Har ni gjort några ramförstärkningar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Frasse
Rookie
Rookie

Har ni gjort några ramförstärkningar?

Inlägg av Frasse »

Jag håller på med en byggsats från -72. (Coupe, BB). När jag nu ändå har karossen av tänkte jag modifiera ramen enligt anvisningarna från "Chevrolet Power 5:th edition". Kanske inte alla punkter för då går det nog inte att besikta, men en del skulle nog kunna användas. Har någon av Er gjort detta på era bilar?
Vad jag fränst funderar på är om man bör spänna fast ramen i någon fixtur innan man svetsar igång, eller om det kan räcka med att hålla koll på måtten under resans gång.
Om nu någon har provat liknande förstärkningar:
märkte Ni nå´n skillnad?

//Frasse
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det är alltid bra att SVETSA fast den,,,fast det blir mkt svårjobbat och jag brukar svetsa ramarna lösa vilket funkar. Speciellt som Du bara tar en liten bit i taget och sedan flyttar Dig till ett helt annat stället på ramen.
Ja det är en enorm skillnad!! annars hade aldrig GM påvisat behovet.
Lycka till!
mvh R
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Har ni gjort några ramförstärkningar?

Inlägg av StingrayRacing »

Frasse skrev:Om nu någon har provat liknande förstärkningar:
märkte Ni nå´n skillnad?
//Frasse
Det är bra stor skillnad om du boxar ramen som det är gjort på min. Den blir väldigt stadig och det finns ingen tendens till att dörrar kärvar eller dyligt, om du hissar upp bilen lite snett med domkraft och så. 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

Tackar för synpunkterna. Kommer att göra en del mods enligt Chevrolets räcerbilavdelnings anvisningar under vintern. Kan ju vara kul om bilen stannar kvar på asfalten även vid våldsam kurvtagning.
Om det är fler som tänker göra något liknande så kan jag försöka scanna in aktuella sidor från Power Manualen. Det är i alla fall kul läsning i höstmörkret.
Kör hårt!
//Frasse
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Nu räcker det inte bara med att styva upp ramen,,,Du måste även följa upp med riktiga kränghämmare, stötdämpare, fjädrar, däck/fälgar och hjulinställningar för att få önskat resultat,,,,
många timmar och kronor blir det,,,,men oxo breda smilband.....
mvh R
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

No worries!
Har inte tänkt nöja mig med svetsövningarna. Det får bli renovering av fram o bakvagn också. Men däck och fälgar vållar mig bekymmer.
Vill helst ha kvar originallooken med plåtfälgar/ snobbringar, dock lär det väl inte finnas många prestandadäck i 15", åtminstonde har inte jag hittat några. Såg däremot att det finns billet-alufälgar som ser ut som originalplåtfälgar, finns tydligen upp till 18". Så hoppet är inte ute!
//Frasse
Användarens profilbild
Vette 69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Vette 69 »

Frasse skrev:Tackar för synpunkterna. Kommer att göra en del mods enligt Chevrolets räcerbilavdelnings anvisningar under vintern. Kan ju vara kul om bilen stannar kvar på asfalten även vid våldsam kurvtagning.
Om det är fler som tänker göra något liknande så kan jag försöka scanna in aktuella sidor från Power Manualen. Det är i alla fall kul läsning i höstmörkret.
Kör hårt!
//Frasse
Hej! är helt ny här och en vette i delar :D
ska snart lämna iväg min ram på lack men skulle vara kul om man kunde göra något åt väghollningen :roll:
Skulle va väldigt tacksam för manualen
mvh Joel
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Hej Joel,

Jag har en 20-sidig artikel "Race Car Chassis Preparation" från Chevy Action om just Corvette, men jag har den bara i papperskopia. Vill du kan jag kopiera den åt dej. Bor i Hökåsen så det skulle bara vara för dej och komma och hämta den hemma hos mej sen. :wink:

//Lasse
Lasse E
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det finns MÅNGA hp däck som ger mkt mer performance än ditt chassie nånsin kommer leverera.... du vet de körde 350 km/h redan på 60talet....långt innan dagens "performance däck" fanns.....ungefär lika insiktsktfullt som att tro att dagens ungdomamr är den värsta generationen eller att ens egen var den första som uppfunnit "bra sex"....
(de gamla grekerna var nog värre än oss).....
mvh R
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

Vette 69:
Fick du tag i manualen?

"R":
Jag misstänker att de körde hårt redan innan Grekerna tog vid!
Kom igen med lite tips på BRA däck i 15" storlek!

//Frasse
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

MT street radial :wink: Grymmt bra tycker jag.
Användarens profilbild
Vette 69
Nykomling
Nykomling

ja

Inlägg av Vette 69 »

Jo!
jag var förbi Lasse i dag och hämta den, NU är det bara att börga svetsa som en galning,
Blev lite avensjuk på lasses vette :shock: riktig fin,
Tack för snabba svar och ett bra forum :D
MVH Joel
vinna eller försvinna!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Frasse skrev:Vette 69:
Fick du tag i manualen?

"R":
Jag misstänker att de körde hårt redan innan Grekerna tog vid!
Kom igen med lite tips på BRA däck i 15" storlek!

//Frasse
Antar det är mer en fråga om däck för att köra i kurvor...
BF Goddrich Euro T/A eller Comp T/A....hänger med långt längre än vad chassiet gör.....allt annat är mer för de som vill vara balla vid fikabordet.
Finns utrymme rekomenderar jag 295x50x15 bak och 265x60x15 fram.
Euro T/A bör räcka för de flesta då de är lite bekvämare att åka med när man fisåker med.

