Vakum

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Vakum

Inlägg av Dav7812 »

Hej!

Är det nån som har ett vakum schema för en -73? Har fått tag på ett som gäller för 68-72 men tycker inte att det stämmer riktigt till min -73.

MvH David
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

du har ju en -73:a :) vad är problemet, om det finns nåt så kan vi börja där. har haft lite vacuum problem med en -74 som är löst idag.
nik
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Problemet är att lamporna inte poppar upp. Skulle vilja ha lite koll på hur slangarna bör gå för att det ska fungera. Det går ju slangar åt alla håll och kanter!! Försökte följa schemat för 68-72 men tycker att slangarna inte riktigt stämmer med min. Det där långa röret tex längst fram vid lamporna som slangarna går in i, vad är det till för?
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Har du kollat backventilen? Jag köpte en ny ifrån EAT och det visade sig vara en universial ventil som man kan köpa på närmsta OK mack och som är avsedd för spolarvätska. :D

MVH Pappi
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Har inte kollat backventilen än, ungefär vart sitter den? :oops:
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

det långa röret är vacuumreservoaren, är till för att ha en vacuumreserv efter att motorn har stannats.

Testa att koppla ifrån slangen som ansluts mot reservoaren (röret) och koppla in en vacuummätare där (finns på biltema för en billig peng). Om du får fullt vacuum vid mätaren med motorn igång så har du inget större läckage från motor till reservoar. I detta fall borde lyktorna poppa upp.
Stoppa motorn med vacuummätaren kvar på samma ställe och se hur lång tid du har kvar fullt vacuum. Om det läcker här så kan det vara backventilen eller dåliga/spruckna vacuumslangar.

Nästa steg är att kolla om reservoaren är tät. Koppla ur en av slangarna som går från reservoaren mot en av lyktorna samt plugga slangen till den andra lyktan och anslut vacuummätaren. Starta motorn och kolla om du får fullt vacuum samt stäng sedan av motorn och kolla hur lång tid vacuumet bibehålls.

Om OK här så har du antingen dåliga tätningar eller trasiga membran på någon av eller på båda vacuumklockorna till lyktorna och/eller trasiga vacuumreläer (sitter under framkanten av fronten mot motorhuven).

Montera bort slangarna på framsidan och baksidan av vacuumklockorna, anslut en slang på framsidan av respektive vacuumklocka och sug. Om det inte händer någonting dvs om axeln som kommer ut från vacuumklockan inte rör sig då är membranet i klockan trasigt eller så är det axeltätningen som är dålig. Axeltätningen går att byta.
Om det är membranet i vacuumklockan som är trasigt så är det, så vitt jag vet, bara att köpa en ny klocka.

Lycka till med felsökningen !

//Hagge
Skriv svar