Samt tips om olja,har läst alla för o emot om Biltemas och andra oljor.
Oljenivåkontroll C5 Automatlåda
- Tommy Larsson
- Rookie

Oljenivåkontroll C5 Automatlåda
Behöver hjälp med beskrivning av kontroll av oljenivån i min C5:a 97:a electrisk automatlåda,har varit nere för renovering
Ang Biltema, det roliga är att det är samma vanliga ATF-olja Dextron III som andra, finns tre olika typer.
Biltemas motorolja tappas förresten i Sverige
Finns inte så himla många raffinaderier att välja mellan då om man ska lista ut vem som tillverkar
(Det är ju inte precis så att det står ett gäng biltemanissar och kokar olja i en stor kastrull i ett hus nånstans)
//Macke
Biltemas motorolja tappas förresten i Sverige
//Macke
- Tommy Larsson
- Rookie

oljenivåkontroll C 5
Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Men mitt problem är att jag inte har nån manual för kontroll av oljenivån efter renoveringen av auto-lådan på min 97:a.
Men mitt problem är att jag inte har nån manual för kontroll av oljenivån efter renoveringen av auto-lådan på min 97:a.
Re: oljenivåkontroll C 5
Det finns tyvärr ingen sticka i dessa lådor.hercules skrev:Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Kör upp bilen på en lyft, låt motorn vara igång óch lägg väljaren några sekunder i varje växel. Ta bort oljepluggen i sidan på lådans tråg (OBS ! motorn fortfarande igång), fyll på olja tills det rinner ut - nu har du rätt nivå. Glöm inte att sätta tillbaks pluggen
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Brorsan bytte automatolja i min gamla 92'a - till Biltemas Dex III. Eftersom den oljan var så billig kunde han kosta på sig att skölja ur systemet en gång - d.v.s. byt till ny olja, kör några dagar och byt därefter en gång till. De konstiga växlingarna var helt borta och nu går bilen kanon.hercules skrev:Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Det sas tidigare att Biltemas syntetiska motoroljor kom från Statoil - så det kanske är samma med Dex III?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Det stämmer Bobrob, säkra källor bekräftar dettaBobrob skrev:hercules skrev:Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Det sas tidigare att Biltemas syntetiska motoroljor kom från Statoil - så det kanske är samma med Dex III?
//Macke