Ny motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Ny motor

Inlägg av Elvis »

Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?

Elvis
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Re: Ny motor

Inlägg av GETWET »

Grattis, är själv jättenöjd med min ZZ4. Bra vrid och bra med godis på toppen..... :)
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kan någon bättre vetande upplysa mig om vad en zz4 är för nåt? :oops:
Är det som xxl, extra extra stort eller................extra extra dyrt :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Re: Ny motor

Inlägg av Kai P »

Elvis skrev:Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?

Elvis

Hej Elvis.

Angående inkörning så har det varit uppe en tråd förut här. Vet ej omdet är rätt eller fel, men denna länk kanske kan ge dig lite info.

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


Vette Rockar™
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Inlägg av Elvis »

Hej
ZZ4 är en kartongmotor från GM.
355 hkr

elvis
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack!
Nu vet jag.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

GETWET skrev:Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Eftersom jag går i tankarna att byta till en ZZ4, så kanske du kan ge mig ett tips om var man hittar en ZZ4:a för BARA 40.000????
Har bara sett den på ett fåtal ställen, bla Persåkers Speedshop, som vill ha 50.000 för den... dela gärna med dig av dina hemligheter :)

Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Nexxus skrev:
Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.

Gränsen går mellan 1986 å 1987

Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev :oops:

För er som inte hör om ZZ4an förut http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

pris hos jegs=$3799.99
dagens dollarkurs= 7,77
s:a=29525,92 avr. 29256kr

Fixa nån som tar hem den.... 5-10000kr??
så hamnar du under 40,000kr :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Räknade du med Farbror Moms?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

moms?? Va e det? :roll:
hmm.... tänkte inte på det :oops:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Stefan skrev: ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.

Gränsen går mellan 1986 å 1987

Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev :oops:

För er som inte hör om ZZ4an förut http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Precis, det var det du nämde som jag läste om... såg det bara som hastigast och kom nog inte ihåg rätt.
Men till det du skrev antydde dom något om att hade du en 4 växladlåda var man tvungen att byta antingen koppling eller låda???
Kan det verkligen stämma?
En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda? Eller var det bara svammel tro?
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

frisk skrev:moms?? Va e det? :roll:
hmm.... tänkte inte på det :oops:
Så vi börjar väl kanske närma oss 50 eller? :(
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Dags för en BB kanske :)

ps. Jag har ganska långt kvar till 50 :P ds.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

frisk skrev:Dags för en BB kanske :)

ps. Jag har ganska långt kvar till 50 :P ds.
Nä, det tror jag inte... :)
Visst, jag skulle inte tacka nej till en BB, (om någon insisterade på att ge bort en), men jag trivs bra med en small block.
Tycker det är en alldeles optimal motor.

Men mitt gamla 74:a block skulle nog må bäst av en pensionering tror jag.
Den går bra, och är hur stark som helst... men efter att ha lyft topparna för att se varför jag får vatten i oljan utan att hitta något, så misstänker jag att det är problem med själva blocket.
Anledningen till att jag lyfte motorn i våras var ju för att det rostat hål i fryspluggarna, så jag bytte dem.
Men man kan ju undra hur resten av blocket ser ut om det rostat hål i fryspluggarna?

Kanske är topparna, men jag såg inget som tydde på det. Det enda jag kunde konstatera är att det kommer in vatten till 5:an cylinder. Den ser helt rentvättad ut :shock:
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

StingrayRacing skrev:Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull. :wink:
Hur lång tid brukar det ta sjövägen då?
Jag har ju inte lust att vänta i tre månader på den, då lägger jag hellre 4000 extra för flyg och har den hemma på ett par dagar.
Nåja, nu är det inte riktigt aktuellt... först måste jag få hojen såld, så jag har lite pengar att röra mig med.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tror dom brukar säga 5-8 veckor. När jag kollade flyg gick det på 10-12 tusen+försäkring, å då är du ju uppe på 50 lax.
Senast redigerad av StingrayRacing den lör jul 30, 2005 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Stefan skrev:Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev :oops:
Kom ju på att ja ägde en sådan motor :oops: :lol: :lol:

Den står i motorstödet å de är svårt att se, men det såg ut att vara lika :roll:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Nexxus skrev:En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda?
Veven är ju annorlunda :wink: Å de är ju den man skruvar kopplings arrangemanget på :lol:

Men som sagt de såg lika ut :roll:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Stefan skrev:
Nexxus skrev:En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda?
Veven är ju annorlunda :wink: Å de är ju den man skruvar kopplings arrangemanget på :lol:

Men som sagt de såg lika ut :roll:
Inte blev man klokare på det här ... :roll:
Frågan är ju vad som krävs för att stoppa i den i en C3:a... för det är ju uppenbarligen görbart, frågan är bara HUR?
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Stefan skrev:
Stefan skrev:Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev :oops:
Kom ju på att ja ägde en sådan motor :oops: :lol: :lol:

Den står i motorstödet å de är svårt att se, men det såg ut att vara lika :roll:
Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar? 8)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Kollade Flywheel på Jeg´s å de är samma till alla SB tydligen :wink:

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Nexxus skrev:Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar? 8)
HAHA de är en 200hk maskin...de är ju inget för dig + man vet ju inte om den åker tillbaka i bilen någon gång :roll:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Stefan skrev:
Nexxus skrev:Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar? 8)
HAHA de är en 200hk maskin...de är ju inget för dig + man vet ju inte om den åker tillbaka i bilen någon gång :roll:
Jasså, jaja... trodde du menade att du hade en zz4:a skräpandes... :D
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Men kollar man här så blir man inte klok...de är ju konstiga brytpunkter/år :!: :?: :?:

http://www.gmgoodwrench.com/perfpartsjs ... section=ep

Du får vänta till någon som kan detta svarar :lol:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Nexxus skrev:Jasså, jaja... trodde du menade att du hade en zz4:a skräpandes... :D
HAHA jodu de vore nått :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Hittade en länk som besvarade en del frågor faktiskt...
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Nexxus skrev:Hittade en länk som besvarade en del frågor faktiskt...
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
En del :shock: hur många har du :lol: :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar