Vilket beteende kan man förvänta sig av detta? Påverkas kompression och/eller oljetryck?
Löst tändstift
Löst tändstift
Låg under bilen för att kolla anslutningar till startmotorn. Såg då att hålet vid tändstiftet närmast såg lite grisigt ut, ungefär som att det läckt olja därifrån. Kände på stiftet och det satt helt löst.
Vilket beteende kan man förvänta sig av detta? Påverkas kompression och/eller oljetryck?
Vilket beteende kan man förvänta sig av detta? Påverkas kompression och/eller oljetryck?
Nja,det värsta som kan ha hänt e väll att gängorna kan ha tagit skada av att stiftet har vibrerat och skjutit ut lite lågor så kan gängorna ha skurits sönder av lågan. Blir ju som en skärbrännare.
Oljetrycket e oförändrat samt att kompressionen kan väll bli lite lägre på den cylindern.
Oljetrycket e oförändrat samt att kompressionen kan väll bli lite lägre på den cylindern.
Kasta inte bäver i trähus.
Bilen kanske blir ett riktigt monster nu när jag dragit till det!
Nä, det var skönt att få det beskedet. Pinsamt att behöva ställa den här typen av frågor, men man lär sig allt eftersom. Tack för hjälpen.
Gängorna verkar ha klarat sig fint. Det var inte det lättaste att komma åt och dra bland headers, startmotor och annat krafs, men den verkar sitta nu. Hur pass mycket olja är det rimligt att det läcker ur när man kör med ett löst stift? Har läckt lite granna och jag undrar om det var läckan jag kanske tätade nu?
Nä, det var skönt att få det beskedet. Pinsamt att behöva ställa den här typen av frågor, men man lär sig allt eftersom. Tack för hjälpen.
Gängorna verkar ha klarat sig fint. Det var inte det lättaste att komma åt och dra bland headers, startmotor och annat krafs, men den verkar sitta nu. Hur pass mycket olja är det rimligt att det läcker ur när man kör med ett löst stift? Har läckt lite granna och jag undrar om det var läckan jag kanske tätade nu?
Ska ju inte komma ut någon olja alls egentligen. Lite dräggel kan det komma genom ventiltätningarna. Men kommer det väldans mycket kanske det e dags att titta över Tätningar och Styrningar.
Men om den inte drar onormalt mycket olja så ere bara att köra på. Oljan smörjer och kyler;)
Men om den inte drar onormalt mycket olja så ere bara att köra på. Oljan smörjer och kyler;)
Kasta inte bäver i trähus.
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Som Peter skriver så skall det inte komma någon olja alls om ringar och tätningar är friska.
Jag tror att det du tycker liknar olja som kommer från tändstiftsgängan förmodligen är en sörja bestående av bensin och sot.
Om stiftets tätning inte tätat ordentligt, på grund av att stiftet inte suttit åtdraget kanske lite blandning trycks förbi gängorna som inte tätar alls.
Sedan kan det rinna neråt och på utsidan liknar det olja som rinner.
Förbrukar den någon olja eller ryker den blått?
Jag tror att det du tycker liknar olja som kommer från tändstiftsgängan förmodligen är en sörja bestående av bensin och sot.
Om stiftets tätning inte tätat ordentligt, på grund av att stiftet inte suttit åtdraget kanske lite blandning trycks förbi gängorna som inte tätar alls.
Sedan kan det rinna neråt och på utsidan liknar det olja som rinner.
Förbrukar den någon olja eller ryker den blått?
