Bättre bensin
Bättre bensin
Bara att gratulera nu får ni i Sverige också möjlighet att tanka bättre bensin.
http://di.se/Index/Nyheter/2005/08/16/1 ... ?src=xlink
Jag använder denna bensin i Polen och den är bra.
Dock är priset här ca 9,5 Kr/liter
http://di.se/Index/Nyheter/2005/08/16/1 ... ?src=xlink
Jag använder denna bensin i Polen och den är bra.
Dock är priset här ca 9,5 Kr/liter
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Jo det var en artikel i Dagens industri om Shell som introducerar den nya bensinen V-Power.
Lägger in artikeln då länken ej fungerar.
Shell introducerar nytt bränsle i Sverige
2005-08-12: Håkan Matson
Nästa vecka lanserar Shell ett nytt drivmedel i Sverige.
Enligt vad DI erfar handlar det om V-Power, en bensin som renar motorns ventiler och därmed ger högre effekt och lägre förbrukning.
Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri.
Klicka här för att bli prenumerant!
Men i bakfickan har Shell också V-Power för dieselmotorer - något som bolaget räknar med att ska revolutionera världens dieselmarknad de kommande åren.
Lanseringen i Sverige äger rum på Mantorp Park på tisdag, dit 400 gäster från media och företag i motorbranschen bjudits in. Bland de tillfälligt inlånade "värdarna" finns Kenny Bräck, liksom testförare från Ferrari med en Formel1- bil.
Enligt Shell har Ferraris F1- team deltagit i utvecklingen av det nya bränslet, vars teknologi också har använts i tävlingsbilarna.
V-Power har lanserats i ett 50-tal länder sedan 1997, men nya generationer har ständigt utvecklats. I Danmark lanserades V-Power oktan 97 i april i år.
V-Power innehåller fem gånger så höga halter renande additiver som konkurrenternas bensin. Shell använder inte heller etern MTBE, som varit ett mycket vanligt additiv i bensin de senaste 15-20 åren.
I stället för att bara hålla ventiler och insprutningsmunstycken rena från beläggningar hävdar Shell därför att VPower också tar bort befintliga beläggningar. Profilen på bränslet är i första hand bättre prestanda, även om Shell också hävdar att det kan ge en liten miljöeffekt.
I Danmark är priset på VPower 49 öre högre per liter än vanlig 95-oktanig bensin. I
Sverige skulle det betyda en skillnad på 60 öre per liter.
I Tyskland och Österrike säljer Shell V-Power med hela 100 oktan.
V-Power diesel är högintressant - särskilt som oljepriset dagligen slår nya prisrekord.
Bränslet innehåller GTL ("gas-to-liquid"), naturgas som genom en speciell syntetisk process omvandlats till flytande bränsle. GTL kallas redan "grön diesel", eftersom det inte innehåller något svavel, ger högre cetantal (motsvarigheten till oktan), men samtidigt reduceras utsläppen av partiklar och koloxid till ett minimum. Dock ger bränslet ingen avgörande minskning av växthusgaser, eftersom det fossila bränslet naturgas utgör bas.
Världens oljebolag rusar nu till lilla Quatar, där 15 procent av världens tillgångar av naturgas finns. Totalt motsvarande 150 miljarder kronor investeras i anläggningar för tillverkning av GTL.
Lägger in artikeln då länken ej fungerar.
Shell introducerar nytt bränsle i Sverige
2005-08-12: Håkan Matson
Nästa vecka lanserar Shell ett nytt drivmedel i Sverige.
Enligt vad DI erfar handlar det om V-Power, en bensin som renar motorns ventiler och därmed ger högre effekt och lägre förbrukning.
Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri.
Klicka här för att bli prenumerant!
Men i bakfickan har Shell också V-Power för dieselmotorer - något som bolaget räknar med att ska revolutionera världens dieselmarknad de kommande åren.
Lanseringen i Sverige äger rum på Mantorp Park på tisdag, dit 400 gäster från media och företag i motorbranschen bjudits in. Bland de tillfälligt inlånade "värdarna" finns Kenny Bräck, liksom testförare från Ferrari med en Formel1- bil.
Enligt Shell har Ferraris F1- team deltagit i utvecklingen av det nya bränslet, vars teknologi också har använts i tävlingsbilarna.
V-Power har lanserats i ett 50-tal länder sedan 1997, men nya generationer har ständigt utvecklats. I Danmark lanserades V-Power oktan 97 i april i år.
V-Power innehåller fem gånger så höga halter renande additiver som konkurrenternas bensin. Shell använder inte heller etern MTBE, som varit ett mycket vanligt additiv i bensin de senaste 15-20 åren.
I stället för att bara hålla ventiler och insprutningsmunstycken rena från beläggningar hävdar Shell därför att VPower också tar bort befintliga beläggningar. Profilen på bränslet är i första hand bättre prestanda, även om Shell också hävdar att det kan ge en liten miljöeffekt.
I Danmark är priset på VPower 49 öre högre per liter än vanlig 95-oktanig bensin. I
Sverige skulle det betyda en skillnad på 60 öre per liter.
I Tyskland och Österrike säljer Shell V-Power med hela 100 oktan.
V-Power diesel är högintressant - särskilt som oljepriset dagligen slår nya prisrekord.
Bränslet innehåller GTL ("gas-to-liquid"), naturgas som genom en speciell syntetisk process omvandlats till flytande bränsle. GTL kallas redan "grön diesel", eftersom det inte innehåller något svavel, ger högre cetantal (motsvarigheten till oktan), men samtidigt reduceras utsläppen av partiklar och koloxid till ett minimum. Dock ger bränslet ingen avgörande minskning av växthusgaser, eftersom det fossila bränslet naturgas utgör bas.
Världens oljebolag rusar nu till lilla Quatar, där 15 procent av världens tillgångar av naturgas finns. Totalt motsvarande 150 miljarder kronor investeras i anläggningar för tillverkning av GTL.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
YES då ska vi ta död på MUMBOJUBOT på det här forumet också..
Detta var uppe i den här tråden på vettefourum
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=2720
Det är väl lika bra att jag börjar Såga Shells minst sagt FULA MARKNADSFÖRONGS TRICK vid fotknölarna.
.
Jag säger inget annat än att det här är ett bra bränsle för det är det.. MEN ALLA DE MAGISKA SUPEREFFEKTERNA MAN SKA FÅ ÄR RENT SKITSNACK.. 99 okatan funkar jätte bra i en racemotor som är byggd för det, MEN KOM MED NÅT NYTT det finns ju inga motorer som är byggda för 99 okatan.. Det som ger hästar är inte primärt typen av soppa, utan det som gör hästarna det är mängden luft man kan få in i cylindern tillsammans med RÄTT bräsle i RÄTT mängd..
IGÅR så höll Shells 98 soppa 93.25 (RON/MON)/2, vilket är nånstans strax över 99 oktan.. Det nya superbränslet (som för övrigt ersätter "vanliga 98an") är en uppgradering av den gammla och kommer att hålla mellan 91 och 93 (RON/MON)/2.. Alltså LÄGRE OKTAN ÄN TIDIGARE..
Så varför denna uppskruvning om att det ger mer effekt. För läser man på jänkeshell, ferraris hemsida osv. Så ser man att det primära med bränslet är inte att ge mer effekt utan att hålla MOTORN REN FRÅN koksavlagringar, samt att man håller injectorerna rena, från en motor som inte fått bränslefiltret bytt tillräckligt ofta.. Dessa koksavlagringar själ i viss mån nån hästkraft på en motor som gått långt.. Och håller man motorn ren så slipper man koksavlagringarna
Så vad Shell har gjort är att de har höjt additivinblandning med 500%.. Det var revoulotionerande eller hur .. Detta kanske även förklara varför oktantalet har krupit ner ett par steck..
Men tillbaka till det renande, är motorn nergrisad så tar det faktiskt ganska lång tid innan avlagringarna försvinner, och den "ökade effekten" faktiskt går att mäta.. Och hur mycket rör det sig om då kan man ju undra.. TJA, på en normal bruksbil 1-2 HK, och på igensmoggad 600hk jänk lite mer..
Som en parentes, E85 har exakt samma rengörande verkan, och nu ska man höjja etanolinblandningen i bensinen från 5% till 10%, Ni kan ju gissa vilken effekt det kommer att ha... Ja ni gissade rätt EXAKT SAMMA;)
Och ska man stirra sig dum på oktantalet så håller E85 104 RON.. Nästa motorn jag bygger (till min flickvän) kommer att hålla runt 12:1 i komp och köra REN E85.. precis som jag gör i både bruksbilen, och TPI VETTEN..
AMEN
.. GLT är som ni naturligtvis redan förstått en kemisk PROCESS och inte ett sorts bränsle.. Det man gör I "GLT" är att man omvandlar lätta kolväten, till tyngre..
Detta var uppe i den här tråden på vettefourum
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=2720
Det är väl lika bra att jag börjar Såga Shells minst sagt FULA MARKNADSFÖRONGS TRICK vid fotknölarna.
Jag säger inget annat än att det här är ett bra bränsle för det är det.. MEN ALLA DE MAGISKA SUPEREFFEKTERNA MAN SKA FÅ ÄR RENT SKITSNACK.. 99 okatan funkar jätte bra i en racemotor som är byggd för det, MEN KOM MED NÅT NYTT det finns ju inga motorer som är byggda för 99 okatan.. Det som ger hästar är inte primärt typen av soppa, utan det som gör hästarna det är mängden luft man kan få in i cylindern tillsammans med RÄTT bräsle i RÄTT mängd..
