Hej,
funderar på att suga ur oljan ur växellådan(manuell) och diffen och pytsa i ny. Är det överkurs?
Räcker det att kolla nivån och eventuellt fylla upp?
Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Oljebyte växellåda och differential ???
Re: Oljebyte växellåda och differential ???
Det är alltid bra med fräsch olja. Så ett byte är inte fel, med stor sannolikhet är den väldigt gammal (om du inte bytt själv nyligen förstås).PEAX skrev:Hej,
funderar på att suga ur oljan ur växellådan(manuell) och diffen och pytsa i ny. Är det överkurs?
Räcker det att kolla nivån och eventuellt fylla upp?
Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Jag bytte i höstas bakaxel på min C3, oljan som var i den var den skitigaste bakaxelolja jag någonsin sett. Förmodligen var det orginaloljan

Re: Oljebyte växellåda och differential ???
Vilken olja är den bästa att ha manuella lådan och diff? Man kan ju kosta på lite tycker ja. Skall väl vara lsd tillsats i diffoljan?
Medlemsnummer 3955
Re: Oljebyte växellåda och differential ???
Nova Jörgen som byggde min bakaxel rekommenderade 85w140 mineralolja till bakaxeln.Meatos skrev:Vilken olja är den bästa att ha manuella lådan och diff? Man kan ju kosta på lite tycker ja. Skall väl vara lsd tillsats i diffoljan?
Du skall ha med olja med LSD tillsats, annars får du köpa tillsatsolja från GM och hälla i.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Oljebyte växellåda och differential ???
Hej,
Jag kör med Quaker State HP Mineral 80W-90 LS i diffen samt Quaker State Super Quadrolube Mineral 75W i växellådan (Muncie manuel)
Funkar finfint.
//Lasse
Jag kör med Quaker State HP Mineral 80W-90 LS i diffen samt Quaker State Super Quadrolube Mineral 75W i växellådan (Muncie manuel)
Funkar finfint.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'