Sida 1 av 1

Mallory fördelare - Extern varvräknare?

Postat: ons jun 11, 2008 21:56
av NOsilence
Hejsan!
Jag har en Mallory fördelare vilket innebär att min vanliga analoga varvräknare inte funkar :(

http://store.summitracing.com/partdetai ... 4294881256+ <--- den är det enligt part nr som står på min fördelare.

Jag är dålig på vad som är bra och dåliga prylar (vill ha bra och få en fungerande varvräknare).

Funkar min fördelare eller ska jag byta ut den mot en MSD fördelare + msd box så man kan få originalvarvräknaren att fungera?

Om jag har kvar min nuvarande mallory fördelare så måste jag väl koppla in en extern varvräknare? Kan också säga att jag har en spole som heter flame thrower 2 vilket jag inte heller har en aning om det är bra kvalité.

Om ni har löst det hela med extern varvräknare. Hur kan det se ut. Har ni några bra bilder?
:)

fördelare

Postat: ons jun 11, 2008 22:28
av Turbojet
Jag köpte en sån här HEI för 120 diollar med mekaniskt varvräknarurtag.
Bra eller dålig vet jag inte? Kanske någon annan som vet? jag har ju inte ens provat den.(min skall vara till en moderat BB)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1974-73- ... enameZWDVW

Re: fördelare

Postat: ons jun 11, 2008 22:32
av NOsilence
Turbojet skrev:Jag köpte en sån här HEI för 120 diollar med mekaniskt varvräknarurtag.
Bra eller dålig vet jag inte? Kanske någon annan som vet? jag har ju inte ens provat den.(min skall vara till en moderat BB)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1974-73- ... enameZWDVW
Vettigt pris! Kom igen nu, flera svar på min fina tråd! :D

Postat: tor jun 12, 2008 2:55
av Mr. Beam
Budgetvarianten är annars att ragga upp en original fördelare med brytarspetsar som säkerligen någon här har liggandes och konvertera den till brytarlöst...brukar bli rätt bra. Många märken har ombyggnadskit.

Mallory har för övrigt brytarlösa fördelare med varvräknaruttag för Corvette i 50, 57 och 42-serien och du behöver nödvändigtvis ingen tändbox för dessa. Bara en saftig tändspole som du dessutom redan har.

Mallory eller MSD, hugget som stucket.
/Mr. Beam

Postat: tor jun 12, 2008 7:30
av NOsilence
Mr. Beam skrev:Budgetvarianten är annars att ragga upp en original fördelare med brytarspetsar som säkerligen någon här har liggandes och konvertera den till brytarlöst...brukar bli rätt bra. Många märken har ombyggnadskit.

Mallory har för övrigt brytarlösa fördelare med varvräknaruttag för Corvette i 50, 57 och 42-serien och du behöver nödvändigtvis ingen tändbox för dessa. Bara en saftig tändspole som du dessutom redan har.

Mallory eller MSD, hugget som stucket.
/Mr. Beam

Okej.... Men vilken ska man välja mellan en brytalös HEI (den som Turbojet länkade om) eller en Mallory brytarlös? Antar att det kanske inte finns rätt och fel men vilken skulle du Mr.Beam föredra då?

Postat: tor jun 12, 2008 8:51
av Börje
Hej

Jag har i många år åkt med orginalfördelare(med varvräknaruttag) konverterad med Ignitor till brytarlöst.
Har också en MSD6:a.
Detta fungerar utmärkt.
Jag skulle behålla den mekaniska varianten du har.
Alternativt kan du försöka hitta en elektronisk varvräknare. Dom kom -74 har jag för mej.
Det tredje är ju att montera ett jätteinstrument nånstans och inte använda orginal.
Allt beror ju på din egen smak och behov.
Men som sagt jag skulle gå på orginalvarianten men konvertera bort brytarna.

mvh
Börje

Postat: tor jun 12, 2008 12:36
av NOsilence
Börje skrev:Hej

Jag har i många år åkt med orginalfördelare(med varvräknaruttag) konverterad med Ignitor till brytarlöst.
Har också en MSD6:a.
Detta fungerar utmärkt.
Jag skulle behålla den mekaniska varianten du har.
Alternativt kan du försöka hitta en elektronisk varvräknare. Dom kom -74 har jag för mej.
Det tredje är ju att montera ett jätteinstrument nånstans och inte använda orginal.
Allt beror ju på din egen smak och behov.
Men som sagt jag skulle gå på orginalvarianten men konvertera bort brytarna.

mvh
Börje
Tack för tippsen Börje. Men jag funtar på om kanske blir en sån där HEI fördelare. Den är väl liksom komplett? Annars måste jag ragga tag på originalfördelare + ignitor.

Någon som kör med HEI som Turbojet länkade?

Postat: tor jun 12, 2008 23:19
av Mr. Beam
Okej.... Men vilken ska man välja mellan en brytalös HEI (den som Turbojet länkade om) eller en Mallory brytarlös? Antar att det kanske inte finns rätt och fel men vilken skulle du Mr.Beam föredra då?
Jag skulle föredra den fördelaren som inte ger mig problem att hitta nytt fördelarlock och rotor när den dagen kommer, samt kommer med information om hur man ställer in sin tändkurva...

HEI som sådan med en bra tändspole kommer att fungera utmärkt, men det finns tyvärr inte så många att välja på med varvräknaruttag.

/Mr. Beam

Postat: fre jun 13, 2008 22:24
av NOsilence
Mr. Beam skrev:
Okej.... Men vilken ska man välja mellan en brytalös HEI (den som Turbojet länkade om) eller en Mallory brytarlös? Antar att det kanske inte finns rätt och fel men vilken skulle du Mr.Beam föredra då?
Jag skulle föredra den fördelaren som inte ger mig problem att hitta nytt fördelarlock och rotor när den dagen kommer, samt kommer med information om hur man ställer in sin tändkurva...

HEI som sådan med en bra tändspole kommer att fungera utmärkt, men det finns tyvärr inte så många att välja på med varvräknaruttag.

/Mr. Beam
Nää det finns inte många med det finns några! :D Frågan om de funkar bra eller inte? Det borde ju finnas någon själ på forumet som kan svara på den frågan :wink: