Mallory fördelare - Extern varvräknare?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Mallory fördelare - Extern varvräknare?

Inlägg av NOsilence »

Hejsan!
Jag har en Mallory fördelare vilket innebär att min vanliga analoga varvräknare inte funkar :(

http://store.summitracing.com/partdetai ... 4294881256+ <--- den är det enligt part nr som står på min fördelare.

Jag är dålig på vad som är bra och dåliga prylar (vill ha bra och få en fungerande varvräknare).

Funkar min fördelare eller ska jag byta ut den mot en MSD fördelare + msd box så man kan få originalvarvräknaren att fungera?

Om jag har kvar min nuvarande mallory fördelare så måste jag väl koppla in en extern varvräknare? Kan också säga att jag har en spole som heter flame thrower 2 vilket jag inte heller har en aning om det är bra kvalité.

Om ni har löst det hela med extern varvräknare. Hur kan det se ut. Har ni några bra bilder?
:)
///NO$ilence
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

fördelare

Inlägg av Turbojet »

Jag köpte en sån här HEI för 120 diollar med mekaniskt varvräknarurtag.
Bra eller dålig vet jag inte? Kanske någon annan som vet? jag har ju inte ens provat den.(min skall vara till en moderat BB)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1974-73- ... enameZWDVW
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Re: fördelare

Inlägg av NOsilence »

Turbojet skrev:Jag köpte en sån här HEI för 120 diollar med mekaniskt varvräknarurtag.
Bra eller dålig vet jag inte? Kanske någon annan som vet? jag har ju inte ens provat den.(min skall vara till en moderat BB)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1974-73- ... enameZWDVW
Vettigt pris! Kom igen nu, flera svar på min fina tråd! :D
///NO$ilence
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Budgetvarianten är annars att ragga upp en original fördelare med brytarspetsar som säkerligen någon här har liggandes och konvertera den till brytarlöst...brukar bli rätt bra. Många märken har ombyggnadskit.

Mallory har för övrigt brytarlösa fördelare med varvräknaruttag för Corvette i 50, 57 och 42-serien och du behöver nödvändigtvis ingen tändbox för dessa. Bara en saftig tändspole som du dessutom redan har.

Mallory eller MSD, hugget som stucket.
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av NOsilence »

Mr. Beam skrev:Budgetvarianten är annars att ragga upp en original fördelare med brytarspetsar som säkerligen någon här har liggandes och konvertera den till brytarlöst...brukar bli rätt bra. Många märken har ombyggnadskit.

Mallory har för övrigt brytarlösa fördelare med varvräknaruttag för Corvette i 50, 57 och 42-serien och du behöver nödvändigtvis ingen tändbox för dessa. Bara en saftig tändspole som du dessutom redan har.

Mallory eller MSD, hugget som stucket.
/Mr. Beam

Okej.... Men vilken ska man välja mellan en brytalös HEI (den som Turbojet länkade om) eller en Mallory brytarlös? Antar att det kanske inte finns rätt och fel men vilken skulle du Mr.Beam föredra då?
///NO$ilence
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Börje »

Hej

Jag har i många år åkt med orginalfördelare(med varvräknaruttag) konverterad med Ignitor till brytarlöst.
Har också en MSD6:a.
Detta fungerar utmärkt.
Jag skulle behålla den mekaniska varianten du har.
Alternativt kan du försöka hitta en elektronisk varvräknare. Dom kom -74 har jag för mej.
Det tredje är ju att montera ett jätteinstrument nånstans och inte använda orginal.
Allt beror ju på din egen smak och behov.
Men som sagt jag skulle gå på orginalvarianten men konvertera bort brytarna.

mvh
Börje
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av NOsilence »

Börje skrev:Hej

Jag har i många år åkt med orginalfördelare(med varvräknaruttag) konverterad med Ignitor till brytarlöst.
Har också en MSD6:a.
Detta fungerar utmärkt.
Jag skulle behålla den mekaniska varianten du har.
Alternativt kan du försöka hitta en elektronisk varvräknare. Dom kom -74 har jag för mej.
Det tredje är ju att montera ett jätteinstrument nånstans och inte använda orginal.
Allt beror ju på din egen smak och behov.
Men som sagt jag skulle gå på orginalvarianten men konvertera bort brytarna.

mvh
Börje
Tack för tippsen Börje. Men jag funtar på om kanske blir en sån där HEI fördelare. Den är väl liksom komplett? Annars måste jag ragga tag på originalfördelare + ignitor.

Någon som kör med HEI som Turbojet länkade?
///NO$ilence
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Okej.... Men vilken ska man välja mellan en brytalös HEI (den som Turbojet länkade om) eller en Mallory brytarlös? Antar att det kanske inte finns rätt och fel men vilken skulle du Mr.Beam föredra då?
Jag skulle föredra den fördelaren som inte ger mig problem att hitta nytt fördelarlock och rotor när den dagen kommer, samt kommer med information om hur man ställer in sin tändkurva...

HEI som sådan med en bra tändspole kommer att fungera utmärkt, men det finns tyvärr inte så många att välja på med varvräknaruttag.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
NOsilence
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av NOsilence »

Mr. Beam skrev:
Jag skulle föredra den fördelaren som inte ger mig problem att hitta nytt fördelarlock och rotor när den dagen kommer, samt kommer med information om hur man ställer in sin tändkurva...

HEI som sådan med en bra tändspole kommer att fungera utmärkt, men det finns tyvärr inte så många att välja på med varvräknaruttag.

/Mr. Beam
Nää det finns inte många med det finns några! :D Frågan om de funkar bra eller inte? Det borde ju finnas någon själ på forumet som kan svara på den frågan :wink:
///NO$ilence
Skriv svar