Hastighetsmätare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

Hastighetsmätare

Inlägg av Lars-Henrik »

Min hastighetsmätare tickar och hoppar upp och ner,den blir bättre i höga farter..Någon som vet vad som är fel :shock:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Samma som min förmodligen. Vajjern e på väg att gå av och om du byter den ninnan så KAN du spara en hel del jobb har jag fått erfara... då min gick av i mätarn och om den fyrkantiga delan ... toppen.. går av så kan den fastna och då kan man behöva plocka ur mätarn vilket inte e nån höjdare.... så ta loss vajjern i alla ändar och kolla hur den ser ut och beställ sen, om det nu e det som e felet, övre vajjern eller undre vajjern ;)
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

f

Inlägg av Lars-Henrik »

frisk skrev:Samma som min förmodligen. Vajjern e på väg att gå av och om du byter den ninnan så KAN du spara en hel del jobb har jag fått erfara... då min gick av i mätarn och om den fyrkantiga delan ... toppen.. går av så kan den fastna och då kan man behöva plocka ur mätarn vilket inte e nån höjdare.... så ta loss vajjern i alla ändar och kolla hur den ser ut och beställ sen, om det nu e det som e felet, övre vajjern eller undre vajjern ;)
:lol: Tackar för all info som man får här :lol: har en ny vajer hemma skall ta en titt på det imorgon .Är den svår att byta?
m.v.h henke
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jätte lätt att byta... eller iaf på min. Bara ett snäppfäste vid mätarn (akta ryggen bara) i mitten skruvar du... Tänk på att förlägga vajjern så rakt som möjligt, alltså så vida böjar som möjligt :wink:
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Jag hade liknande problem på min -75:a som en verkstad ordnade åt mig i samband med ett annat arbete. De sa att det var ett litet drev som satt vid växellådan som hade gått sönder. Om jag nu inte fått allt om bakfoten, så kanske det kan vara något att kika på om inte vajern hjälper. :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

[quote="Anders S."]Jag hade liknande problem på min -75:a som en verkstad ordnade åt mig i samband med ett annat arbete. De sa att det var ett litet drev som satt vid växellådan som hade gått sönder. Om jag nu inte fått allt om bakfoten, så kanske det kan vara något att kika på om inte vajern hjälper. :wink:[/quote

Jo men kom ihåg att det lilla drevet ska matcha bakaxelns utväxling om din mätare ska visa rätt.
Finns i olika färger för olika utväxlingar (satans pedagogiskt...)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Hmm...nu fick jag ju lite mer att tänka på :shock: Får ta vägen förbi någon av de där skyltarna som visar vilken hastighet man håller. De utan kamera alltså... :D Killen som gjorde jobbet klantade sig lite i övrigt så det är nog läge. Tack för upplysningen!
Användarens profilbild
Knightrider
Rookie
Rookie

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av Knightrider »

Lars-Henrik skrev:Min hastighetsmätare tickar och hoppar upp och ner,den blir bättre i höga farter..Någon som vet vad som är fel :shock:
Låter som när farsan hade volvo 144 och burnade :wink: :P
Skriv svar