Är det någon som tillverkat ett värmeskydd till startmotorn?
Är det någon som tillverkat ett värmeskydd till startmotorn?
Nu när jag sätter dit headers så finns ju alltid risken att startmotorn blir överhettad.
Jag tänkte försöka åtgärda det med någon plåt eller liknande.
Är det någon på forumet som har gjort det?
Jag tänkte försöka åtgärda det med någon plåt eller liknande.
Är det någon på forumet som har gjort det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hejsan
Jag har samma fundering som Gbak.Själv så har jag haft detta problem i sommar,när motorn har blivit varm så har start motorn knappt gått runt,trodde först att det var batteriet som var kast men insåg ganska snart att det var selenoiden som det berodde på.Ska bli intressant och se om det finns någon som har en lösning på problemet.
Lars
Jag har samma fundering som Gbak.Själv så har jag haft detta problem i sommar,när motorn har blivit varm så har start motorn knappt gått runt,trodde först att det var batteriet som var kast men insåg ganska snart att det var selenoiden som det berodde på.Ska bli intressant och se om det finns någon som har en lösning på problemet.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
R0ffe
- Corvettefantast

- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Jag har......
Jag har provat plåtskydd men det var krångligt att montera och man gör sig ofta illa när man ska jobba i närheten....
Sen provade jag värmeisoleringsmatta, den med aluminiumfolie på utsidan, fungerade helt klart perfekt, lindade först soleoniden, sen även ett varv runt hela startmotorn, "limmade" med ett värmebeständigt silikon (använde sen buntband av metall) och körde så länge utan några som helst problem! Billigt och smidigt!
Men sen började jag jaga vikt och skaffade en ministarter från X-parts (clubben har visst nån rabatt där!) och nu vevar den som en jappsare och behöver tydligen ingen isolering enligt tillverkaren, men jag har lindat ett varv med min isolering, bara för säkerhets skull, och dessutom blir den inte smutsig!
Sen provade jag värmeisoleringsmatta, den med aluminiumfolie på utsidan, fungerade helt klart perfekt, lindade först soleoniden, sen även ett varv runt hela startmotorn, "limmade" med ett värmebeständigt silikon (använde sen buntband av metall) och körde så länge utan några som helst problem! Billigt och smidigt!
Men sen började jag jaga vikt och skaffade en ministarter från X-parts (clubben har visst nån rabatt där!) och nu vevar den som en jappsare och behöver tydligen ingen isolering enligt tillverkaren, men jag har lindat ett varv med min isolering, bara för säkerhets skull, och dessutom blir den inte smutsig!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Jag bockade ihop ett värmeskydd av 1mm aluminium plåt, vilket väl inte är det mest optimala när det gäller värmeledningsförmåga.
Ev skulle man kunna limma fast nån tunn isolermatta om det inte räcker.
High performance lösningen är en liten CPU fläkt

[/list]
Ev skulle man kunna limma fast nån tunn isolermatta om det inte räcker.
High performance lösningen är en liten CPU fläkt

[/list]388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Den smälter nog bort efter första rödljuset!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Ralph
Glöm inte KISS principen (keep it simple stupid)!
Byt till en riktig startmotor istället!!
Efter massor av strul med svårstartad varm motor trots ny dyr "Ministarter" gav jag upp. Vi isärplockning hittade jag en patetisk gummibit som "lagring" för hävstången mellan solenoid och drev. Det var felet, solenoiden drog som den skulle men inget hände då drevet inte gick fram pga av att gummit mjuknade. Rservdelar fanns inte att få heller.
Då köpte jag istället en Powermaster XS. Där solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet, under själva startmotorn och trycker fram det hela mycket enkel konstruktion!!
Tål allt hittills efter 2 år med mycket "heta" körningar. Utan värmskyddsplåtar och annat jox fungerar den perfekt, dessutom till 1/2 priset från Summit jämfört med ministratern från min lokala Speed shop.
Mvh
701 Ralph
Byt till en riktig startmotor istället!!
Efter massor av strul med svårstartad varm motor trots ny dyr "Ministarter" gav jag upp. Vi isärplockning hittade jag en patetisk gummibit som "lagring" för hävstången mellan solenoid och drev. Det var felet, solenoiden drog som den skulle men inget hände då drevet inte gick fram pga av att gummit mjuknade. Rservdelar fanns inte att få heller.
Då köpte jag istället en Powermaster XS. Där solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet, under själva startmotorn och trycker fram det hela mycket enkel konstruktion!!
Tål allt hittills efter 2 år med mycket "heta" körningar. Utan värmskyddsplåtar och annat jox fungerar den perfekt, dessutom till 1/2 priset från Summit jämfört med ministratern från min lokala Speed shop.
Mvh
701 Ralph
Sen är det ju inte bara starmotorn man ska skylla på. Het motor med hög tändning ger ett naturligt motstånd mot att gå runt.
men visst mycke våld och lite förståelse löser de flesta problem och med en ministart av god kvalitet så vrider man ju runt motorn ändå och är av med problemet.
Dessutom så slipper man det tråkiga problemet med at schimsa in starten och så ser det ju läckert ut.
Räknade ut att det skulle kunna få plats 137,5 CPU fläktar framför bigblockkylen. man skulle ju kunna datorstyra dom till att kyla motorn optimalt kanske?
/Terner
men visst mycke våld och lite förståelse löser de flesta problem och med en ministart av god kvalitet så vrider man ju runt motorn ändå och är av med problemet.
Dessutom så slipper man det tråkiga problemet med at schimsa in starten och så ser det ju läckert ut.
Räknade ut att det skulle kunna få plats 137,5 CPU fläktar framför bigblockkylen. man skulle ju kunna datorstyra dom till att kyla motorn optimalt kanske?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
2QIK4U



