
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Men Euro T/A och Comp T/A finns väl inte i de dimensionerna längre, knappt så det finns i 'vanliga' Radial T/A...2QIK4U skrev:BF Goddrich Euro T/A eller Comp T/A....hänger med långt längre än vad chassiet gör.....allt annat är mer för de som vill vara balla vid fikabordet.
Finns utrymme rekomenderar jag 295x50x15 bak och 265x60x15 fram.
Hankook Ventus ST i 295/50-15 är det mesta 'prestanda'-däck som jag har hittat hittills (V-märkt), men då finns det inte i någon smalare dimension för framvagnen, och 295 fram kan nog bli lite brett
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hurra!
Nu trillar det äntligen ut lite andvändbar däckinformation också!
Dock drar det med sig nya funderingar, kollade på chassiet i går kväll när jag tröttnat på att spackla/ slipa kaross.
Blir nog svårt att få in 295 bak. Måste i så fall åtgärda bärarmarna (trailing arms) och bakre krängningshämmare. Bärarmarna består ju av vanligt "bonnsmide" i original så de innebär inget problem.
Värre då med krängningshämmaren, finns det kortare att tillgå, eller känner ni till någon som kan tillverka en ny? Mätte bara med ögonmått, men den bör nog vara minst 80mm kortare.
En sak är i alla fall säker: projekt av det här slaget tenderar till att växa!
//Frasse
Nu trillar det äntligen ut lite andvändbar däckinformation också!
Dock drar det med sig nya funderingar, kollade på chassiet i går kväll när jag tröttnat på att spackla/ slipa kaross.
Blir nog svårt att få in 295 bak. Måste i så fall åtgärda bärarmarna (trailing arms) och bakre krängningshämmare. Bärarmarna består ju av vanligt "bonnsmide" i original så de innebär inget problem.
Värre då med krängningshämmaren, finns det kortare att tillgå, eller känner ni till någon som kan tillverka en ny? Mätte bara med ögonmått, men den bör nog vara minst 80mm kortare.
En sak är i alla fall säker: projekt av det här slaget tenderar till att växa!
//Frasse
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Möjligt, men på BF Goodrich hemsida finns de inte med, så jag trodde att de hade slutat med dem.2QIK4U skrev:på välsorterade firmor går de att få fram.
mvh R
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
-
2QIK4U
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Nu är det dags att svetsa min ram,2QIK4U skrev:Det är alltid bra att SVETSA fast den,,,fast det blir mkt svårjobbat och jag brukar svetsa ramarna lösa vilket funkar. Speciellt som Du bara tar en liten bit i taget och sedan flyttar Dig till ett helt annat stället på ramen.
Ja det är en enorm skillnad!! annars hade aldrig GM påvisat behovet.
Lycka till!
mvh R
mvh Jk
vinna eller försvinna!
-
2QIK4U
talar Du om helsvetsningen?
den biten av förstärkningen är det OK att ta 5 cm....sen hoppar Du till en helt annan del av ramen....tar 5 cm där,,,sen till 3:e del av rammen 5 cm osv osv...
Stingray/
Det innebär att Du bla. måste lyfta av ramen och strippa chassiet.
En bil kan bara byggas från grunden.
mvh R
den biten av förstärkningen är det OK att ta 5 cm....sen hoppar Du till en helt annan del av ramen....tar 5 cm där,,,sen till 3:e del av rammen 5 cm osv osv...
Stingray/
Det innebär att Du bla. måste lyfta av ramen och strippa chassiet.
En bil kan bara byggas från grunden.
mvh R
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Å fan, jag som håller på att slut plocka ihop min, så det blir nog inget av med det denna gång då iaf,2QIK4U skrev:talar Du om helsvetsningen?
den biten av förstärkningen är det OK att ta 5 cm....sen hoppar Du till en helt annan del av ramen....tar 5 cm där,,,sen till 3:e del av rammen 5 cm osv osv...
Stingray/
Det innebär att Du bla. måste lyfta av ramen och strippa chassiet.
En bil kan bara byggas från grunden.
mvh R
Men om det är nån som har bilder osv, så är man ju iaf, intresserad utav att se vad det är som förstärks & hur etc,
-Kommer ju modifieringar fler ggr kanske...
Vette 69
Vad blev det för väghållnings kit?Har själv ett på G över vattnet från Ecklers med kompositfjäder.Ska bli roligt att känna skillnaden efter att man har fått ihop bilen
.
Lars
Vad blev det för väghållnings kit?Har själv ett på G över vattnet från Ecklers med kompositfjäder.Ska bli roligt att känna skillnaden efter att man har fått ihop bilen
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Här är en jäklarns bra tråd på corvetteforum.com om en som håller på å totalrenoverar sin vette på sidorna 2-3 håller han på med lite förstärkningar i ramen
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rum_id=119
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rum_id=119
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Informativtvett74 skrev:Här är en jäklarns bra tråd på corvetteforum.com om en som håller på å totalrenoverar sin vette på sidorna 2-3 håller han på med lite förstärkningar i ramen![]()
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rum_id=119


