Är det någon som tillverkat ett värmeskydd till startmotorn?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Är det någon som tillverkat ett värmeskydd till startmotorn?

Inlägg av gbak »

Nu när jag sätter dit headers så finns ju alltid risken att startmotorn blir överhettad.
Jag tänkte försöka åtgärda det med någon plåt eller liknande.
Är det någon på forumet som har gjort det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hejsan

Jag har samma fundering som Gbak.Själv så har jag haft detta problem i sommar,när motorn har blivit varm så har start motorn knappt gått runt,trodde först att det var batteriet som var kast men insåg ganska snart att det var selenoiden som det berodde på.Ska bli intressant och se om det finns någon som har en lösning på problemet.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Jag har extremt lite avstånd mellan min startmotor och headersen.. typ 1 mm.. så jag vet inte hur jag ska lösa det!
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hade också detta problem med min gamla startmotor. Men jag lättade bilen och köpte en ny och nu e problemet borta. :wink:
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Jag har......

Inlägg av R0ffe »

Jag har provat plåtskydd men det var krångligt att montera och man gör sig ofta illa när man ska jobba i närheten.... :x
Sen provade jag värmeisoleringsmatta, den med aluminiumfolie på utsidan, fungerade helt klart perfekt, lindade först soleoniden, sen även ett varv runt hela startmotorn, "limmade" med ett värmebeständigt silikon (använde sen buntband av metall) och körde så länge utan några som helst problem! Billigt och smidigt! :D
Men sen började jag jaga vikt och skaffade en ministarter från X-parts (clubben har visst nån rabatt där!) och nu vevar den som en jappsare och behöver tydligen ingen isolering enligt tillverkaren, men jag har lindat ett varv med min isolering, bara för säkerhets skull, och dessutom blir den inte smutsig! :wink:
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag bockade ihop ett värmeskydd av 1mm aluminium plåt, vilket väl inte är det mest optimala när det gäller värmeledningsförmåga.
Ev skulle man kunna limma fast nån tunn isolermatta om det inte räcker.
High performance lösningen är en liten CPU fläkt 8) 8)

Bild
Bild[/list]
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Jädrar det där såg ju riktigt avancerat ut 8)
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Såg high tech ut men klarar verkligen den lille fläkten värmen från dina headers? Jag har just bytt ut min fläkt till mitt grafikkort för den hade pajat av värmeutvecklingen av för mycket HL2 spel. En ylande 327 borde ju utveckla mer värme än en datorburk gör, eller..... :shock:

MVH Pappi
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Den smälter nog bort efter första rödljuset!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ralph

Inlägg av Ralph »

Glöm inte KISS principen (keep it simple stupid)!

Byt till en riktig startmotor istället!!
Efter massor av strul med svårstartad varm motor trots ny dyr "Ministarter" gav jag upp. Vi isärplockning hittade jag en patetisk gummibit som "lagring" för hävstången mellan solenoid och drev. Det var felet, solenoiden drog som den skulle men inget hände då drevet inte gick fram pga av att gummit mjuknade. Rservdelar fanns inte att få heller.

Då köpte jag istället en Powermaster XS. Där solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet, under själva startmotorn och trycker fram det hela mycket enkel konstruktion!!

Tål allt hittills efter 2 år med mycket "heta" körningar. Utan värmskyddsplåtar och annat jox fungerar den perfekt, dessutom till 1/2 priset från Summit jämfört med ministratern från min lokala Speed shop.


Mvh
701 Ralph
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Har aldrig haft problem me min vanliga trots headers men det kommer väl :roll:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Köp en riktig starmotor istället!!


*klart imponerad över Gbaks konstruktion dock*
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Sen är det ju inte bara starmotorn man ska skylla på. Het motor med hög tändning ger ett naturligt motstånd mot att gå runt.

men visst mycke våld och lite förståelse löser de flesta problem och med en ministart av god kvalitet så vrider man ju runt motorn ändå och är av med problemet.

Dessutom så slipper man det tråkiga problemet med at schimsa in starten och så ser det ju läckert ut.

Räknade ut att det skulle kunna få plats 137,5 CPU fläktar framför bigblockkylen. man skulle ju kunna datorstyra dom till att kyla motorn optimalt kanske?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

terner: varför behöver man inte shimsa en ministarter?

MVH

MN
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

M Nordin skrev:terner: varför behöver man inte shimsa en ministarter?

MVH

MN
Hmm vet ej men så står det i reklamen för dom....
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

jag som har monterat ett 10 -tal ministarters på alla mina bilar VET att det står i brukhandvisningar ATT man SKA schimsa dem....*blink*


Det står även uttryckligen HUR man gör.
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

OK förlåt då
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar