Har en del transmissionsljud när jag släpper på gasen, och skulle vilja börja med oljan i låda (manuell) och bakaxel.
Vad är det för olja i en manuell låda, och skall man bry sig om att tömma den gamla eller är det bara att fylla på? Samma med diffen, skall man suga ur den gamla eller bara hälla i ny?
I alla serviceinstruktioner står det ju att låda+diff är "filled for life" och att man bara behöver fylla på vid behov, men det kanske inte gäller efter 35 år...
Växellådsolja M21
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

Ett slut lager är alltid ett slut lager. Det går inet att får bort ett oljud bara med att byta olja, det ligger oftast når annat bakom oljudet. Kanske om oljan är helt av fel sort, så kanske det blir en aning bättre, men skadan är ju då redan skedd. Vissa transmissioner ger ljud i från sig, det bara är så.
Kalle
Kalle
Diffen är ju känd för att det är viktigt med RÄTT olja + tillsats. Finns på Hansen eller Klintberg. Och den ska definitivt inte sitta i i 35 år. Gammal olja = lammeller som "hugger" = ett härrans oljud. Den kan vara svår att suga ur med en vanlig hand(amatör)pump. En bra verkstad har kraftigare grejer som förmodligen behövs om den suttit i länge.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Köpte mej en liten elpump på Micro för att suga ur den gammla oljan förra våren...funkade väl så där men tror jag fick ur det mesta av oljan ...
men ska nu passa på att byta igen när lådan e nere
men ska nu passa på att byta igen när lådan e nere
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Håller helt med Antos här angående diffen, här måste man fylla på med rätt olja annars blir det inte bättre.
Min 78:a lät oerhört illa från diffen vid kurvtagning då jag köpte den och trodde nog att jag skulle vara tvungen att byta lamellpaket.
Testade dock att byta olja, sög ur den gamla med en handvevad liten pump avsedd för tankning av modellflygplan (!), funkade OK fast diffoljan var kall men det tog lite tid att tömma den.
Köpte ny olja hos Persåker, fabrikat 76 Lubricants, avsedd för Limited slip/Positraction differentials, innehåller färdiginblandad tillsats.
Resultat = "knäpp"tyst diff ! Den är ff tyst efter 3 år, det läcker dock lite från packboxen till kardanaxelanslutningen, men det är ju bara att fylla på och köra vidare....
Hur som helst, töm diffen och fyll på ny RÄTT olja, töm växellådan och fyll på med rätt typ även här, har du tur så försvinner oljudet från växellådan (det kan ju vara för lite olja i den) men som Kalle Mankan skriver, om ett lager är slut så är det så och då behöver du renovera eller byta låda om du vill få det tyst och bra.
Lycka till !
//Hagge
Min 78:a lät oerhört illa från diffen vid kurvtagning då jag köpte den och trodde nog att jag skulle vara tvungen att byta lamellpaket.
Testade dock att byta olja, sög ur den gamla med en handvevad liten pump avsedd för tankning av modellflygplan (!), funkade OK fast diffoljan var kall men det tog lite tid att tömma den.
Köpte ny olja hos Persåker, fabrikat 76 Lubricants, avsedd för Limited slip/Positraction differentials, innehåller färdiginblandad tillsats.
Resultat = "knäpp"tyst diff ! Den är ff tyst efter 3 år, det läcker dock lite från packboxen till kardanaxelanslutningen, men det är ju bara att fylla på och köra vidare....
Hur som helst, töm diffen och fyll på ny RÄTT olja, töm växellådan och fyll på med rätt typ även här, har du tur så försvinner oljudet från växellådan (det kan ju vara för lite olja i den) men som Kalle Mankan skriver, om ett lager är slut så är det så och då behöver du renovera eller byta låda om du vill få det tyst och bra.
Lycka till !
//Hagge