Vet ej vad grekerna hade för däck,,,*s*
mvh R
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

De hade nog inget "gummi"!!! =)
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

det förklarar varför det finns så många...*s*
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

2QIK4U skrev:BF Goddrich Euro T/A eller Comp T/A....hänger med långt längre än vad chassiet gör.....allt annat är mer för de som vill vara balla vid fikabordet.
Finns utrymme rekomenderar jag 295x50x15 bak och 265x60x15 fram.
Men Euro T/A och Comp T/A finns väl inte i de dimensionerna längre, knappt så det finns i 'vanliga' Radial T/A...

Hankook Ventus ST i 295/50-15 är det mesta 'prestanda'-däck som jag har hittat hittills (V-märkt), men då finns det inte i någon smalare dimension för framvagnen, och 295 fram kan nog bli lite brett :roll: Väldigt tunt på 15" fronten tyvärr, och man vill ju gärna ha lite gummi på en så gammal bil, iaf jag. 265/50-15 funkar också fint fram. :wink: om man hittar något... :roll:
Lasse E
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

på välsorterade firmor går de att få fram.
mvh R
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

Hurra!
Nu trillar det äntligen ut lite andvändbar däckinformation också!
Dock drar det med sig nya funderingar, kollade på chassiet i går kväll när jag tröttnat på att spackla/ slipa kaross.
Blir nog svårt att få in 295 bak. Måste i så fall åtgärda bärarmarna (trailing arms) och bakre krängningshämmare. Bärarmarna består ju av vanligt "bonnsmide" i original så de innebär inget problem.
Värre då med krängningshämmaren, finns det kortare att tillgå, eller känner ni till någon som kan tillverka en ny? Mätte bara med ögonmått, men den bör nog vara minst 80mm kortare.
En sak är i alla fall säker: projekt av det här slaget tenderar till att växa!
//Frasse
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

2QIK4U skrev:på välsorterade firmor går de att få fram.
mvh R
Möjligt, men på BF Goodrich hemsida finns de inte med, så jag trodde att de hade slutat med dem. :(
Lasse E
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

De här ramförstärkningarna ni skriver om, vart finns de att beskåda??,
finns det kanske nån site som har bild/bilder eller dyl. :shock:

E nyfiken... Man kanske skulle haft själv.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

De finns bla. i GMS Hi performance bibel från -73....då man fortfarande satsade på C3:an

mvh R
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Nån som ev, har den å skulle kunna tänka sig att ta kopia å skicka eller lägga upp nånstans, eller är det massor av sidor ??.

Verkar intressant iaf. :shock:
Användarens profilbild
Vette 69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Vette 69 »

2QIK4U skrev:Det är alltid bra att SVETSA fast den,,,fast det blir mkt svårjobbat och jag brukar svetsa ramarna lösa vilket funkar. Speciellt som Du bara tar en liten bit i taget och sedan flyttar Dig till ett helt annat stället på ramen.
Ja det är en enorm skillnad!! annars hade aldrig GM påvisat behovet.
Lycka till!
mvh R
Nu är det dags att svetsa min ram, :D men hur mycket kan man ta i taget så det inte slår sig? :oops:
mvh Jk
vinna eller försvinna!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

talar Du om helsvetsningen?
den biten av förstärkningen är det OK att ta 5 cm....sen hoppar Du till en helt annan del av ramen....tar 5 cm där,,,sen till 3:e del av rammen 5 cm osv osv...

Stingray/
Det innebär att Du bla. måste lyfta av ramen och strippa chassiet.
En bil kan bara byggas från grunden.

mvh R
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:talar Du om helsvetsningen?
den biten av förstärkningen är det OK att ta 5 cm....sen hoppar Du till en helt annan del av ramen....tar 5 cm där,,,sen till 3:e del av rammen 5 cm osv osv...

Stingray/
Det innebär att Du bla. måste lyfta av ramen och strippa chassiet.
En bil kan bara byggas från grunden.

mvh R
Å fan, jag som håller på att slut plocka ihop min, så det blir nog inget av med det denna gång då iaf,

Men om det är nån som har bilder osv, så är man ju iaf, intresserad utav att se vad det är som förstärks & hur etc,
-Kommer ju modifieringar fler ggr kanske...
Användarens profilbild
Vette 69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Vette 69 »

OK! Tackar för tippset, börgar i morgon att helsvettsa ramen, hoppas att
det blir en liten skilnad i kurvtagningarna, har lite annat roligt som ett väghållningskitt från ecklers, :twisted:
mvh JK
vinna eller försvinna!
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Vette 69

Vad blev det för väghållnings kit?Har själv ett på G över vattnet från Ecklers med kompositfjäder.Ska bli roligt att känna skillnaden efter att man har fått ihop bilen :D .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
Vette 69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Vette 69 »

Det va ett mittendyrt kitt för $ 1050 verkar va prisvärt :D med bilsten dämpare, villket kitt ska du ha?
/ jk
vinna eller försvinna!
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Här är en jäklarns bra tråd på corvetteforum.com om en som håller på å totalrenoverar sin vette på sidorna 2-3 håller han på med lite förstärkningar i ramen 8)
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rum_id=119
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

vett74 skrev:Här är en jäklarns bra tråd på corvetteforum.com om en som håller på å totalrenoverar sin vette på sidorna 2-3 håller han på med lite förstärkningar i ramen 8)
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rum_id=119
Informativt :shock:
Skriv svar