Växellådsolja M21

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Växellådsolja M21

Inlägg av Johan Fräjdin »

Har en del transmissionsljud när jag släpper på gasen, och skulle vilja börja med oljan i låda (manuell) och bakaxel.
Vad är det för olja i en manuell låda, och skall man bry sig om att tömma den gamla eller är det bara att fylla på? Samma med diffen, skall man suga ur den gamla eller bara hälla i ny?
I alla serviceinstruktioner står det ju att låda+diff är "filled for life" och att man bara behöver fylla på vid behov, men det kanske inte gäller efter 35 år...
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Det bästa är väl att suga ur den gamla oljan och fylla på ny, Redline olja har jag hört ska vara bra för att få tyst på grejerna :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Ett slut lager är alltid ett slut lager. Det går inet att får bort ett oljud bara med att byta olja, det ligger oftast når annat bakom oljudet. Kanske om oljan är helt av fel sort, så kanske det blir en aning bättre, men skadan är ju då redan skedd. Vissa transmissioner ger ljud i från sig, det bara är så.

Kalle
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Diffen är ju känd för att det är viktigt med RÄTT olja + tillsats. Finns på Hansen eller Klintberg. Och den ska definitivt inte sitta i i 35 år. Gammal olja = lammeller som "hugger" = ett härrans oljud. Den kan vara svår att suga ur med en vanlig hand(amatör)pump. En bra verkstad har kraftigare grejer som förmodligen behövs om den suttit i länge.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag pumpade ur med en såndär blåsa man har till trycktankar på båtar. Går rätt bra om man tar det medans det e varmt.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Köpte mej en liten elpump på Micro för att suga ur den gammla oljan förra våren...funkade väl så där men tror jag fick ur det mesta av oljan ...
men ska nu passa på att byta igen när lådan e nere :lol:

http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Håller helt med Antos här angående diffen, här måste man fylla på med rätt olja annars blir det inte bättre.
Min 78:a lät oerhört illa från diffen vid kurvtagning då jag köpte den och trodde nog att jag skulle vara tvungen att byta lamellpaket.
Testade dock att byta olja, sög ur den gamla med en handvevad liten pump avsedd för tankning av modellflygplan (!), funkade OK fast diffoljan var kall men det tog lite tid att tömma den.

Köpte ny olja hos Persåker, fabrikat 76 Lubricants, avsedd för Limited slip/Positraction differentials, innehåller färdiginblandad tillsats.
Resultat = "knäpp"tyst diff ! Den är ff tyst efter 3 år, det läcker dock lite från packboxen till kardanaxelanslutningen, men det är ju bara att fylla på och köra vidare....

Hur som helst, töm diffen och fyll på ny RÄTT olja, töm växellådan och fyll på med rätt typ även här, har du tur så försvinner oljudet från växellådan (det kan ju vara för lite olja i den) men som Kalle Mankan skriver, om ett lager är slut så är det så och då behöver du renovera eller byta låda om du vill få det tyst och bra.

Lycka till !

//Hagge
Skriv svar