Oljebyte växellåda och differential ???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
PEAX
Nykomling
Nykomling

Oljebyte växellåda och differential ???

Inlägg av PEAX »

Hej,
funderar på att suga ur oljan ur växellådan(manuell) och diffen och pytsa i ny. Är det överkurs?
Räcker det att kolla nivån och eventuellt fylla upp?

Percy
Rookie

Re: Oljebyte växellåda och differential ???

Inlägg av fty »

PEAX skrev:Hej,
funderar på att suga ur oljan ur växellådan(manuell) och diffen och pytsa i ny. Är det överkurs?
Räcker det att kolla nivån och eventuellt fylla upp?

Percy

Jag bytte i höstas bakaxel på min C3, oljan som var i den var den skitigaste bakaxelolja jag någonsin sett. Förmodligen var det orginaloljan :)
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Vilken olja är den bästa att ha manuella lådan och diff? Man kan ju kosta på lite tycker ja. Skall väl vara lsd tillsats i diffoljan?
Medlemsnummer 3955
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

Meatos skrev:Vilken olja är den bästa att ha manuella lådan och diff? Man kan ju kosta på lite tycker ja. Skall väl vara lsd tillsats i diffoljan?
Nova Jörgen som byggde min bakaxel rekommenderade 85w140 mineralolja till bakaxeln.
Du skall ha med olja med LSD tillsats, annars får du köpa tillsatsolja från GM och hälla i.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Jag kör med Quaker State HP Mineral 80W-90 LS i diffen samt Quaker State Super Quadrolube Mineral 75W i växellådan (Muncie manuel)

Funkar finfint.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar