Förgasarfrågor---->
Förgasarfrågor---->
Har en holley 650dp i min corvette
ibland så börjar den att gå väldigt dåligt den baktänder och jag tappar tomgången det läcker också ut lite bensin där gas reglaget går in i förgasaren men det är bara när detta händer,annars är den helt tät.
är det flottören som fastnar eller är det nått skräp nånstans?
har hänt ungefär fyra gånger på dom två åren som jag haft den.
är det dags att renovera förgasaren kanske?.
skulle haft en skiss på inställnings skruvarna på den också,tror den går lite för magert på tomgången,för den måste bli varm innan jag har nån tomgång.
ibland så börjar den att gå väldigt dåligt den baktänder och jag tappar tomgången det läcker också ut lite bensin där gas reglaget går in i förgasaren men det är bara när detta händer,annars är den helt tät.
är det flottören som fastnar eller är det nått skräp nånstans?
har hänt ungefär fyra gånger på dom två åren som jag haft den.
är det dags att renovera förgasaren kanske?.
skulle haft en skiss på inställnings skruvarna på den också,tror den går lite för magert på tomgången,för den måste bli varm innan jag har nån tomgång.
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Det kan nog vara dags att göra rent förgasaren. Kan vara skräp som fastnar i nålen som släpper in soppan till flottörhuset.
Det är en ganska enkel grej att skruva ned förgasaren, då de ända inställningar som kan rubbas är tomgångsnålarna (en på varje sida om primärsteget), samt flottörnivån. Kolla vilken inställning som du nu har på tomgångsnålarna genom att räkna varven när du skruvar in dessa. Grundinställningen är 1,5 varv. Se till att byta samtliga packningar. Finns i satser från Holley, men även BG har bra grejor, frågan är om inte bättre än original.
Du ska inte ställa in tomgångsnålarna för att få bra tomgång när motorn är kall, utan det du kan göra på en förgasare utan choke är att montera en solenoid som håller upp det primära gasspjället lite extra medans motorn är kall. Den svarta klumpen längst till vänster i bild.

Tomgångsnålarna ställer du in genom att mäta vakumet i insuget med en vacumklocka och maximera detta.
Flottörnivån ställer du genom att ha motor på tomgång och siktpluggen på sidan av flottörhuset bortskruvad. Ställ sedan nivån så att bensinen är i underkant av hålet, med skruven på ovansidan av flottörhuset. Muttern är en låsmutter. Ha en trasa till hands för att torka upp den bensin som kommer ut. Har du elektrisk soppapump blir det mindre spill.... då du inte behöver ha motorn igång.
Det är en ganska enkel grej att skruva ned förgasaren, då de ända inställningar som kan rubbas är tomgångsnålarna (en på varje sida om primärsteget), samt flottörnivån. Kolla vilken inställning som du nu har på tomgångsnålarna genom att räkna varven när du skruvar in dessa. Grundinställningen är 1,5 varv. Se till att byta samtliga packningar. Finns i satser från Holley, men även BG har bra grejor, frågan är om inte bättre än original.
Du ska inte ställa in tomgångsnålarna för att få bra tomgång när motorn är kall, utan det du kan göra på en förgasare utan choke är att montera en solenoid som håller upp det primära gasspjället lite extra medans motorn är kall. Den svarta klumpen längst till vänster i bild.

Tomgångsnålarna ställer du in genom att mäta vakumet i insuget med en vacumklocka och maximera detta.
Flottörnivån ställer du genom att ha motor på tomgång och siktpluggen på sidan av flottörhuset bortskruvad. Ställ sedan nivån så att bensinen är i underkant av hålet, med skruven på ovansidan av flottörhuset. Muttern är en låsmutter. Ha en trasa till hands för att torka upp den bensin som kommer ut. Har du elektrisk soppapump blir det mindre spill.... då du inte behöver ha motorn igång.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
det är en holley 4150 gasare jag har,tror det är denna:
http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... 4777C.html
har inte kollat upp nummren på den än.
sitter en mekanisk choke på den men den är inte inkopplad den är bara ställd så det inte är nån choke.
ska nog ta och dra en vajer till denna för tomgången när den är kall
eller är det lättare med en solenoid?
http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... 4777C.html
har inte kollat upp nummren på den än.
sitter en mekanisk choke på den men den är inte inkopplad den är bara ställd så det inte är nån choke.
ska nog ta och dra en vajer till denna för tomgången när den är kall
eller är det lättare med en solenoid?
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

Hade samma fenomen i min bil några år efter att jag köpte den. Gorde rent förgasaren enligt ovan och hittade en hel del smuts.
Hmm, byte av bränslefilter tänkte jag, men hittade inget till min stora förvåning.
Satte dit ett, och har ej haft problem sedan dess.
Någon som vet om det sitter filter orginal på en 72:a, och i så fall var det skall sitta?
/ Micke
Hmm, byte av bränslefilter tänkte jag, men hittade inget till min stora förvåning.
Satte dit ett, och har ej haft problem sedan dess.
Någon som vet om det sitter filter orginal på en 72:a, och i så fall var det skall sitta?
/ Micke
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Det är lite packningar för Holley har släppt ett par varianter på de decennier de har hållit igång. Det är bara att jämföra med de som sitter i.
Om du skruvar bort 'spridarna' till acc-pumparna som sitter med en skruv i trottlemynningen, så kom ihåg att det sitter en liten kolv under som ramlar ur om du vänder upp och ned på förgasaren. Har tappat bort en sådan i gruset på min uppfart, så den ser jag aldrig mer... och den går inte att köpa löst, så jag fick tillverka en egen.
Om du särar trottleplattan från trottlehuset, så bör du låsa skruvarna med låslack vid monteringen, så att de inte lossnar och ramlar rakt ned i någon av de goa cylindrarna.
Passa dej också när du skruvar dit förgasaren på motorn, för att skruva åt för hårt. Åtskilliga öron har gått av på just Holleys förgasare.
Hör av dej om du vill fråga något.
Lycka till!
Om du skruvar bort 'spridarna' till acc-pumparna som sitter med en skruv i trottlemynningen, så kom ihåg att det sitter en liten kolv under som ramlar ur om du vänder upp och ned på förgasaren. Har tappat bort en sådan i gruset på min uppfart, så den ser jag aldrig mer... och den går inte att köpa löst, så jag fick tillverka en egen.
Om du särar trottleplattan från trottlehuset, så bör du låsa skruvarna med låslack vid monteringen, så att de inte lossnar och ramlar rakt ned i någon av de goa cylindrarna.
Passa dej också när du skruvar dit förgasaren på motorn, för att skruva åt för hårt. Åtskilliga öron har gått av på just Holleys förgasare.
Hör av dej om du vill fråga något.
Lycka till!
Lasse E
jo tog isär förgasaren idag.......
det var ju då inte lite skit i den.....
som ett gult slem i botten på flottörhusen
sen tog jag lös dom små bränslefiltren som sitter i flottörhusen det ena var
alldeles igensatt...
tog isär allt och rengjorde med förgasarrengöring,skruvade ihop förgasaren
och trodde att problemen hade försvunnit,men icke!!
går fortfarande dåligt ibland.
Men vet nog vad det beror på..vatten i tanken.
tog och pupade ut allt ur den och tog en trasa genom påfyllningshålet
för att få bort allt i den.
ska fylla på med ny bensin imorrn och se vad som händer.
hoppas på det bästa...
det var ju då inte lite skit i den.....
som ett gult slem i botten på flottörhusen
sen tog jag lös dom små bränslefiltren som sitter i flottörhusen det ena var
alldeles igensatt...
tog isär allt och rengjorde med förgasarrengöring,skruvade ihop förgasaren
och trodde att problemen hade försvunnit,men icke!!
går fortfarande dåligt ibland.
Men vet nog vad det beror på..vatten i tanken.
tog och pupade ut allt ur den och tog en trasa genom påfyllningshålet
för att få bort allt i den.
ska fylla på med ny bensin imorrn och se vad som händer.
hoppas på det bästa...
var och testade med ny bensin samt filter och lite ksprit i bilen idag.
den startade och gick bra efter en stunds gnuggande.
Perfekt!! tänkte jag nu äre bara å köra..
men men...
efter 1-2 min så böjade den gå dåligt igen och stannade av
va i h****** äre nu då....
kan ju inte ha med förgasaren å göra så jag tog isär fördelaren..
och tittade lite på brytarspetsarna.såg lite skitiga ut så jag slipade lite
på stiften och justerade den ena för dom stog olika,föresten vilket mellanrum
ska det vara när brytaren är helt öppen för bästa resultat?.
satte ihop allt och startade bilen igen nu gick den som vanligt!!
men ska ta å köpa nya brytarspetsar imorrn så den inte lägger av igen....
den startade och gick bra efter en stunds gnuggande.
Perfekt!! tänkte jag nu äre bara å köra..
men men...
efter 1-2 min så böjade den gå dåligt igen och stannade av
va i h****** äre nu då....
kan ju inte ha med förgasaren å göra så jag tog isär fördelaren..
och tittade lite på brytarspetsarna.såg lite skitiga ut så jag slipade lite
på stiften och justerade den ena för dom stog olika,föresten vilket mellanrum
ska det vara när brytaren är helt öppen för bästa resultat?.
satte ihop allt och startade bilen igen nu gick den som vanligt!!
men ska ta å köpa nya brytarspetsar imorrn så den inte lägger av igen....
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Tumregel för brytarna är 0,4mm, men du bör ställa med instrument, dwell vinkel 31 grader.
Lasse E
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

JoHoDu!
Jag förstod att du inte hade original eftersom det var två. Om det är samma som jag har är det en Accel 37100A. Har nougatbrunt lock och två små gummihål för inställning av brytare och utan vakumklocka. Ja, du har ju en bild ovan.
Brytarna heter i så fall DR2371XP från standard motors, om du inte vill köpa original för dubbla priset.
PS. Har du även en MSD box som jag, behöver du bara en brytare, då den bara triggar på ena flanken. Och då är inte gapet speciellt viktigt heller.
Jag förstod att du inte hade original eftersom det var två. Om det är samma som jag har är det en Accel 37100A. Har nougatbrunt lock och två små gummihål för inställning av brytare och utan vakumklocka. Ja, du har ju en bild ovan.
Brytarna heter i så fall DR2371XP från standard motors, om du inte vill köpa original för dubbla priset.
PS. Har du även en MSD box som jag, behöver du bara en brytare, då den bara triggar på ena flanken. Och då är inte gapet speciellt viktigt heller.
Lasse E
har kommit fram till att det är en Mallory fördelare jag har
ser ut som på bilden i länken
http://store.summitracing.com/partdetai ... %2D2664501
ska köpa sånna här brytare:
http://store.summitracing.com/partdetai ... A%2D25042X
då ska den väl gå bra igen......
ser ut som på bilden i länken
http://store.summitracing.com/partdetai ... %2D2664501
ska köpa sånna här brytare:
http://store.summitracing.com/partdetai ... A%2D25042X
då ska den väl gå bra igen......
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Om jag skulle välja att köpa ny fördelare, skulle jag köpa en brytarlös som var designad så från början och inte köpa en med brytare för att sen konvertera till brytarlös. 
Det kluriga kan vara att få tag i en med varvräknaruttag till bra pris, om man skulle behöva det.
Det kluriga kan vara att få tag i en med varvräknaruttag till bra pris, om man skulle behöva det.
Lasse E