Ny motor
Ny motor
Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?
Elvis
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?
Elvis
Re: Ny motor
Grattis, är själv jättenöjd med min ZZ4. Bra vrid och bra med godis på toppen..... 
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Kan någon bättre vetande upplysa mig om vad en zz4 är för nåt?
Är det som xxl, extra extra stort eller................extra extra dyrt
Är det som xxl, extra extra stort eller................extra extra dyrt
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Ny motor
Elvis skrev:Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?
Elvis
Hej Elvis.
Angående inkörning så har det varit uppe en tråd förut här. Vet ej omdet är rätt eller fel, men denna länk kanske kan ge dig lite info.
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vette Rockar™
Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Tack!
Nu vet jag.
Nu vet jag.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Eftersom jag går i tankarna att byta till en ZZ4, så kanske du kan ge mig ett tips om var man hittar en ZZ4:a för BARA 40.000????GETWET skrev:Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Har bara sett den på ett fåtal ställen, bla Persåkers Speedshop, som vill ha 50.000 för den... dela gärna med dig av dina hemligheter
Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.Nexxus skrev:
Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
Gränsen går mellan 1986 å 1987
Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev
För er som inte hör om ZZ4an förut http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Precis, det var det du nämde som jag läste om... såg det bara som hastigast och kom nog inte ihåg rätt.Stefan skrev: ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.
Gränsen går mellan 1986 å 1987
Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev
För er som inte hör om ZZ4an förut http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Men till det du skrev antydde dom något om att hade du en 4 växladlåda var man tvungen att byta antingen koppling eller låda???
Kan det verkligen stämma?
En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda? Eller var det bara svammel tro?
Nä, det tror jag inte...frisk skrev:Dags för en BB kanske
ps. Jag har ganska långt kvar till 50ds.
Visst, jag skulle inte tacka nej till en BB, (om någon insisterade på att ge bort en), men jag trivs bra med en small block.
Tycker det är en alldeles optimal motor.
Men mitt gamla 74:a block skulle nog må bäst av en pensionering tror jag.
Den går bra, och är hur stark som helst... men efter att ha lyft topparna för att se varför jag får vatten i oljan utan att hitta något, så misstänker jag att det är problem med själva blocket.
Anledningen till att jag lyfte motorn i våras var ju för att det rostat hål i fryspluggarna, så jag bytte dem.
Men man kan ju undra hur resten av blocket ser ut om det rostat hål i fryspluggarna?
Kanske är topparna, men jag såg inget som tydde på det. Det enda jag kunde konstatera är att det kommer in vatten till 5:an cylinder. Den ser helt rentvättad ut
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull. 
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hur lång tid brukar det ta sjövägen då?StingrayRacing skrev:Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull.
Jag har ju inte lust att vänta i tre månader på den, då lägger jag hellre 4000 extra för flyg och har den hemma på ett par dagar.
Nåja, nu är det inte riktigt aktuellt... först måste jag få hojen såld, så jag har lite pengar att röra mig med.
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tror dom brukar säga 5-8 veckor. När jag kollade flyg gick det på 10-12 tusen+försäkring, å då är du ju uppe på 50 lax.
Senast redigerad av StingrayRacing den lör jul 30, 2005 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Inte blev man klokare på det här ...Stefan skrev:Veven är ju annorlundaNexxus skrev:En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda?Å de är ju den man skruvar kopplings arrangemanget på
![]()
Men som sagt de såg lika ut
Frågan är ju vad som krävs för att stoppa i den i en C3:a... för det är ju uppenbarligen görbart, frågan är bara HUR?
Kollade Flywheel på Jeg´s å de är samma till alla SB tydligen
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Men kollar man här så blir man inte klok...de är ju konstiga brytpunkter/år
http://www.gmgoodwrench.com/perfpartsjs ... section=ep
Du får vänta till någon som kan detta svarar
http://www.gmgoodwrench.com/perfpartsjs ... section=ep
Du får vänta till någon som kan detta svarar
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Hittade en länk som besvarade en del frågor faktiskt...
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
En delNexxus skrev:Hittade en länk som besvarade en del frågor faktiskt...
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.



