Byta trågpackning?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Byta trågpackning?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag har fått ett smärre oljedropp under motorn, sitter i trågets bakkant och är givetvis mycket irriterande även om det är mycket små mängder, en droppe på golvet bara...

Eftersom ventilkåpspackningarna var snustorra korkpackningar finns risken att trågpackningen är ungefär lika fräsch och jag funderar på att byta den vid nästa oljebyte.

Hur är det, kan man få loss tråget utan att demontera mängder av annan utrustning, styrservocylinder och styrstag och sådant?

Oljepickupen sticker väl ner i botten och kräver en hel del lirkande för att gå fritt antar jag.
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja, du måste lossa precis på allt du nämner för att få bort tråget.
Har du bara bra avdragare så är det enkelt.
Jag har för mig att du behöver bara lossa några kulbultar i ena änden, tvärstaget kan nog hänga kvar i den andra änden.

Om du byter packning så köp då den dyra blå Fel-Pro plastpackningen.
Den kan du återanvända och den är i ett stycke, inte som de billiga packningarna som är i fyra bitar som läcker i hörnorna och är ett elände att montera.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Tack för ett dåligt svar... :)

Det är säkert en gammal delad packning som sitter och läcker, om det var original med sådana packningar för några år sedan.

Det jobbiga är ju att man behöver hissa upp bilen för att få full åtkomst, i vintras stod den på pallbockar och då kunde jag glida under och känna på trågbultarna och spänna dom som inte satt ordentligt, vilket var ganska många.
Kanske jag skulle ha låtit dom vara lite halvlösa istället för att spänna dom...
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Bytte min förra sommaren utan att lossa något mer än hjälpstyrarmen i ramen 2 bult sen gick det att få ner tråget rätt fort gjort. (-75a med 350)
Skriv svar