Bättre bensin

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Bättre bensin

Inlägg av Sandberg »

Bara att gratulera nu får ni i Sverige också möjlighet att tanka bättre bensin.

http://di.se/Index/Nyheter/2005/08/16/1 ... ?src=xlink

Jag använder denna bensin i Polen och den är bra.

Dock är priset här ca 9,5 Kr/liter
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Var det den där 99-oktaniga bensinen från Shell du syftade på eller?
Länken funkade inte, så jag vet inte om det var det.

Provade den 99-oktaniga häromdagen med min Pontiac, och nog tyckte jag att det blev mer ös i den.
Kanske önsketänkade placebo effekt, men det kändes bättre iallafall.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ja, skillnaden borde inte vara så stor om man inte justerar tändningen efter den nya soppan.. men i med shell V-power, tri-pak och ställ tändningen så kan det resultera i närga ponnies till =)
-69, 502, Coupé
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Jo det var en artikel i Dagens industri om Shell som introducerar den nya bensinen V-Power.

Lägger in artikeln då länken ej fungerar.

Shell introducerar nytt bränsle i Sverige
2005-08-12: Håkan Matson
Nästa vecka lanserar Shell ett nytt drivmedel i Sverige.
Enligt vad DI erfar handlar det om V-Power, en bensin som renar motorns ventiler och därmed ger högre effekt och lägre förbrukning.

Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri.
Klicka här för att bli prenumerant!

Men i bakfickan har Shell också V-Power för dieselmotorer - något som bolaget räknar med att ska revolutionera världens dieselmarknad de kommande åren.

Lanseringen i Sverige äger rum på Mantorp Park på tisdag, dit 400 gäster från media och företag i motorbranschen bjudits in. Bland de tillfälligt inlånade "värdarna" finns Kenny Bräck, liksom testförare från Ferrari med en Formel1- bil.

Enligt Shell har Ferraris F1- team deltagit i utvecklingen av det nya bränslet, vars teknologi också har använts i tävlingsbilarna.

V-Power har lanserats i ett 50-tal länder sedan 1997, men nya generationer har ständigt utvecklats. I Danmark lanserades V-Power oktan 97 i april i år.

V-Power innehåller fem gånger så höga halter renande additiver som konkurrenternas bensin. Shell använder inte heller etern MTBE, som varit ett mycket vanligt additiv i bensin de senaste 15-20 åren.

I stället för att bara hålla ventiler och insprutningsmunstycken rena från beläggningar hävdar Shell därför att VPower också tar bort befintliga beläggningar. Profilen på bränslet är i första hand bättre prestanda, även om Shell också hävdar att det kan ge en liten miljöeffekt.

I Danmark är priset på VPower 49 öre högre per liter än vanlig 95-oktanig bensin. I

Sverige skulle det betyda en skillnad på 60 öre per liter.

I Tyskland och Österrike säljer Shell V-Power med hela 100 oktan.

V-Power diesel är högintressant - särskilt som oljepriset dagligen slår nya prisrekord.

Bränslet innehåller GTL ("gas-to-liquid"), naturgas som genom en speciell syntetisk process omvandlats till flytande bränsle. GTL kallas redan "grön diesel", eftersom det inte innehåller något svavel, ger högre cetantal (motsvarigheten till oktan), men samtidigt reduceras utsläppen av partiklar och koloxid till ett minimum. Dock ger bränslet ingen avgörande minskning av växthusgaser, eftersom det fossila bränslet naturgas utgör bas.

Världens oljebolag rusar nu till lilla Quatar, där 15 procent av världens tillgångar av naturgas finns. Totalt motsvarande 150 miljarder kronor investeras i anläggningar för tillverkning av GTL.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lite falsk marknadsföring måste dom ändå ha när dom säger att dom säljer den bästa bensinen? man kan ju köpa 104oktanig... e den sämre?

sen kan man ju köpa kemisk ren bensin.... hur e den? förutom dyr alltså? Whisky? Metanol? men det ju inte bensin :roll:
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

11,83 kostade den när jag tankade V-power i Vetten idag.
Jäklar vad det gick undan! Sicken super-duper soppa! :wink:
Haha, närå. Jag märkte självklart ingen skillnad på min motor med lågt komp, men var ju tvungen att testa... hehe

/ Micke
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Nån skillnad är det iallafall.
Min Vette går som skit med soppa från Statoil, men bra när man tankar på Shell?
Någon som har en förklaring till det?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

du har väl tankat diesel på statoil?? :lol:
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Jag testar med ca. 20% E85 i min, och den går utmärkt utan att jag har ändrat någonting i förgasaren. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

frisk skrev:du har väl tankat diesel på statoil?? :lol:
Mycket kan man nog säga om mig, men senil är jag definitivt inte... :roll:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

YES då ska vi ta död på MUMBOJUBOT på det här forumet också..

Detta var uppe i den här tråden på vettefourum
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=2720

Det är väl lika bra att jag börjar Såga Shells minst sagt FULA MARKNADSFÖRONGS TRICK vid fotknölarna. :twisted: .

Jag säger inget annat än att det här är ett bra bränsle för det är det.. MEN ALLA DE MAGISKA SUPEREFFEKTERNA MAN SKA FÅ ÄR RENT SKITSNACK.. 99 okatan funkar jätte bra i en racemotor som är byggd för det, MEN KOM MED NÅT NYTT det finns ju inga motorer som är byggda för 99 okatan.. Det som ger hästar är inte primärt typen av soppa, utan det som gör hästarna det är mängden luft man kan få in i cylindern tillsammans med RÄTT bräsle i RÄTT mängd..

IGÅR så höll Shells 98 soppa 93.25 (RON/MON)/2, vilket är nånstans strax över 99 oktan.. Det nya superbränslet (som för övrigt ersätter "vanliga 98an") är en uppgradering av den gammla och kommer att hålla mellan 91 och 93 (RON/MON)/2.. Alltså LÄGRE OKTAN ÄN TIDIGARE..

Så varför denna uppskruvning om att det ger mer effekt. För läser man på jänkeshell, ferraris hemsida osv. Så ser man att det primära med bränslet är inte att ge mer effekt utan att hålla MOTORN REN FRÅN koksavlagringar, samt att man håller injectorerna rena, från en motor som inte fått bränslefiltret bytt tillräckligt ofta.. Dessa koksavlagringar själ i viss mån nån hästkraft på en motor som gått långt.. Och håller man motorn ren så slipper man koksavlagringarna

Så vad Shell har gjort är att de har höjt additivinblandning med 500%.. Det var revoulotionerande eller hur .. Detta kanske även förklara varför oktantalet har krupit ner ett par steck..

Men tillbaka till det renande, är motorn nergrisad så tar det faktiskt ganska lång tid innan avlagringarna försvinner, och den "ökade effekten" faktiskt går att mäta.. Och hur mycket rör det sig om då kan man ju undra.. TJA, på en normal bruksbil 1-2 HK, och på igensmoggad 600hk jänk lite mer..

Som en parentes, E85 har exakt samma rengörande verkan, och nu ska man höjja etanolinblandningen i bensinen från 5% till 10%, Ni kan ju gissa vilken effekt det kommer att ha... Ja ni gissade rätt EXAKT SAMMA;)

Och ska man stirra sig dum på oktantalet så håller E85 104 RON.. Nästa motorn jag bygger (till min flickvän) kommer att hålla runt 12:1 i komp och köra REN E85.. precis som jag gör i både bruksbilen, och TPI VETTEN..

AMEN :)
Bränslet innehåller GTL ("gas-to-liquid"), naturgas som genom en speciell syntetisk process omvandlats till flytande bränsle. GTL kallas redan "grön diesel", eftersom det inte innehåller något svavel, ger högre cetantal (motsvarigheten till oktan), men samtidigt reduceras utsläppen av partiklar och koloxid till ett minimum. Dock ger bränslet ingen avgörande minskning av växthusgaser, eftersom det fossila bränslet naturgas utgör bas.
Sedan så är jag ganska imponerad över att DI har sänkt sig till AFTONBLADETS nivå i okunnighet, SUCK :roll:.. GLT är som ni naturligtvis redan förstått en kemisk PROCESS och inte ett sorts bränsle.. Det man gör I "GLT" är att man omvandlar lätta kolväten, till tyngre..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Glädjedödare... 8)
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Provade c:a 20% E85 i 15 mil förra helgen funkade kanon. (jag gav 7,33.)

MVH Janne.
Billös...
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Hej Jake!

Du verkar ha koll på det mesta och nu undrar jag om du vet vad det är för innehåll i Oktan Booster. Jag brukar köpa en flaska som heter 104+ (tror jag den heter) och denna mixtur funkar förträffligt faktiskt mot mina spikningar.

MVH Pappi
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

pappi skrev:Hej Jake!

Du verkar ha koll på det mesta och nu undrar jag om du vet vad det är för innehåll i Oktan Booster. Jag brukar köpa en flaska som heter 104+ (tror jag den heter) och denna mixtur funkar förträffligt faktiskt mot mina spikningar.

MVH Pappi
Bensin är inte EN kemisk kolväte förening, som tex etanol är (C2H5OH). Bensin är en salig bandning av en Mägd olika kolföreningar som har ungerfär samma kokpunkt. Vissa har bra oktantal, andra har dåligt. Men för att man skall kunna jämföra spikningsbenägenheten hos ett bränsle så jämför man med 100% oktan (H8C18)..

Så vad som finns i din booster är troligtvis nåt kolväte med högre oktantal. Men det finns ju tusentals sådana föreningar så jag vågar inte yttra mig om vilken. Men som ett litet tips, testa att ha i en skvätt E85, det bör ju ha ungefär samma verkan.. men du får nog öka soppatillförseln en aning, i så fall.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake

Jag är glad för att du finns på det här forumet!
Och kan ge bra förklaringar på sakerna!

Funderade ett tag på att prova den här soppan i en motor som kan spicka på 95 oktan men inte hela tiden, den motorn spickar dock inte på 98 oktan.

Funderade ett tag på om den här 99 oktaninga bensinen skulle göra något bättre på den motorn även om jag inte trodde det och nu efter din förklaring tror jag det ännu mindre.

Har en mack inärheten som ofta är med i bensin kriget och då känns det lite onödigt att prova något som kostar 2 kr extra per liter *ler*

Tack för en intressant förklaring!
Mvh
MrV8
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Går det att köra en trimmad V8 på bara E85? Och isafall vad måste göras med motorn? förgasare?

MVH Krille
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

vad jag har förstått så är inte E85 lika spikningsbenäget. men du får väl öka munstyckerna i förgasaren.. kanske så de flödar 30% mer..
-69, 502, Coupé
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

åsså mäste du ställa om tändningen,annars går den mycket sämre
Skriv svar