IGÅR så höll Shells 98 soppa 93.25 (RON/MON)/2, vilket är nånstans strax över 99 oktan.. Det nya superbränslet (som för övrigt ersätter "vanliga 98an") är en uppgradering av den gammla och kommer att hålla mellan 91 och 93 (RON/MON)/2.. Alltså LÄGRE OKTAN ÄN TIDIGARE..
Så varför denna uppskruvning om att det ger mer effekt. För läser man på jänkeshell, ferraris hemsida osv. Så ser man att det primära med bränslet är inte att ge mer effekt utan att hålla MOTORN REN FRÅN koksavlagringar, samt att man håller injectorerna rena, från en motor som inte fått bränslefiltret bytt tillräckligt ofta.. Dessa koksavlagringar själ i viss mån nån hästkraft på en motor som gått långt.. Och håller man motorn ren så slipper man koksavlagringarna
Så vad Shell har gjort är att de har höjt additivinblandning med 500%.. Det var revoulotionerande eller hur .. Detta kanske även förklara varför oktantalet har krupit ner ett par steck..
Men tillbaka till det renande, är motorn nergrisad så tar det faktiskt ganska lång tid innan avlagringarna försvinner, och den "ökade effekten" faktiskt går att mäta.. Och hur mycket rör det sig om då kan man ju undra.. TJA, på en normal bruksbil 1-2 HK, och på igensmoggad 600hk jänk lite mer..
Som en parentes, E85 har exakt samma rengörande verkan, och nu ska man höjja etanolinblandningen i bensinen från 5% till 10%, Ni kan ju gissa vilken effekt det kommer att ha... Ja ni gissade rätt EXAKT SAMMA;)
Och ska man stirra sig dum på oktantalet så håller E85 104 RON.. Nästa motorn jag bygger (till min flickvän) kommer att hålla runt 12:1 i komp och köra REN E85.. precis som jag gör i både bruksbilen, och TPI VETTEN..
AMEN
Sedan så är jag ganska imponerad över att DI har sänkt sig till AFTONBLADETS nivå i okunnighet, SUCKBränslet innehåller GTL ("gas-to-liquid"), naturgas som genom en speciell syntetisk process omvandlats till flytande bränsle. GTL kallas redan "grön diesel", eftersom det inte innehåller något svavel, ger högre cetantal (motsvarigheten till oktan), men samtidigt reduceras utsläppen av partiklar och koloxid till ett minimum. Dock ger bränslet ingen avgörande minskning av växthusgaser, eftersom det fossila bränslet naturgas utgör bas.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bensin är inte EN kemisk kolväte förening, som tex etanol är (C2H5OH). Bensin är en salig bandning av en Mägd olika kolföreningar som har ungerfär samma kokpunkt. Vissa har bra oktantal, andra har dåligt. Men för att man skall kunna jämföra spikningsbenägenheten hos ett bränsle så jämför man med 100% oktan (H8C18)..pappi skrev:Hej Jake!
Du verkar ha koll på det mesta och nu undrar jag om du vet vad det är för innehåll i Oktan Booster. Jag brukar köpa en flaska som heter 104+ (tror jag den heter) och denna mixtur funkar förträffligt faktiskt mot mina spikningar.
MVH Pappi
Så vad som finns i din booster är troligtvis nåt kolväte med högre oktantal. Men det finns ju tusentals sådana föreningar så jag vågar inte yttra mig om vilken. Men som ett litet tips, testa att ha i en skvätt E85, det bör ju ha ungefär samma verkan.. men du får nog öka soppatillförseln en aning, i så fall.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jake
Jag är glad för att du finns på det här forumet!
Och kan ge bra förklaringar på sakerna!
Funderade ett tag på att prova den här soppan i en motor som kan spicka på 95 oktan men inte hela tiden, den motorn spickar dock inte på 98 oktan.
Funderade ett tag på om den här 99 oktaninga bensinen skulle göra något bättre på den motorn även om jag inte trodde det och nu efter din förklaring tror jag det ännu mindre.
Har en mack inärheten som ofta är med i bensin kriget och då känns det lite onödigt att prova något som kostar 2 kr extra per liter *ler*
Tack för en intressant förklaring!
Mvh
MrV8
Jag är glad för att du finns på det här forumet!
Och kan ge bra förklaringar på sakerna!
Funderade ett tag på att prova den här soppan i en motor som kan spicka på 95 oktan men inte hela tiden, den motorn spickar dock inte på 98 oktan.
Funderade ett tag på om den här 99 oktaninga bensinen skulle göra något bättre på den motorn även om jag inte trodde det och nu efter din förklaring tror jag det ännu mindre.
Har en mack inärheten som ofta är med i bensin kriget och då känns det lite onödigt att prova något som kostar 2 kr extra per liter *ler*
Tack för en intressant förklaring!
Mvh
MrV8



